Zaterdagmiddag na afloop van mijn bijeenkomst van de sleepvaarthobbyclub Lekko in Maassluis maar weer op pad gegaan om wat Zuid-Hollandse molens op de kiek te zetten. Het was weliswaar koud, maar er stond een flink zonnetje.
Via Maasland, waar ik de Drie Lelies na haar restauratie nog moest fotograferen en ook de draaiende Dijkmolen waar weer op de plaat gezet, richting Schipluiden gereden. De Korpershoek draaide ook.
Omdat ik richting Rijnland wilde en niet alle molens daar goed bereikbaar zijn heb ik het navigatiesysteem maar weer meegenomen. De eerste de beste ging al mis, De Hoop Doet Leven stond volgens het systeem midden in een industriewijk (?), nu wist ik dat die molen rondom vrij moest staan van allerlei ‘windbelemmerende’ bouwwerken, dus de postcode moest uitkomst brengen. En ja hoor via allerlei kronkelweggetjes en een tijdje wachten omdat enkele boeren een kudde schapen vanuit een weiland in een wagen moesten laden (en die stond midden op de weg) werd de Hoop Doet Leven bereikt. Lief klein molentje en ziet er prima uit. Overigens alle molens die ik vandaag zou fotograferen verkeren in een goede staat van onderhoud.
Na Voorhout werd het navigatiesysteem ingesteld op ‘t Poeltje in Warmond. Ook hier liet het onvolprezen systeem me volledig in de steek, via allerlei doodlopende paadjes, fiets- en wandelpaden, woonwijken kwam ik nergens, dus maar wat rondgereden en goed gezocht en ja hoor, ergens tegen een woonwijk aan stond ’t Poeltje. Mooi molentje wat nu egenlijk al weer in de verdrukking dreigt te komen door de oprukkende bebouwing.
Daarna richting de Broekdijkmolen en ook hier werd ik weer de woonwijken ingestuurd, maar na een paar honderd meter lopen zag ik deze molen staan aan de rand van een golfveld. Kennelijk is het vee niet zo gesteld op fotograferend bezoek want de paarden naast de molen raakten behoorlijk overstuur.
Hierna stond de Oudenhofmolen in Oegstgeest op het programma en ook hier gaf het navigatiesyteem problemen omdat er straten lagen opgebroken. Uiteindelijk toch gevonden. Parkeren was een beetje lastig want het was nogal druk op zaterdagmiddag bij het winkelcentrum. Leuk molentje, midden in een plantsoen, ik denk wel dat de windvang een beetje rommelig is daar met alle bebouwing.
Omdat de zon al flink aan het zakken was als laatste richting Noordwijkerhout voor de Hogeveense molen langs het spoor. Het navigatiesysteem wilde me hier dwars door een in aanbouw zijnde woning sturen en over het erf van een bollenboer, maar uiteindelijk werd de molen toch gevonden.
Aan de overkant van het spoor staat de Lageveense Molen, maar hier heb ik maar geen moeite meer gedaan om deze te bereiken; schijnt nogal lastig te zijn. Volgende keer maar als de dagen wat langer worden.
Het navigatiesysteem liet me vandaag een paar keer goed in de steek, maar is toch een onmisbaar hulpmiddel in de molenhobby. Veel molens zijn vanaf de openbare weg nauwelijks te vinden, maar zo'n systeem brengt je uiteindelijk toch waar je moet zijn. Desalniettemin een vruchtbare middag.
Inmiddels heb ik, op een paar na, alle Zuid-Hollandse molens op de foto gezet, alleen die paar in en rondom de Kagerplassen nog, daar zal deze zomer een bootje aan te pas moeten komen.
Leen van der Meijden
http://www.mijnalbum.nl/Album=UXSIHWIN