Nog gemalen vandaag?

• Rob Simons

We moesten vandaag eerst nog wat doen op de Dommelse watermolen, dus we waren pas om 1u in Borkel. Eerst de molen naar het OZO gekrooien en twee volle en twee halve voorgelegd, en hij ging meteen best lopen. Maar omdat we niet zo veel graan hadden, toch maargekort naar vier halve. Zo'n 180 kg gemalen.

Na het malen nog even losgedraaid met twee halve en om half 4 afgezeild.

Enkele foto's:

http://picasaweb.google.nl/robsimons88/MalenInBorkel#5297503652864002482

Groeten,

Rob

• Aad schouten.

De afgelopen dagen nog al eens los geweest.

eergister van s middags 2 tot 12 uur,gister van 7 tot halv 1,en vandaag van 8.30 tot heden nog los.

eerst vanmorgen met twee halve en later in de lege ,en nu liggen er weer twee halve voor .

de molen heeft lekker gelopen zonder er veel omkijken naar te hebben.

ook zag ik nog de kooiwijksemolen los en de korenmolen de vriendschap,ook deze liep nog best,en hofwegen die liep nijdig met vier halve en de middelmolen deed het ook best.

water werd er niet verzet door de molens i v b met het ijs,want het waterschap heeft ook alle gemalen uit gezet om deze reden.

of dat het tot schaatsenrijden zal komen dat moeten we nog maar even aan kijken want veel zit er nog niet in.

vr gr Aad

• Martijn Scholtens

Ik kreeg een mail van Gerad dat we niet zouden draaien op de Grote Geert,dus ging ik naar de Eva in Usquert vanmiddag.

Om 13 uur aangekomen kwam Willem er ook al aan de molen gekrooien van W naar OZO,toen er 2 stormeindjes er voorgelegd en liep ongeveer 50 a 60 enden.

Toen de waaierkast opgeruimd allemaal oude zelfzwichters uit de jaren 80 en 90 en een oud opleidingsmap gevonden,veder bijna allemaal rommel wat zeg kon.

Toen de molen om 17 uur afgezeild en weer met de trein naar winsum.

Foto's http://www.mijnalbum.nl/Album=34ZTXSVR

Gr Martijn

• Rob Simons

Toevallig niet 4 stormborden in de waaierkast gevonden? ;)

• Martijn Scholtens

Nee daar passen de borden niet eens in zo groot zijn ze als je op de foto's kijkt liggen ze op de stellingzolder;)

• Ruben 4-Gever

Ook in de Hoeksche Waard was er een beste wind te vinden.

Omdat we gisterenavond ook algedraaid hebben i.v.m. de verlichteboerderijenroute zaten de borden er nog in, dus ik kon na 2 meter kruien in 2,3 minuten de vang lichten om es een begin te maken in een nieuwe recordpoging omwentelingen…

De molen pikte al gelijk een gang op van een end of 60-70, liep best dus voor 't orgel, Maar na de koffie hoorde we de kopjes rinkelen in de afwastijl, dus maar 2 borden eruit gehaald op de buitenroede. Zo was het de hele dag er lekker afblijven en bezig zijn met roedjes voor het spinnetje van Jan.

Ook mijn oude voetaangedreven draaibank heeft vandaag nog even gelopen, Jesse en ik hebben er een paar kruirollen op gedraaid (mininatuurtjes).

Tegen 5en heb ik de borden er maar weer ingestoken want de gang ging eruit.

Een pizza, een kleintje en een peukie verder de molen es aangehouden, borden eruit en vastgezet.

De recordpoging is helaas niet gelukt, volgende keer beter;) Het record sinds dat ik op De Hoop ben is 6614, vandaag 5783, ook een tellerstand om tevreden mee te zijn:)

Groeten uit de Hoeksche Waard, waarow ze het maar raar vonge da ze in da gekke ZuidOosten met 4 halve stonge te male!

Ruben Viergever

http://gallery.zoom.nl/foto/1042577/verlichte-molen.html (foto van vrijdagavond)

• Johan Ottevanger

vandaag naar de Oukoopse molen geweest, aldaar aangekomen stond de molen al te draaien, uiteraard ook zonder scheprad, zoals Aad al memoreerde in zijn betoog.

De molen stond met twee korte halve lekker te draaien vanuit het Zuid Oosten.

Samen met Niko van den Bos veel hout gezaagt rond de molen, want het viel nu lekker op het ijs, dus makkelijk op de kant trekken.

De molen liep lekker door de hele dag zonder scheprad.

Johan

• Wesley de Best

Vanmorgen rond 8.30 uur begonnen in Erica, de molen moest van het W om naar het O. Daarna hebben we twee vollen voorgelegd. De molen begon een beetje aarzelend, maar liep later op de ochtend geregeld 60 a 70 enden, soms iets harder, soms iets zachter. Intussen was ook 1 van de molenaars van Gieterveen langsgekomen.

Verder nog wat theorie gehad over wieksystemen en de standerdmolen en om 11.45 uur de molen afgezeild.

Daarna de trein uit Veenoord gepakt naar Dalen. Toen ik rond 13.00 uur bij de Jan Pol aankwam, ging hij vrij langzaam rond, zonder zeilen. De molen kon eindelijk zijn vleugels weer uitslaan. Later liep de molen wel harder, een end of 50 gemiddeld en vaak nog wel harder, hij liep soms 70 endjes. Even later kwam hoofdinspecteur Neuteboom (oftewel: molenaar Bram Neuteboom) ook nog langs, o.a. om even het eindresultaat van de restauratie te bekijken. Even later kwam Vincent ook. Aangezien de wind wat geminderd was, hebben we twee vollen voorgelegd. Even later ging Bram weer weg. De wind was vlagerig en de molen begon toch weer tegen de 70 a 80 enden te lopen.

We hebben even later de zeilen weer geklampt, want het werd bewolkt en de temperatuur was ook rond nul, dus geen risico’s genomen.

Rond 17.00 uur ging Vincent weg.

We hebben de molen nog tot ongeveer 21.15 uur laten draaien, de wind viel aardig weg en even viel de molen zelfs stil: We hebben de molen daarom daarna maar stilgezet.

De molen heeft vandaag 3393 omwentelingen gemaakt.

Morgen draait de molen weer.

Foto’s: www.mijnalbum.nl/Album=HFJJHJRT

• De Wilde Westlander

Hallo Martijn,

Vergis ik me nou,of ben ik zo stom?

Stormen deed het vandaag niet,dan horen de borden er toch in te zitten?

Mij is altijd geleerd dat een molen op de punten de meeste wind vangt,dus als je gaat draaien(of malen)zet je altijd de borden erin.Alleen als het zo hard waait,dat een molen met de borden erin nog te hard gaat(maar wat is hard?) dan haal je pas de borden eruit en draai je verder zonder.

Ook als er storm opgegeven word,en je maar een keer per week op de molen ben,kan je "s avonds de borden er wel uit halen dat word wel meer gedaan.

Het kan toch niet zo zijn dat je door middel van de borden de molen rustiger wil laten lopen,terwijl je er twee stormstukjes voor gaat leggen.Dat is toch een molen dwingen met zeil,of niet?

Zelf haal ik de borden er niet eerder uit of ze moeten windkracht 10 op gaan geven,en met de borden eruit malen komt ook weleens voor.

Ik ben weleens op een molen geweest waar de borden op de steenzolder lagen onder een dikke laag stof,het maar eens nagevraagd hebbende bij de molenaar wist hij eigenlijk niet waar die borden voor waren,het was hem door de instructeur nooit verteld.

Ik vind dit toch wel erg triest,dat dat dan niet geleerd word dat die borden zijn gemaakt om ze te gebruiken,en niet om ze onder een dikke laag stof te laten leggen.

Groeten van “De Wilde Westlander”.

(Die lekker gemalen heeft vandaag met zeil en met de borden erin)

Rob van Zijll.

• D' Orangemulder

Nou Rob, helemaal mee eens hoor!

iedereen die met borden er uit draaid en wel zeil gebruikt, snapt het niet helemaal! ;)

Grgroet, vanuit Fijnaart.