Weekend Parijs

• Rob Pols

Hoi,

Over drie weken ga ik een weekendje naar Parijs en nu wilde ik de twee standerds (Le Radet en Galette) op Montmarte fotograferen. Ik heb gezocht in het Prikbord-archief, maar heb niets kunnen vinden over de exacte standplaats van de molens.

Een jaar of veertien geleden ben ik na lang zoeken bij de La Galette beland, maar ik zou het nu niet meer weten te vinden. Wat ik me kan herinneren is dat je vanaf de Sacre Coeure in een vrijwel rechte lijn de Place du Tertre passeert, gevolgd door nauwe straatjes en dan de molen ergens schuin rechts op een hoek ziet staan.

De Radet heb ik toen niet kunnen vinden. Als ik nu dan toch in de buurt ben, wil ik natuurlijk even langslopen.

Wie heeft voor mij de adressen - of nog beter - een plattegrondje?

De Moulin Rouge staat niet op mijn verlanglijstje, want dat is een fake-molen.

Alvast bedankt voor de moeite!

Groeten, Rob P.

• Casper van den Berg

Hey Pols,

Waarschijnlijk kan je hier weer een stapje verder mee.Op de onderstaande link vind je een PDF-bestand van een stadwandeling door Parijs. Onderaan dit PDF-bestand staat een kaartje met straatnamen en een legenda bij punt D zouden die 2 molens moeten staan.

Succes en veel plezier in Parijs.

Groeten Casper vd Berg,alias Le Bonc

• Casper van den Berg

Misschien ook de link erbij zetten: 2e poging

http://www.reisroutes.be/pdf/39_parijs-montmartre.pdf

groeten

• Casper van den Berg

Nu het laatste bericht,de definitieve locatie van de Moulin Galette is:

Kruising: Rue Lepic met de Rue Giradan.

De molen is ook leuk te zien via google maps en dan de nieuwe steatview mode.

Het is maar goed dat deze molen niet meer beroepsmatig in gebruik is want de windvang is pet.

Ptrettige nacht

• Casper van den Berg

allerlaaste correctie: hij staat op de kruising,Rue Lepic met de Rue Garadon.

• Casper van den Berg

Typen op dit tijdstip blijft lastig blijkt maar weer.

Kruising Rue Lepic met de Rue Giradon

En nu m'n bed in.

groeten Casper

• Martin E. van Doornik

Nog een molen in Parijs: Moulin de Longchamps in het park Bois de Boulogne. Ga vanuit l'Etoile Charles de Gaulle (met de Arc de Triomphe) over Avenue de la Grande Armée (de verlengde van Champs Elysées), rotonde Porte Maillot, de ringweg Phériphérique oversteken, linksaf Allée de Longchamps, dan kom je bij de paardenrenbaan Hippodrôme. Daar staat de molen. Het is heel duidelijk zichtbaar in satellietbeelden op Google maps.

Als je op de kaartversie van Google maps ergens boven de Boulevard de Clichy zoekt, Moulin de la Galette is met een zwarte stip duidelijk zichtbaar.

Ik heb in 2002 door de straten van Parijs gefietst, een hele belevenis op zich. Alleen al het met mijn fiets oversteken van de zeer drukke l'Etoile Charles de Gaulle, waar twaalf straten op uitkomen zonder stoplichten, deed mijn vrouw thuis aan de telefoon van schrik verbleken….

http://www.mijnalbum.nl/Album=PZPHGO4R

• Martin E. van Doornik

Nog een handige tip: als je de satellietbeelden helemaal inzoomt en sleep het oranje mannetje die links staat naar de gewenste locatie met de molen. Dan zie je 360° beelden op straat waar je moet zijn. Met een muisbeweging zie je het beeld roteren. Wat een pracht uitvinding van Google!

• heklat

misschien een domme vraag, maar wat heeft een foto van een fiets bij l'arc de triomphe te maken met molens? het geeft ook niet echt een toevoeging aan de routebeschrijving, toch?

Houdt het voortaan maar bij molens;)

Gegroet

• Martin E. van Doornik

Zo goed, Heklat?

Moulin de la Galette in Montmartre, vlakbij Basilique de Sacre Coeur. Foto zelf genomen op 22 augustus 2002, maar zonder fiets niet bewijsbaar dat ik in Parijs ben geweest.