Deelname Nationale Molendag

• Nico Jurgens

In één van zijn reacties in de discussie ‘Goede PR’ vraagt Leo Endedijk zich af of de langzaam afnemende deelname aan de Nationale Molen- en Gemalendag een gevolg is van gebrek aan zin of een gevolg is van luiheid om het formulier in te vullen. Ik weet het niet, maar ik wil een andere mogelijkheid opperen.

Ik heb hier een krantenknipsel uit 1969 over de opleiding tot vrijwillig molenaar. Dat was dus uit de tijd dat het Gilde van Vrijwillige Molenaars nog geen formele status had. Op de foto zien we een aantal jonge broekies (er staan geen leeftijden bij, maar ik schat de gemiddelde leeftijd op 25 jaar) en één oude knar (de instructeur). De leeftijd van die instructeur was blijkbaar zo hoog dat het bericht die apart noemt: 50 jaar. De gemiddelde leeftijd van de vrijwillige molenaars (niet alleen die van de instructeurs) ligt anno 2009 ruim boven 50 jaar. Veel van de leden van het eerste uur zijn nu nog steeds lid. Het Gilde heeft dus veel zéér trouwe leden, wat iets zegt over de motivatie van de leden. Hulde! Veel van de nieuwe leden hebben de leeftijd van 57 jaar gepasseerd als ze lid worden. Uiteraard is het zeer te bewonderen dat mensen op die leeftijd nog beginnen aan een activiteit die hoge fysieke eisen stelt. Je energie neemt af naarmate je ouder wordt. Ik zou mij dus kunnen voorstellen dat het aantal uren dat vrijwilligers actief zijn, geleidelijk afneemt, en dan merk je dat op gegeven moment ook aan de deelname aan de Nationale Molendag. Ik kan me in deze veronderstelling vergissen, maar als we het willen weten, dan denk ik dat het Gilde gemakkelijk kan nagaan hoe hoog de gemiddelde leeftijd op dit moment is. Als mijn veronderstelling klopt, dan volgt daaruit dat de molenbeweging er niet in slaagt om voldoende jonge mensen te bereiken. Ook dat is een gevolg van PR (of het ontbreken daarvan). Voor De Hollandsche Molen maakt de gemiddelde leeftijd van de leden niets uit. Als bijvoorbeeld van alle Nederlanders die 75 jaar worden één promille lid wordt van DHM, dan gaat de vereniging gouden tijden tegemoet. Lang leve de vergrijzing. Nog groter is het voordeel voor The Internationale Molinological Society: in de studiezaal van archieven tref je vrijwel uitsluitend mensen van 65 jaar en ouder aan. Blijkbaar is er een zekere leeftijd nodig om belangstelling te krijgen voor het verleden. Een hogere gemiddelde leeftijd zou bij TIMS dus kunnen leiden tot meer leden die het broodnodige archiefonderzoek gaan doen. Maar voor het Gilde van Vrijwillige Molenaars zou de gemiddelde leeftijd van de leden niet te hoog moeten worden.

Als De Hollandsche Molen mijn suggestie oppakt om (meer) geld uit te geven aan (professionele) PR, dan zou meteen een antwoord gezocht kunnen worden op de vraag hoe er meer jongen mensen bij het molenbehoud betrokken kunnen worden.

Groeten, Nico Jurgens

• Justin vd Heuvel

Nico, ik wil wel even reageren op uw bericht. Zomaar een paar fragmenten:

In één van zijn reacties in de discussie ‘Goede PR’ vraagt Leo Endedijk zich af of de langzaam afnemende deelname aan de Nationale Molen- en Gemalendag een gevolg is van gebrek aan zin of een gevolg is van luiheid om het formulier in te vullen. Ik weet het niet, maar ik wil een andere mogelijkheid opperen.

Afnemende deelname wil ik het niet noemen. Het is een afname van molens waarvan de deelname bij DHM bekend is. Is het luiheid? Zou je wel kunnen zeggen. Ook dit jaar kwam ik weer molens tegen die wel mee hebben gedaan, maar niet vermeld/aangemeld waren bij DHM. Ik denk ook dat NMD meer reclame nodig heeft in bijvoorbeeld regionale en landelijke kranten. In een van m'n mappen vol knipsels en frutsels vond ik een artikel over NMD. Nog geen 10 bij 10 cm! Nu begrijp ik dat het veel geld kost, maar 1 keer in het jaar moet toch groter kunnen?

De gemiddelde leeftijd van de vrijwillige molenaars (niet alleen die van de instructeurs) ligt anno 2009 ruim boven 50 jaar. (…) Veel van de nieuwe leden hebben de leeftijd van 57 jaar gepasseerd als ze lid worden. Uiteraard is het zeer te bewonderen dat mensen op die leeftijd nog beginnen aan een activiteit die hoge fysieke eisen stelt.

Daar is ook wel een rede voor. Na je 50e kun je minder gaan werken en heb je meer tijd over. Het is zeker respectabel dat die gene op zo'n ‘hoge’ leeftijd nog aan zo'n intensieve hobby beginnen. Dat de ‘broekies’ niet zou vroeg meer beginnen heeft meestal met school te maken. Ik heb inmiddels bijna de 17 bereikt (zondag a.s.) maar ben nog niet in opleiding, hoewel ik dat graag zou willen. M'n ouders vinden dat ik eerst school af moet maken. Ik denk dat ik in dat geval niet de enige ben. Maargoed, na die tijd is er nog genoeg ruimte om de opleiding te doen:)

Als De Hollandsche Molen mijn suggestie oppakt om (meer) geld uit te geven aan (professionele) PR, dan zou meteen een antwoord gezocht kunnen worden op de vraag hoe er meer jongen mensen bij het molenbehoud betrokken kunnen worden. Lijkt me een prima idee. :)

Vriendelijke groeten,

Justin vd Heuvel

• Nico Jurgens

Beste Justin,

Dank. Het zal nog wel even een onopgelost raadsel blijven of er werkelijk minder molens meedoen of dat de formulieren niet worden teruggezonden. Ik denk dat na de eerste Nationale Molendag in 1973 alle formulieren wel zijn teruggezonden, maar hoe snel die discipline is afgezakt weet ik niet.

Natuurlijk is het zo dat veel jongeren naar school gaan, maar meerdere van de vrijwillige molenaars van het eerste uur hebben nu een universitaire titel voor hun naam staan. Blijkbaar is het dus niet echt onmogelijk om school c.q. studie met de molenhobby te combineren. Maar als het moeilijk te combineren is, dan gaat school naturulijk voor.

Succes!

Groeten, Nico

• Robert Van't Geloof

He Nico. Ik kan het trouwens allemaal heel goed combineren met school.

Via school (zeg maar stage) mag ik vrijdags naar de walvisch in Schiedam .

gr robert

• jeroen

Ik (ook een broekie) vind het juist fijn dat ik de molens als hobby heb als tegenhang van school. Altijd dat stilzitten in de bank, zeker als er een harde wind staat, kan voor mij soms echt frustrerend zijn. Ik vind het dat ook heerlijk om na een week lang opletten eens lekker te kunnen uitwaaien. (de teleurstelling is dan wel des te groter als de harde wind er niet is in het weekend)

ik heb dus mijn ideale school-molenverhouding gevonden, om dat zo maar te noemen,

groeten, jeroen

• Meelmuisje

Heey Justin,

School en de opleiding gaat niet samen?

Ik zit gewoon elke zaterdag en ook vaak op zondag op de molen. Ik ben officieel lid zodat ik verzekerd ben en dus ook daadwerkelijk dingen mag doen. Verder kom ik ook zo mooi aan me uurtjes! En op een poldermolen heb je toch ook wel vaak tijd om even de map te bestuderen. Daarom zit ik zondags vaak op De Onrust! Want in Weesp kom ik daar er niet echt aan toe. En als je nou echt veel huiswerk hebt.. Dan ga je toch even wat later naar de molen of de week erop weer? op het prikbord lees ik toch wel dat jij elke week op de molen zit zobeetje;)

Groetjes, Thomas

• Nico Jurgens

Prachtig allemaal! Hopelijk doet goed voorbeeld goed volgen.

En hoewel ik allang niet meer naar school ga, studeer ik nog bijna dagelijks. Misschien zou ik weer wat vaker naar een molen moeten gaan. Evenwicht moet er zijn!

Groeten, Nico

• L.v.d.W.W.

Ik kom net uit Maasland vandaan, waar we nog even gedraait hebben. Het was de bedoeling om te malen, maar daar werkte de wind niet echt aan mee..

School en de molens gaan prima samen, alleen moet je het allemaal in kunnen plannen, want er moet ook wel eens wat huiswerk voor school worden gedaan. Bij mij is het zo dat er wel eens wat wil uitvallen zoals vandaag, maar dan zie je weer dat er eigenlijk te weinig wind is. Zo is dat nou eenmaal.

Gr, Luc

• Justin vd Heuvel

Hey Thomas (anderen ook hoor ;) )

Ik heb niet gezegd dat het niet te combineren was. Vorig jaar (schooljaar) was het wel lastig omdat ik toen nog VWO deed, maar nu op de HAVO gaat het stukken beter. Ik kan eigenlijk elke zaterdag wel op de molen zijn idd :) Ik zou het zelf best willen gaan doen (nu m'n ouders nog overhalen ;) )

Groetjes,

Justin vd Heuvel

• Stefan Teeling

Ik vindt ook dat school en een molenaarsopleiding prima te combineren zijn, al moet ik zeggen, ik zit nu in een examenjaar en heb toch eens op het punt gestaan af te bellen. Maar tot nu toe toch niet gedaan. En verder is 't gewoon jammer dat er hier in de buurt van Leeuwarden geen molens zijn die vaak door de week draaien.

Mvg. Stefan Teeling