Hallo Martijn,
Vergis ik me nou,of ben ik zo stom?
Stormen deed het vandaag niet,dan horen de borden er toch in te zitten?
Mij is altijd geleerd dat een molen op de punten de meeste wind vangt,dus als je gaat draaien(of malen)zet je altijd de borden erin.Alleen als het zo hard waait,dat een molen met de borden erin nog te hard gaat(maar wat is hard?) dan haal je pas de borden eruit en draai je verder zonder.
Ook als er storm opgegeven word,en je maar een keer per week op de molen ben,kan je "s avonds de borden er wel uit halen dat word wel meer gedaan.
Het kan toch niet zo zijn dat je door middel van de borden de molen rustiger wil laten lopen,terwijl je er twee stormstukjes voor gaat leggen.Dat is toch een molen dwingen met zeil,of niet?
Zelf haal ik de borden er niet eerder uit of ze moeten windkracht 10 op gaan geven,en met de borden eruit malen komt ook weleens voor.
Ik ben weleens op een molen geweest waar de borden op de steenzolder lagen onder een dikke laag stof,het maar eens nagevraagd hebbende bij de molenaar wist hij eigenlijk niet waar die borden voor waren,het was hem door de instructeur nooit verteld.
Ik vind dit toch wel erg triest,dat dat dan niet geleerd word dat die borden zijn gemaakt om ze te gebruiken,en niet om ze onder een dikke laag stof te laten leggen.
Groeten van “De Wilde Westlander”.
(Die lekker gemalen heeft vandaag met zeil en met de borden erin)
Rob van Zijll.