Molen van Boorsem wordt een nieuw hotel

• paul

Molen van Boorsem wordt een nieuw hotel

vr 13/02/09 13:07 - In Maasmechelen is er een oplossing voor de eeuwenoude, maar totaal vervallen molen van Boorsem. De administratie voor ruimtelijke ordening heeft de plannen goedgekeurd. De eigenaar van de molen wil zo snel mogelijk met de restauratie starten. Als alles volgens plan verloopt, kan het hotel klaar zijn voor de start van het toeristische seizoen volgend jaar.

bron: http://www.deredactie.be/cm/de.redactie/limburg/090213_Molen

• Rob Simons

Wordt de molen zélf een hotel, of de gebouwen er rond?

• Rob Simons

Nog meer info:

http://www.hbvl.be/limburg/maasmechelen/hotel-met-14-kamers-aan-molen-van-boorsem.aspx

• Martin E. van Doornik

Wordt er ook rekening gehouden met de molenbiotoop tijdens de bouw van de hotels?

• Aad schouten.

Ha die Rob.

wat voor tuig heeft deze molen,ik dacht te zien dat er op de binneroe van bussel zit ,voor zo ver het er nog aan zit.

vr gr Aad

• Robert Van't Geloof

Hoi Aad. Deze molen heeft volgensmij alle enden bussel. Nouja wat er dan van over is uiteraad. En ook nog groene zeilen (restanten inmiddels denk ik zo) net als de vriendschap vroeger . gr robert

• Rob Simons

De molen heeft vroeger op beide roeden Van Busse stroomlijn gehad, later (ik vermoed begin jaren ‘70), kreeg de molen op de binnenroede Oudhollands en op de buitenroede Van Busselneuzen. De twee groene zeilen op de buitenroede zijn eveneens uit de jaren ’70.

De buitenroede is in 1963 gebroken. Martin Gielen, de laatste beroepsmulder, heeft toen jarenlang getracht zijn molen te laten restaureren, echter zonder resultaat. In 1974 heeft hij dan zelf de molen gerestaureerd, op eigen kosten. Onder meer werd er een nieuwe Derckx-buitenroede gestoken (dit omdat er geen tweedehands roede gevonden kon worden). In 1980 was de molen klaar. Datzelfde brak de binnenroede, maar die kon nog hersteld worden (is een geklonken roede, fabr. is mij niet bekend).

In januari 1991 overleed de molenaar en sindsdien heeft hij niet meer gedraaid en is er geen onderhoud meer uitgevoerd. Naar het schijnt ligt er binnen alles nog zo bij alsof de molenaar maar net even weg is.

Nu maar hopen dat de molen snel gerestaureerd wordt, een goede molenaar krijgt en dat dat hotel niet te veel afbreuk doet aan de molen..

Groeten,

Rob

• Martin E. van Doornik

Ook gezien op teletekst-nieuws van de Belgische zender één.

• Lieven Denewet

Er werd/wordt wel degelijk rekening gehouden met de molenbiotoop.

In de molen zelf komt er geen vreemde inrichting en de bebouwing rondom blijft eenlaags en houdt rekening met de bestaande constructies.