molen keijzersberg

• Heklat

hallo,

Een tijd terug viel mij op dat ze bij visvijver de keijzersberg in blitterswijck een molen aan het bouwen waren, op dat moment lag de kap er al wel op, maar nog geen roeden en schoren e.d.

Dit was een jaar geleden. Normaal gesproken zou de molen nu allang draaivaardig kunnen zijn, maar ik kan nergens daarover gegevens vinden.

Wie weet mij hier meer over te vertellen, eventueel met foto's?

De molendatabase leverde hierbij helaas niets op :(

Gegroet,

J.R.

• Vincent Claessens

hallo “Heklat”

Deze molen wordt voorlopig niet afgebouwd, want diegene die bezig was met het opbouwen van deze molen heeft het vanwege problemen met bank en gemeente het werk moeten stillegen en ondertussen schijnt het geld op te zijn. De roden die in Blitterswijck gebruikt zouden worden zijn nu gebruikt voor de herbouw van de Houthuizermolen in Lottum. De molen bij de visvijver zou stroom voor eigen gebruik gaan opwekken. De molen zou ook bewoond gaan worden, maar inmiddels (?) zou dit al niet meer het geval zijn. Onderin de molen bevindt zich het clubhuis van de visclub.

mvg,

Vincent

• Martin E. van Doornik

Foto's???

• Stefan Teeling

Zie: http://www.keijzersberg.nl/index%20home/foto%20films/foto%20mei%202006%20www%20keijzersberg%20nl/index.htm voor foto's van de molen. Of wat er op moet lijken.

Mvg. Stefan Teeling

• Henk Epskamp

Wie weet welk mens er onder het pseudoniem ‘Heklat’ schuil gaat? Ik vind het buitengewoon onbeleefd om anoniem op het prikbord te blijven schrijven. Molengroet, Henk Epskamp

• Stefan Teeling

Hier nog wat foto's van de binnenkant van de molen gevonden, op deze foto's is een stalen achtkant te zien.

http://www.molennet.nl/blitterswijck/blitterswijck.html

Mvg. Stefan Teeling

• Mario Collombon

Op de website van Beijk zijn nog wat foto`s te zien:

http://www.beijk.biz/portfolio/blitterswijck/blitterswijck.htm

• Martin E. van Doornik

Ik heb via Google Maps Blitterswijck op de kaart gevonden, vlakbij de Maas tussen Vierlingsbeek en Arcen en onder de rook van vliegveld Weeze. De foto's bekeken en ik ben tot de mening gekomen dat ik er niets aan vind. Totaal ON-Limburgs, het lijkt meer op een mislukte overplaatsing van een Noord-Hollandse binnenkruier, waarbij de veldmuren niet de lijn van de achtkantstijlen volgen. Riet hoort niet op Limburgse molens thuis, evenmin als in Zeeland (uitgezonderd de Gerardamolen in Heijen).

• Vincent Claessens

Ik ben het grotendeels wel met je eens, Martin. De veldmuren zijn véél te hoog, er zijn te veel zolders (4 normaal, maar deze heeft er 5). Ook is de belt nogal smal, en de kruipalen staan heel ver naar buiten en zijn heel hoog. En inderdaad hoort riet niet thuis in Limburg, op Heijen na dan, daar is het idd altijd zo geweest (maar daar zitten wel meer niet streekeigen dingen in).

• Duo BarPol

Misschien een uniek geval: de molen die nooit af werd gebouwd (als is het de vraag hoe erg dat is in dit geval). In het gehucht Biert(je) bij Zuidland is niet zo heel erg lang geleden het restant van een ronde stenen stellingmolen gesloopt die nooit werd afgebouwd. De bouw had plaats tot onder de geplande stellinghoogte, zo meen ik.

In de Database van Verdwenen Molens is hier meer over te lezen.

Gr. Rob