molenbiotoop nieuws

• Tim Dreessen

En weer wordt een ter zake ‘'deskundig’' bureau (Peutz) teruggewezen wegens een mogelijk onvolledig onderzoek.

De Raad van State heeft enige tijd geleden een uitspraak gedaan over de molenbiotoop van De Vlijt in Wageningen. Hieruit blijkt dat een aantal gebouwen niet is meegenomen in de berekeningen van Peutz. Er moet nader onderzoek volgen, in afwachting hiervan wordt de goedkeuring van een nieuw bestemmingplan geschorst. Zo blijkt maar weer eens, dat een dergelijk onderzoek vaak verre van betrouwbaar is.

Zie: http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage.aspx?snelzoeken=true&searchtype=kenmerken&vrije_tekst=molenbiotoop

Ander goed nieuws: in Zuid-Holland hanteert de provincie een biotoopregeling voor nieuwe bestemmingsplannen. De 1:100 en 1:30 regeling moeten op grond van de Zuid-Hollandse biotooprichtlijnen dan wel duidelijk in een nieuw bestemmingsplan opgenomen worden. De afstanden moeten vanaf het middelpunt van de molen gerekend moeten worden. Als dit niet duidelijk genoeg opgeschreven wordt, mag de gemeente zijn huiswerk opnieuw doen. Hieruit blijkt, dat de biotooprichtlijnen wel degelijk uit het oogpunt van rechtszekerheid van belang zijn.

Zie: http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage.aspx?snelzoeken=true&searchtype=kenmerken&vrije_tekst=molenbiotoop

Groet,

Tim

• Nico Jurgens

Die rechtszekerheid leidt er alleen maar toe dat de eigenaar geld krijgt om zijn molen te verhogen of te verplaatsen. Is dat dan echt wat je wilt?

Groeten, Nico

• Jan Hofstra

Dit is wel een heel negatieve uitleg, die geen enkel recht doet aan deze regeling. In de meeste gevallen heeft de regeling tot gevolg dat er lager en minder wordt gebouwd. Sommige bouwplannen overstijgen het molenbelang dermate (denk aan een HSL) dat er naar een andere oplossing gezocht moet worden. De regeling zorgt er dan wel voor dat je aan de onderhandelingstafel zit. Met de uitkomst daarvan zal je zelden iedereen gelukkig maken, maar dat kan nu eenmaal niet anders. Het molenbelang speelt in elk geval een rol en bij provincies die niet zo'n regeling hebben is dat meestal niet het geval. Dan sta je als moleneigenaar gewoon met de pet in de hand.

• Tim Dreessen

Ik ben het eens met Jan. Ik weet uit ervaring dat de regeling ook goed kan uitpakken.

Ik zie nu trouwens dat de links niet echt werken, daarom zal ik de vindplaats van de twee uitspraken hier aangeven:

Uitspraak Wageningen: LJN: BG5869,Voorzitter Raad van State , 200805536/2

Datum uitspraak: 24-11-2008 (nummer 17. in de lijst)

Uitspraak Groot-Ammers/Zuid-Holland: LJN: BG4732, Raad van State , 200801267/1, datum uitspraak: 19-11-2008 (nummer 2. in de lijst).

Groet,

Tim

• Paul Kors

Inderdaad, met een louter sceptische uitleg doen we niet volledig recht aan de regelingen en uitvoeringen betreffende de molenbiothoop. Om deze zaken ook wat te relativeren wijs ik er op dat er wel degelijk bouwtechnische aanpassingen in het zeer recente verleden zijn gedaan om de biothoop van een molen te beschermen.

Bovendien geven de laatste uitspraken van de Raad van State duidelijk aan dat dit orgaan het belang van de molenbiothoop in toenemende mate onderschrijft.

Er is gelukkig dus ook positief nieuws en laten we dit aangrijpen als stimulans; hoop doet leven, nietwaar?!?

Tot molens !

Een ook wel eens sceptische auteur

• Bram Verzijl

Juist dankzij de molenbiotoopregeling van Z-H is voor de West- en Oostmolen in Gorinchem voorkomen dat er extra bebouwing in de biotoopzone werd gerealiseerd. Gemeente Gorinchem moest haar plannen hierdoor aanpassen waardoor het te ontwikkelen clubgebouw verder van de molens kwam, het gebouw minder hoog (van 50 cm naar 20 cm boven maaiveld) werd, het dak minder steil en een oud clubgebouw (units) als compensatie 150 meter werd verplaatst. De gemeente wilde bezwaren en verdere rechtsgang van de stichting Vrienden van de Gorcumse molens voorkomen en heeft in goed overleg met de Provincie Z-H en de stichting deze oplossing bedacht. Als de stichting met deze vrijstellingsprocedure niet wettelijke terug had kunnen vallen op de molenbiotoopregeling van de provincie Z-H waren de plannen waarschijnlijk ongewijzigd doorgevoerd. Er ontstond bovendien geen enkele inhoudelijke discussie over het nut van de molens i.c.m. windvang. De wettelijke uitgangspunten waren immers helder. Het eindresultaat mag er zijn, met dank aan de Provincie voor haar inzet!

Lang leve de molenbiotoopregeling.

Groeten Bram

• Nico Jurgens

Jullie hebben de essentie van mijn boodschap nog steeds niet begrepen. Om de discussie niet beperkt te houden tot het prikbord zal ik er in ‘de Molenwereld’ op terugkomen, met de uitnodiging om daar op te reageren.

Groeten, Nico

• Bram Verzijl

Een bijzondere manier om mensen te bewegen lid te worden van Molenwereld.

Groeten Bram

• Nico Jurgens

Ik heb geen aandelen Molenwereld, die bestaan niet en zijn dus ook niet te koop. De Molenwereld is een stichting die geen winst maakt, geen salarissen uitbetaalt en die auteurs geen honorarium betaalt. Maar die stichting produceert wel een tijdschrift dat door steeds meer mensen gelezen wordt. Bovendien: de discussie op het prikbord van vorige week wordt vandaag niet meer gelezen.

Groeten, Nico

• Willem Bever

Dan hoop ik in ieder geval dat die discussie niet zo'n eindeloze wordt als hier op dit prikbord.

Het prikbord is een discussieforum, en daar kan/ mag een ieder zijn mening geven, maar om dit nu voort te gaan zetten in zo'n hoogwaardig blad als Molenwereld lijkt me geen goed plan.

Naar ik heb begrepen liggen er nog diverse zeer intressante artikelen ‘op de plank’, die o.a door ruimtegebrek moeten wachten, en dan wel in Molenwereld hele discussies gaan voeren dat bomen beter voor de ‘biotoop’ zijn dan gebouwen?…….

Bespaar ons als Molenwereldlezers alstublieft deze lariekoek !

Misschien dat ik me een beetje ‘bot’ uitdruk, maar ik heb afgelopen week met verbazing zitten (ja ik moest er echt even voor gaan zitten), lezen dat bomen minder schadelijk zijn dan gebouwen ! , terwijl ik uit eigen (praktijk) ervaring, hele andere bevindingen heb.

Groet van de Bever, die wel weer te kort door de bocht zal gaan, maar dit toch even kwijt wil !