welke molen?

• Jan Stolp

Op een ander forum,Kees Vanger welbekend,werd de vraag gesteld waar dit schip lag.Misschien ,denk het wel, weet een van jullie het.

Groeten Jan Stolp

• Casper van den Berg

Beste Jan,

Ik durf met voorzichtige zekerheid te zeggen dat de molen op de foto,molen ‘'de Hoop’' in Rotterdam-Overschie is.Tenminste ‘'molen’' het is nu nog maar een molenromp dus een onttakelde molen.

Ga naar http://www.molendatabase.nl

ga dan naar de Verdwenen molendatabase

ga dan zoeken en zoek op: Rotterdam-Overschie,molen de Hoop of direct via databasenummer 291 en oordeel zelf.

Het water waarin de boot ligt is dus het water wat langs de Delftweg looptaldaar.

Succes,

Groeten Casper van den Berg

• Robert Van't Geloof

Ja dit is de hoop in overschie. grt robert

• Jan Stolp

Casper en Robert bedankt voor jullie reactie!

Groeten uit Ijlst waar de Rat vanmiddag steeds langzamer draaide maar waar we toch ook genoten hebben van het verder mooie weer!

• leo middelkoop

Staat-ie nou een bietje skeef?

Wel een hele aardige plaat; zoeen die je niet meteen als molenfoto bekijkt.

Groet,

Leo

• Bart Hoofs

De kenmerken romp in Overschie langs de snelweg naar Delft staat momenteel in de steigers voor (romp)herstel. Naar ik begreep wordt het restant dadelijk verhuurd aan bedrijfjes. Kortom: de romp blijft behouden. En waar een romp staat blijft er kans op herstel tot draaiende molen zou Leo van Lambalgen zeggen.

• Jacob Dekker

Dag Leo,

In dit geval toch niet, want als ik me goed herinner is die molen daar voor de helft afgebroken, omdat ie in een aanvliegroute van Zestienhoven stond en door zijn hoogte gevaar voor de luchtvaart opleverde. En dat is nu ook nog zo, als ie weer herbouwwd zou worden. Dus vergeet het maar.

Groet, jAAp

• Hans Roest

aanvliegroute zestienhove ?

nou als een vliegtuig daar zo laag overkomt is het toch al te laat voor vliegtuig en passagiers.

de gebouwen in de omgeving zijn volgens mij net zo hoog.

• Willem Bever

Toch klopt het wel dat deze molen moest wijken voor de aanvliegroute voor vliegveld Zestienhoven.

De molen, waar nu alleen nog een stuk romp van rest, staat namelijk precies in het verlengde van de start/landingsbaan.

Eind jaren zestig is de Hoop gesloopt, en in de jaren 1970/71 elders in Overschie weer opgebouwd en kreeg toen de naam de Speelman, vernoemd naar de laatste eigenaar op de oude locatie.

Het weer opbouwen van de Hoop is dus zo'n kleine veertig jaar geleden al gebeurd, dus laat dat stuk romp maar lekker voor wat het nu is.

Groet van de Bever.

• Jacob Dekker

Hallo Hans,

Als aanvulling op het bericht van de Bever wil ik je graag ook nog verwijzen naar twee molendatabases. Daar kun je het verhaal van die aanvliegroute lezen. Kijk maar eens op de beschrijving van “De Speelman” in Rotterdam-Overschie. De inventarisnummers zijn:

Database De Hollandsche Molen, nummer 587

Nederlandse Molendatabase, nummer 1085

Groet, jAAp