Goedendag,
Bij wat omzwervingen in een zoektocht naar een soort “Volpertmolen”, stuitte ik op de Zuidbroekse Molen bij Berkenwoude. Bij velen wel bekend zo bleek in het archief maar bij mij nog niet. Maar ja, je kunt nog niet alles weten in een maand of acht :-).
Ik heb maar meteen een mail losgelaten op het Hoogheemraadschap Krimpenerwaard om een lans te breken voor restauratie/reparatie van de laatste windmotor op Zuidhollands grondgebied.
Het toeval wil dat zeer waarschijnlijk de Fa. Hertog betrokken is geweest bij de laatste reparaties, zo bleek. Deze heb ik benaderd vanwege het poldermolentje dat een kruising verderop staat richting Oudekerk a.d. IJssel. Zo te zien een “cardangeval”. Erg oud en niet meer in gebruik zo lijkt het.
Bastiaan Hertog wist inderdaad nog van die windmotor, maar kon verder niets vertellen over het poldermolentje. Wel kan ik binnenkort eens bij hen op bezoek om de bouw van de molens voor Bonaire te bekijken. Ook leuk!
Als iemand nog zaken weet betreffende de windmotor dan verneem ik dat graag. Het zou kunnen helpen in het verdere contact met het h.h.raadschap.
groetings,
Jan
http://picasaweb.google.nl/Noordkaper04/ZuidbroekseMolen#