Weer lekker gedraaid vandaag

• Wesley de Best

Rond 12.30 uur haalde Ricardo mij thuis op, want we gingen naar de Jan Pol. We waren daar rond 13.00 uur. De molen hoefde niet gekrooien te worden en er stond vrij veel wind, dus de molen mooi zonder zeilen laten draaien. Hij ging een endje of 40 a 50. Af en toe viel er ook wat lichte sneeuw. Een tijdje later kwam de oud-eigenaar, dhr. Lameris langs, met de oud-molenaar, Evert Jan Lameris. Die hebben even de hele molen rondgekeken en gingen een tijdje later weer weg.

Rond 17.00 uur hebben we de molen stilgezet.

De molen heeft vandaag 1596 omwentelingen gemaakt.

Foto’s: www.mijnalbum.nl/Album=LTVLWDYD

Filmpjes van vandaag en van gisteren, komen straks.

• Heklat

Mooi om te zien dat jullie zo fanatiek zijn.

De molen maakt mooi zn draaiuren maar zo te zien ook je fototoestel!

Het viel me op dat je altijd foto's maakt, en toen kwam de vraag bij me op: gaat dat niet vervelen, de zoveelste foto van de molen uit dezelfde hoek?

Gegroet.

• Wesley de Best

Dag, beste ‘heklat’. Nee, 't gaat inderdaad niet vervelen.

Filmpjes (die met zeilen is van gisteren):

http://www.youtube.com/watch?v=yNQqxNhCIkM

http://www.youtube.com/watch?v=LopGok9K8vw

• Meelmuisje

Heey Wesley, Ook verderop in nederland hadden we de gang er weer flink achter zitten.

Vandaag weer op De Onrust gedraaid. Niet gemalen omdat er toch wel weer een aardig dikke laag ijs is gekomen! Maar het was ook niet noodzakelijk om te malen. De molen in de lege opgetrokken en hij heeft de hele dag soms flink doorgelopen op het oosten. Gedraaid van 12 uur tot 4 uur. ongeveer 3000 omwentelingen kunnen noteren in het maalboek! Ik had ook wat foto's gemaakt van de molen maar omdat de pc met het geintalleerde programma voor de camera het heeft begeven kan ik ze helaas niet plaatsen..

Gisteren trouwens ook nog gedraaid en gemalen! De Vriendschap losgegooid met 2 halven op het oosten. Vervolgens naar de zaan gegaan met Christian om wat lijnolie te halen. Daar stond De Dood eventjes te draaien met 4 in maar die stond meer stil. Volgens mij waren ze bezig met een (proef)examen ofzoiets ? De Zoeker ging leuk rond met 4 in. De Poelenburg ging leuk rond met 2 in t snip en 2 in de middelst. De Kat maalde leuk met 4 in de top en alle kantstenen in zijn werk. Verderop stond De Ooienvaar trouwens ook flink door te crossen met 4 in de top. Nadat we nog wat gewerkt hadden aan de walsenstoel in Weesp naar huis gegaan! Was gisteren ook een leuk daggie dus:)

Groetjes, Thomas

• Marc Polderman

Gistermiddag weer gemalen op molen de Twee Vrienden in Nieuw-Borgvliet. De molen draaide lekker zonder zeil op het oosten. We hebben tarwe en spelt gemalen. Ook Jan van Gorsel was aanwezig, hij volgt ook de molenaarsopleiding om op molen de Verwachting in tholen te gaan draaien. Ook draaide de Heensche molen en de Standerd in Sint-Annaland en Molen de Korenaar in Poortvliet draaide zonder zeil op het oosten met ong. 40 enden

Ook nog wat goed nieuws uit Tholen:

Molen de Verwachting in Tholen over 5 maanden is hij opgeleverd !!

Molen de Korenaar in Poortvliet: Deze draaide gisteren ook weer na 3 jaar stilstand. De restauratie is bijna klaar. Vernieuwd zijn: Buitenroede, lange spruit,lange schoren en de vangstok. Ook wordt de kap nog aangepakt.

Molen de Jager in Oud-Vossemeer: De restauratie start binnenkort en ook zijn de bomen op het oosten verdwenen. (die pal voor de molen stonden).

Molen de Korenbloem in Scherpenisse: Ook bij deze molen start binnenkort een zeer grondige restauratie.

Molen de Vier Winden in Sint-Annaland: De restauratie van deze molen start in maart 2009. De molen wordt geheel maalvaardig gemaakt.

Molen de Hoop in Snt-Philipsland: over ong. 3 of 4 maanden wordt de kap weer op de molen teruggeplaatst en zal de molen weer maalvaardig zijn.

Volgende week ga ik waarschjnlijk een dagje draaien op de Hoop in Tholen. Hopelijk staat er veel wind. Al die bomen rond de molen…..

Marc Polderman

• Robert Van't Geloof

He marc dat is allemaal wel zeer mooi nieuws.

grt robert

• Willem Roose

Nomaliter ben ik niet zo van het lijntje 'nog gedraaid?", maar vooruit dan maar: vandaag maarliefst 3800 omwentelingen in 3,5 uur! Den Arend heeft rogge en tarwe gemalen met 4 volle en dat liep dus als een speer; echt geweldig!

(Haastrechtse Molen liep vanmiddag ook flink door met 4 halve)

Groetjes,

Willem

• Rob Simons

Dat is toch het leuke van die lage overbrengingen he… ;)

• Willem Roose

ja, ik voel me soms net een Belg in Bergambacht ;-)

• Tom Blaak

Hmm… Belgambacht…