Bevestiging steenbord

• Maarten de Boer

Heren,

Ik schijf voor school een verslag over molens, maar ik blijf zitten met een paar vragen. Ik weet dat het steenbord aan weerszijden wordt bevestigd met 3 bouten, maar ik zag op een foto van ‘De Koe’ in Ermelo, dat tussen deze bouten en het steenbord een stalen plaat zat. Weet iemand hoe die plaat heet?

Bij voorbaat dank,

Maarten

• Mike Ekelschot

maneberd… (hier toch).

zo'n blikken plaat komt hier vaker voor omdat de baansteen met een beugel is geborgd ipv een steenbord.

• Mario Collombon

Volgens mij bedoeld Maarten iets anders. In het geval van het houten steenbord zitten de bouten door een slotplaat (?)

• Maarten de Boer

Ja, die bedoel ik inderdaad.

Op deze foto is het goed te zien. (ik bedoel niet de metalen kraag)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Molen_De_Koe_Ermelo_steenbord_met_metalen_kraag.jpg

• Andreas de Vos

Sipman in Molenbouw (blz. 402, onderaan):

“Het steenbord…. bestond uit een eikenhouten beschot (2” tot 7cm dik) dat onder de hals tegen de buitenzijde van de stijlen was bevestigd door, per zijde, een ingelaten ijzeren slek…., waardoorheen twee, soms drie of zelfs vier spiebouten."

Die Vlaamse beugel (i.p.v. het steenbord) dat de halssteen op zijn plek moet houden noemt hij een “gespel”.

Groetsels,

Andreas de Vos

• Maarten de Boer

Hartelijk dank

• Patrick

Ook in de blauwe mappen staat dit onderdeel genoemd. In hoofdstuk 6 blz 10 figuur 6.1.1.5 nr 11 staat het genoemd met de nederlandse benaming steenbeugel. En zelf heb ik er in het verleden bijgezet: “Gespel in Brabant”.

Groeten,

Patrick

• Gerard Sturkenboom

Hallo,

Toch nog even terugkomend op“”de gespel".

In bijgaande link een foto van de kap met voorkeuvelens van de “St. Victor” in Heeze (N-Br) tijdens de restauratie van 2005:

http://www.mijnalbum.nl/Album=8FBKTENY

Het beeld is weliswaar van opzij, maar duidelijk is toch de ijzeren strip tússen de 2 stijlen (keer- en weerstijl) te zien. Dít is de gespel.

De stalen strip als aangegeven in de foto van Maarten is een simpele koppelstrip volgens mij, eentje die geen eigen (molen)naam heeft.

Voor zover mijn bijdrage.

Gerard