Sleuven in roed

• Andre Koopal

Hoi,

In de oude potroeden van de Bonte Hen (die binnenkort vervangen gaan worden) zitten een aantal sleuven, zie de foto's op dit album: http://www.mijnalbum.nl/Album=WEKCN8YA .

Ik vermoed dat deze sleuven zijn als vervanger van het bordschroot om de steekborden in te haken. Klopt dat, of kunnen ze nog een andere reden hebben?

Groetjes,

Andre

• Robert Van't Geloof

Ik denk dat dat klopt andre. De vriendschap heeft dit namelijk ook. En die heeft geen bordschroot grt robert.

• wijbrand

die heb ik er ook in zitten op mn molen in Bakel.

volgens mij was dat om in mijn geval de bussel neuzen er in op te bevestigen.

gr Wijbrand

• Martin E. van Doornik

Het zijn de roeden die afkomstig zijn van De Koperslager, bekend van de film Stoere Werkers, met Piet Roos. Eens goed kijken of dergelijke steekborden in deze film op die manier zijn aangebracht.

• Andre Koopal

Maar voor de Koperslager hebben ze weer in een andere molen gezeten, voor de Bonte Hen zijn ze 4de hands. Dus kan best dat de Koperslager ook gewoon een bordschroot had.

Groetjes,

Andre

• Andreas de Vos

Als het klopt, dan zou meer aan de top (bij onderste heklat in de buurt) ook zo'n sleuf moeten zitten denk ik. Tenzij die roeden ingekort zijn…

Als het klopt, dan zat in de oude toestand (dus de borden zonder bordschroot) de ophekking toch iets anders, want zoals het nu zit past het niet, een klamp achter een bord zit nu te ver naar voren.

Maar het zou heel goed kunnen inderdaad. In houten roeden werden ook wel sleuven gehakt om de klamp van het bord in te laten haken (o.a. Vogelhoeksmolen Enkhuizen).

Groetsels,

Andreas de Vos

• Andreas de Vos

Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat achter op de klampen van de borden eventueel een ijzeren plaat was geschroefd die in die sleuf haakt. Zo breed lijkt die sleuf nou ook weer niet, lijkt me wat smaller dan de dikte van een windbord-plank.

Groetsels,

Andreas de Vos

• Aad schouten.

Die sleuven hoeven niet op de top van de roe te zitten ,want als er onderin een spoorhout zit heb je daar dus geen sleuven nodig.

vr gr Aad

• Jan Hofstra

Dit zag je vroeger voornamelijk in Zuid-Holland. Op de klampen van de windborden zaten dan ijzers die in de sleuven werden gestoken. Is het een tweedehands roede met Zuidhollandse oorsprong misschien?

• Andre Koopal

Het is zoals gezegd een 4de hands roede, maar oorspronkelijk gebouwd voor een poldermolen van polder Grootslag in Enkhuizen.

Dus geen zuid-hollandse oorsprong (nou ja, pot zat daar wel :-) )

Groetjes,

Andre