Dotkom weekend 2009

• Aad schouten.

Nog even over de romp,deze is inderdaad niet best, maar nog niet zo slecht dat je er geen feestje kan houden.

maar zoals zoveel stenen molens,leidt ook deze romp aan de gevreesde doorlatende waterzieke.

inderdaad zijn hier de molens niet verdwenen om dat ze werden ingebouwd.

deze polder had drie molens,oorspronkelijk drie wippen,later twee wippen en een achtkante molen in1703 ,de middelste .

18 48 werd de zuid molen vervangen door een ronde stenen molen.

in 1875 brande de achtkante molen af en werd toen vervangen door een ronde stenen molen ,maar deze heeft maar zeer kort dienst gedaan, want in 1882 werd de noord molen gesloopt om er een stoomgemaal te kunnen bouwen.

de vermoedelijke reden dat men zo radicaal de wind bemaling afschafte lag natuurlijk aan het feit de gedurige water overlast,maar ook dat er in het polderbestuur een aantal direkteuren van baggermaatschappijen zaten, en die werkten natuurlijk al jaren met stoom.

dus dat geklooi met die molens waren deze mensen al gauw zat, zeker gezien het feit dat men geregeld dik in het water zat,dit had ook weer te maken dat deze polder over zijn gehele lengte langs de rivier ligt ,wat heel veel kwelwater geeft.

de twee stenen molens die hebben langer dienst gedaan als woning voor de stooker en de machinist ,dan als wind gemaal.

zo maar een stukje poldergeschiedenis.

vr gr Aad

• Rob Simons

Aad schouten. schreef:

>

>> maar zoals zoveel stenen molens,leidt ook deze romp aan de

> gevreesde doorlatende waterzieke.

Dan zullen we maar op de luchtmatras slapen voor het geval… ;)

• Frans

leo middelkoop schreef:

>

> Leuk idee, die molenromp gebruiken als locatie voor zo'n

> weekend, maar stort dat ding niet in, als daar een grote

> groep jongens en meisje omheen gaat dansen?

>

> Hoe komt het dat zo'n molen, zo'n 125 jaar ná de onttakeling,

> nog een mooie omgeving heeft? Waarom werd die molen

> onttakeld? Aan de windvang kan het niet gelegen hebben!

>

> Groet,

> Leo

Hallo Leo .

Het is toch geen totempaal ?

Dat je er om heen gaat Dansen .

Gr Frans

• Willem Bever

Ach Leo, zo,n molenromp stort niet zomaar in, maar….als ik het zo lees zoals jij het stelt, ‘een grote groep jongens en (een) meisje’, dan weet ik het zo net nog niet !

Wel benieuwd wie dat meisje dan wel mag zijn !

Groet van de Bever.

• leo middelkoop

Het was een onbedoelde woordgrap: gewoon de ‘s’ van ‘meisjes’ vergeten.

Ik vind die molenromp een bijzonder aardig, maar volstrekt verwaarloosd ding in een prachtige omgeving. Ik vraag mij alleen af, als dit als schapenstal wordt of is gebruikt, of de jongens en meisje(s) die daar dat weekend logeren, niet de molen uitstinken!

Groet,

Leo