Molenspiegel

• Margreet

Op een andere digitale hangplek, zie ik het boek van Bicker Caarten: Molenspiegel voor weinig geld aangeboden, slechts 7,90. Is het inderdaad zo leuk als Dr.E. Zwijnenberg, die een biblionrecensie schreef, het vond? Groet, Margreet

• Hans Roest

Ja echt zo leuk/interessant

• leo middelkoop

Ja!

Beslist aanbevolen, tenminste: als je van personen en schrijfstijlen houdt, die getuigen van het echte malen, zoals dat in ZH tot omstreeks 1951 nog bestond. Ik was in genoemd jaar nog niet in leven, maar heb wel genoten van de verhalen van mensen die deze tijd wel hadden meegemaakt en er ook over konden en wilden vertellen!

Wel eens beleefd dat Jan Lunenburg onaangekondigd bij jouw molen langskwam, ging zitten, precies onder het bordje “Verboden te roken” een sjekkie draaide en dat vervolgens aanstak?

Vervolgens begon hij te vertellen en ik luisterde. Dat laatste is een aparte opgave voor een Asperger als ik, maar Jan was zo boeiend, dat dat lukte.

Fantastisch dat ik dergelijke mensen nog (net) heb mogen meemaken.

Zonder gekheid: een boek als Molenspiegel moet je gewoon gelezen hebben.

Groet,

Leo

• Nico Jurgens

“Zonder gekheid: een boek als Molenspiegel moet je gewoon gelezen hebben”.

Evenals alle andere boeken van Bicker Caarten, zelfs al woon je niet in Rijnland. Als olieslager/korenmolenaar kun je “Middeleeuwse watermolens in Hollands polderland” eventueel alleen ‘diagonaal’ lezen, hoewel de kans groot is dat je dan al snel overstapt op gewoon lezen.

Groeten, Nico Jurgens

• Mark den Boer

Boeken die je als olieslager in ieder geval zou moeten lezen:

van Boorsma:

oud Zaansch molenleven 1 en 2

Bijzonderheden betreffende de molens der familie Honig

Van Husslage

Nieuwe schetsen uit het oude Zaanse molenleven

Viere Voor

Windmolens

Klaas Abraham Knaap

Verbond met de wind

H. Schoute

Herinneringen van een hutjongen

Bovenstaande is georienteerd op de Zaanstreek. Goed om te weten…

Molenecho's

Wat oude olieslagers vertelden (jaargang 23 nummer 3)

De bouw, techniek en werking van Vlaamse oliemolens (jaargan 18 nummer 3)

Molinologie nummer 13 (van harte aanbevolen)

Lees ze….

Mark

• Andre Koopal

Hoi Mark,

Je vergeet nog wat, de 10 nummers Olienoot …

Groetjes,

Andre

• Nico Jurgens

Ik zou gewoon beginnen met Bernet Kempers. Of heb je dat al gelezen?

Nico

• Mark den Boer

Natuurlijk…ik wist dat ik iets goeds vergeten was. Bernet Kempers (oud directeur van het openluchtmuseum die in de roman ‘Het Bureau* ’ als Buitenrust Hettema door het leven gaat) heeft een zeer verdienstelijk boek over oliemolens geschreven.

Volgens mij heb ik hier nog enige exemplaren die we stelselmatig ‘redden’ door ze op de boekenmarkten op te kopen. En verder nog mijn eigen stukgelezen exemplaar.

In de bieb van het museum heb ik het oorspronkelijke typoscript gezien en de aantekeningen die het boek net niet gehaald hebben. (erg weinig overigens, deze auteur verstond de kunst om nagenoeg al zijn informatie in een boek te verwerken).

* ook de moeite van het lezen waard als je iets wilt weten over de geschiedenis en de ontwikkeling van (volks) cultuurbehoud in Nederland. Een mooi verhaal waarvan alleen insiders weten wat wel en wat niet waar is.