Een mooie plaat!

• Bart Hoofs

Op Flickr een mooie foto van “Quistnix” die een fors malende “Drie Lelies” in Maasland kiekte. http://flickr.com/photos/33932522@N07/3162072875/in/set-72157613170409644/

Een mooie gang van de “Witte Westlander”.

• Andre Koopal

Tempo kan best wel meevallen hoor, Quistnix schrijft in een reactie dat hij een sluitertijd van 1.5 seconde had. In die tijd moet de molen een kwart omwenteling hebben gemaakt. Als je dus doorrekent kan je dit effect al bij 40 enden bereiken.

Groetjes,

Andre

• De Wilde Westlander

Hey Bartje,

Deze foto is vorig jaar gemaakt met de Verlichte boerderijen Route.

Die avond was het nogal buiig,dus hij draaide in de leegen.

Het molentje is best wel vlug,en hij doet het erg makkelijk.

Meestal laat ik hem wel aardig lopen,maar ermee malen word wat anders want de overbrenging is erg snel,namelijk 1:8.18(volgens het zuid hollands molenboek).

Dan is vijftig,zestig enden hard zat,als je er tenminste een goed zak meel vanaf wil halen.

Ik besef terdege dat ik me eigen nu op glad ijs gaat begeven,maar het gaat me aardig af,al zeg ik het zelf.

Er word zo af en toe kritisch meegekeken door de gevestigde orde hier in de buurt.

Maar erg veel klachten krijg ik niet,alleen een waterpezer achter een maalbak ja dat doet de Heren toch wel een beetje zeer.

Maar ik heb er zelf erg veel plezier van om het molentje gaande te houden,en het“meelmuizenvak”is een leuke afwisseling.

Groeten van “De (Witte) Wilde Westlander”)

Rob van Zijll.

P.S.(Kom eens langs,Bart)

• Bart Hoofs

Vorige week was ik nog in het (wilde) Westland maar helaas geen draaiende molen vanwege een verkouden polder- en een meelmolenaar. Wel liep ik de Strandmulder tegen het lijf. Die kon het niet laten om zondags een andere “Stokkiesmolen” te bezoeken…