Fundering van Koeiehuiden???

• Jan Althof

Goedendag,

Toen ik een paar weken geleden aan het fotograferen was op de Hof Souburgh, fluisterde iemand mij in dat de molen op een fundering van koeiehuiden zou staan. Nou kijk ik niet gauw meer ergens van op, maar dit was toch opmerkelijk te noemen. Zoekende op het onvolprezen internet kwam ik die vraag tegen over boerderijen en het antwoord geef ik even mee.

Quote: "Ja en nee. Het misverstand is ingewikkeld. Koeiehuiden werden bij de

fundering van boerderijen gebruikt om het grondwater te weren.

Bij de fundering van bijvoorbeeld de Oude Kerk in Amsterdam werd (ong.

1340) gebruik gemaakt van korte elzehouten paaltjes, die men binnen een

kader van balken dicht opeen in de grond sloeg. Zo onstond als het ware

een matras van hout waarop men de muren zette. Deze paaltjes werden

'huien' genoemd. Hier is het werkwoord heien van afgeleid.

Een 19de eeuwse geschiedschrijver vond het woord ‘huien’, en dacht dat

het huiden betrof. Zo ontstond het misverstand dat de Oude Kerk op

huiden gefundeerd was". Einde Quote.

Dus er werd wel degelijk koeiehuid gebruikt. Misschien kan iemand hier iets meer over vertellen waar het molens betreft??

Groetings,

Jan Althof

www.althofweb.nl

• Vestingmulder

Hoi Jan,

Hoewel geen direct antwoord op je vraag m.b.t. molenfundering, kwam ik nog wel wat andere achtergrondinformatie tegen:

http://gaialogie.web-log.nl/gaialogie/2008/12/runderhuidenoss.html

Groet Huib Timmermans

• Martin E. van Doornik

De vuurtoren van Den Helder (1878), de Amsterdamse Westertoren (1638) en de toren van de Antwerpse O.L.V. kathedraal zijn op koeienhuiden gebouwd.

Een voorbeeld hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lange_Jaap

• Berry Weber

Als geboren Utrechter, meen ik dat de Domtoren ook gebouwd is op koeienhuiden.

Dit is mij ooit verteld, maar heb het nergens geverifieerd.

Groet Berry

• leo middelkoop

Het verhaal dat gebouwen soms op ossehuiden zijn gebouwd, is zeer hardnekkig. Ik heb het ook horen vertellen over ‘De Valk’ in Leiden.

Tegelijk lees je, als je links en rechts wat naslaat via Google, dat er vaak wordt getwijfeld of dit inderdaad zo is en dat het misverstand begonnen moet zijn bij het woord ‘huien’, dat ‘heien’ betekende.

Ik hoorde ook ooit, dat de Munnikkenmolen te Leiderdorp is gebouwd op vier zilveren rijksdaalders. Misschien komen wij daar achter als de molen wordt verplaatst (hopelijk binnenkort!).

Trouwens: op die rotplek, waar gisteren ook nog eens een dubbele moord is gepleegd, hoort een molen niet (meer).

Groet,

Leo

• Vestingmulder

Er zijn ongetwijfeld meer verhalen over fundering met koeienhuiden, dan er in werkelijkheid terug te vinden zijn!

In de eerder genoemde link staan echter ook kerktorens en raadhuizen vermeld die, volgens archeologisch onderzoek, op huiden zijn gefundeerd. De Domtoren blijkt volgens deze link ook op huiden gefundeerd. Vaak een hardnekkig verhaal dus, met soms toch een beetje realiteit.

groet Huib Timmermans

• Barend Zinkweg

Dat zal dan wel geen archeologisch onderzoek zijn hooguit geweest, maar hooguit archiefonderzoek.