Goedendag,
Nog gedraaid vandaag? Dat is een regelmatig terugkerende draad op het prikbord en zelden of nooit figureert daarin de Kijck over de Dijk. Deze keer maar eens wel vooral vanwege de aardige weersomstandigheden.
In de vroege morgen was er een grijze lucht waaruit een smakelijke combinatie viel van regen en natte sneeuw. Daarbij was er nul komma niks wind. “Dat wordt weer niks vandaag”, zo dacht ik, terwijl er toch een 5 was opgegeven aan de kust. Dan mag je toch wel een 4tje verwachten in Dordrecht. Bij de molen aangekomen was het in ieder geval droog want werken in een regenpak vind ik maar niks. We besloten om hem wel in te spannen maar voorlopig uit het werk te houden tot er voldoende wind zou zijn.
Tijdens het kruien naar het Noorden kromp de weinige wind bijna onder onze handen weg naar het Noordwesten. Steeds een beetje tot hij ongeveer in het Noordwesten bleef hangen. Intussen werd het elektrische maalkoppel gestart want er moet toch brood op de plank bij onze bakkers. Gaandeweg trok de wind een beetje aan zodat we rond elf uur de elektromotor konden stoppen en de molen het werk konden laten doen.
Intussen bezondigden wij ons aan wat opruimwerkzaamheden en verdiepten ons in de soep tijdens de lunch. Dat kan natuurlijk gezellig beneden in de molen. Koffie en thee naar believen terwijl er minstens één molenmannetje boven blijft. Na de lunch nog wat luiwerk (blijft een mooi woord, een soort contradictie in zichzelf net als Zeeland) en op de stelling ben ik maar eens naar het weer gaan kijken.
Bij tijd en wijle viel de wind helemáál weg. Op een gegeven moment besloten wij de Prins maar weer een plezier te doen. De lucht was half opgeklaard. Daardoor was de bovenlucht goed zichtbaar. Weinig trek bovenin maar die stond bijna dwars op de windrichting beneden. Zeg maar Zuidzuidwest. Typisch geval van windschering. We mochten helaas niet meemaken dat die verandering nog naar benden kwam maar intussen (zondagmorgen) is dat wél het geval.
Na een kwartiertje toch weer een zuchtje wind zodat Mark op twee enden er een halve van maakte. Zo hebben we het laatste uurtje nog wat toertjes kunnen maken. Wel wat anders dan woensdag toen we met de Pendrechtse aan 33 omwentelingen voor de Prins kwamen. Daar moesten nog de twee toeren van het in- en uitspannen vanaf :-).
Voorwaar een “topdag” toen met 31 omwentelingen.
Op onderstaande link de plaatjes van de wolken rondlopend op de stelling met commentaar tussen 15.28 en 15.29 uur. Om 17.17 liep ik de galerij van mijn hut op en zowaar was er nog een fraaie lucht van de langzaam dalende zon achter de wolkenpartijen te zien. Gewoon een aardige maal- en draaidag.
http://picasaweb.google.nl/Noordkaper04/NoordWestOfZuidZuidOost#
Groetings,
Jan.
www.althofweb.nl