nog gedraaid?

• Robert Van't Geloof

Ja thomas het waaide aardig . Hij liep echt heerlijk door. Dat van die 2 grote halve + hogelijnen hielp aardig. Groeten van robert

• Willem Bever

Dus de Hoop in Tholen draaide afgelopen zaterdag weer ééns om dat jij, Marc, je draaiuren moest aanvullen ?

Voor je examen neem ik aan ?

Dan hoop ik dat je nog héél veel uren moet aanvullen en dat het je lukt om tot een afspraak te komen met de ‘molenaar’ van de Hoop in Tholen.

Dan komt deze molen tenminste weer ééns één keer (extra) per maand in beweging…….

Overigens bedoel ik hier niet mee te zeggen dat je voorlopig je diploma nog niet moet gaan halen hoor ! , maar je begrijpt me waarschijnlijk wel !…….

Groet van de Bever.

• leo middelkoop

Verstandig dat de beheerder van ‘De Hoop’ het draaien met de molen ook aan een ander overlaat. Zo snijdt het mes aan tenminste twee kanten: de molen draait vaker en een leerling komt aan zijn uren en ervaring.

Succes!

Leo

• Ranko

Beste Waardse mulders,

Vertel me eens, wat is nu precies het verschil tussen een lange- of korte halve en ‘waardse halve’??

Groeten

Ranko

uit de Zaan alwaar we een halve altijd onder 45 graden leggen.

• Justin van den Heuvel

Ranko,

als ik het goed heb zit het zo. Korte halve (in de middelst, 45 graden) zie je in de waard weinig. Lange halve (Robert noemt ze groot) liggen vanaf de tweede lijn tot bijna onderaan -3e lat- en de “waardse halve” ligt vanaf de bovenste lijn, mooi gebogen ongeveer voor de helft op het hekwerk. Bij deze zeilvoering moet je wel een stevige gang hebben, want anders gaan ze vreselijk klapperen. Duikers of stormeinden zie je ook niet veel, er word voornamelijk grof gezwicht (poldermolens he). In de waard is het naar mijn weten gebruikelijk om de gezwichtte zeilen in een fraaie gebogen vorm te leggen (staat erg leuk, en dat strakke houd ik niet van). Hopelijk heb ik je zo voldoende geinformeerd, als er iets fout aan is, dan moeten andere waardsemulders er maar wat van zeggen ok? ;)

Groetjes,

Justin vd Heuvel

• Justin van den Heuvel

Nog een paar links naar “waardse halven”

Foto linksboven:

http://www.simav.nl/172-Middelmolen/pagina_de_middelmolen.htm

De waardse halven van Wim van Veen:

http://www.simav.nl/172-Middelmolen/veel%20wind.htm

En nog een:

http://www.simav.nl/172-Middelmolen/wim%20van%20veen/beschoeiing/perkoenpaaltjes.htm

Groetjes,

Justin

• Bart Hoofs

Inderdaad Willem. Het kan niet zo zijn dat de gemeenschap ofwel de gemeente de bomen weghaalt op het bolwerk o.a ten gerieve van de molen en windvang.

Een molenaar dient dan ook die gemeenschap ter wille te zijn om regelmatig te draaien in plaats van een paar keer per jaar.

Of valt dit in de nieuwe visie van Bazelmans die vindt dat “topprestatie's” voor molens niet meer gewenst zijn en liever draaipremieregelingen in de ban doet.

Er lijkt wel een vloek te rusten op draaipremieregelingen want de een na de andere provincie schaft met steun vaak uit de hoek van molenbelangenclubs de regeling af.

Zorgelijke ontwikkelingen…

Bart

• Bart Hoofs

Ook in de Kempen waren er vele molens los zo te zien.

- Oerle,

- Geldrop,

- Vessem.

Voor Vessem was het een mooie wind want die kon nu eens op een vrij stuk draaien. Vorige week heeft leerling molenaar Reindert Paulusse in de bekende beukenboom gezeten en met toestemming van de eigenaar er enkele takken uitgezaagd. Samen met Frans van Beers laten beide mannen nu de molen draaien en pakken zij de draad op na het overlijden van onze molenvriend Gerard van Baardwijk.

In Hilvarenbeek draaide de molen voor de prins de gehele dag.

De molen was rond in de top (gezeild).

Naar ik vermoed was Gerrit Jurgens in Bergeijk ook aan de slag?

• Stefan Teeling

Gistermorgen zo rond een uur of 9.45 aangekomen op de Victor. Sjerp en Jelmer waren al bezig met het opzeilen van de molen, Harit die zat in het “leslokaaltje” een weeroverhoring te maken. Bij aankomst gelijk m'n fiets weggezet. En gaan helpen, één eind opgezeild, vervolgens heeft Harrit die ondertussen klaar was met die toets het derde end opgezeild. Dit ging wat lastig, omdat het zeil zich een stukkie had laten zakken. Uiteindelijk het laatste end opgezeild en de vang er af gegooid. Veel beweging was er niet te zien, dus eerst maar naar de kap gegaan om te smeren (op draaiende pen en hals). Naar beneden gegaan. En toen moest ook ik er aan geloven, dus de krantenknipselweeroverhoring gaan maken, welke best moeilijk was. Wat gaan eten en drinken en de overhoring besproken, hierna zijn Jelmer en Harrit ‘m gepeerd. Ondertussen was de molen ook gaan draaien (met een beetje hulp en nadat Sjerp met wat consistente vetten aan het smeren geweest was), ook begon de wind wat aan te wakkeren. De molen weer stil gezet, waarna het verzakte zeil weer omhoog gescheurd en weer vastgezet is. De molen weer losgegooid, nog wat foto’s gemaakt en Sjerp geholpen met het naar binnen brengen van een paar zeer lange planken. Uiteindelijk gaan afzeilen, alles in de kap weer in orde gemaakt. En weer op rond een uur of 12.45 weer op huis aan gegaan.

De foto's:

http://picasaweb.google.nl/soepcom.teeling/DeVictorMalendOpTWestNoordWesten?authkey=OTWgcO9Y-lY#

Mvg. Stefan Teeling

http://www.everyoneweb.com/molendevictor/

• Muldertje

Zoiets noem ik een strakke hogelijn.

Maargoed, de Groeneveldsche Molen te Schipluiden heeft goed gelopen gisteren met 4 volle op het NW, later kromp de wind ietsjes naar WNW. Ook zijn we even by Wim Hazeau geweest op de Schaapweimolen te Rijswijk, die draaide in de lege. De molen van Wateringen was overigens ook nog los met de vollen.

Weer een mooie maaldag.:)

Gr, Toby