Nog gedraaid vandaag?

• Justin vd Heuvel

Nou ikke wel :D Vandaag mocht ik een dagje in de weg lopen bij m'n Culemborgse molenvrienden Leo en Cees. Toen ik ‘s morgens wakker werd was er in Leerdam geen zuchtje wind te bekennen. Gelukkig ontdekte ik onderweg dat de drie reuzen bij Culemborg toch rondkwamen, dus dat moest op De Hoop ook wel lukken. Onderweg passeerde ik Johanna (alweer stil) en zag in de verte De Hoop al staan, waar later bleek dat we van ZO naar N moesten. Gelukkig waren we met z’n drieen en ook nog eens een engels kruiwerk. Cees aan het rad, Leo duwend en ik trekkend en de molen was in een paar minuten om. Samen ingespannen en genoten van de stralende zon. Van die zon bleef weinig over toen vanuit NO bewolking kwam aandrijven. Ondertussen hobbelde de molen lekker verder op een Noorden wind kracht 1 a 2. Gelukkig brak 's middags de zon weer door en konden we aan het eind van de middag 762 omwentelingen noteren.

Verders nog iemand los geweest?

Leo en Cees, Bedankt weer!

Groetjes,

Justin vd Heuvel

• gerrit jurgens

jep ik ook of ik moet eigenlijk zeggen wij ook ik heb namelijk vandaag bezoek en hulp gehad van de leerling van de antonius molen te borkel en schaft ik had begrepen dat de molenaar henk sesink een beetje ziek was (beteschap henkie ) zodoende vroeg de man( heete ook henk) of hij in bergeijk mocht meedraaien en uiterraard mag dat altijd want ik vind het altijd leuk als er mensen komen en als ik ze dan ook nog iet kan vertellen op molengebied waar ze wat aan hebben dan is mijn dag helemaal kompleet .

en dat was de dag wel .het geschelschap was geweldig het bezoek was talrijk (

schouting groep van ongeveer 35 man en nog wat losse bezoekers )

helaas wat minder omwentelingen maar daar tegen maakte de zon het weer goed want die heeft bijna continu geschenen en was heerlijk .

Al met al weer een dag om met plezier op terug te kijken (zoals elke dag die ik met de molen mag draaien trouwens wel is ) goed dat was het weer uit bergeijk

groeten gerrit jurgens .

• Martijn Scholtens

Vandaag weer naar de Grote Geert geweest vorige week zaterdag heeft die niet gedraaid maar zondag maar toen kon ik niet omdat ik in Rotterdam zat.

Om 13 uur aangekomen de molen gekrooien van W naar NNO en de molen los getrokken en draaide de hele middag rustig z'n rondjes. Onder in de molen wat opgeruimd en geveegd omdat er volgende week zaterdag 6 mensen komen van een excursie want daar gaan we eten en drinken.En heerlijk op de stelling gezeten en genoten van het prachtige weer en ook redelijk wat bedoek gehad vandaag,toen de molen om 16 uur overhek stil gezet.Toen nog naar de Eva in Usquert gefietst daar aangekomen stond ie stil met 4 vol ondertussen was de wind helemaal weggevallen,en daar de molen om 17 uur afgezeild.

Foto's http://www.mijnalbum.nl/Album=BCBGQKG7

Gr Martijn

• Martin

En wij ook, en wel op de Lonjé of Tadema's molen te Bolsward, 4 volle bijna geen wind 35-40 enden p/min geen water gemalen. Een hand vol bezoekers gehad, en lekker in het zonnetje een bakkie gedaan met het bezoek.

Al met al een leuke zonovergoten middag gehad,

Martin en Harm

• Rene Kleijn

Tot een uur of 3 heeft de hoop in Abbenbroek rustig staan draaien. Schitterend weer maar met iets meer wind hadden wie wel blijer geweest. Samen met m'n zoon het vogelhuisje afgemaakt, en het nieuwe tostie zet apperaat in gewijd.

Was weer een leuke vader zoon dag op de molen waar we weer erg van hebben genoten.

Rene en Wesley Kleijn

• Marcel Stroo

Omdat ik voor de komende wandeltocht op 18 april a.s. van onze wandelsportvereniging ('t Zand) de routes heb uitgezet, heb ik vanmiddag op de fiets tijdens zonnig weer de routebeschrijving van de 40 kilometer gecontroleerd. Met de wind was het niet veel, een zwakke wind uit NO. Eerst zag ik “De Koning” in Middelburg al stilstaan met volle zeilen, en zelfs “De Koe” in Veere zag ik met volle zeilen staan. De molen van Oostkapelle draaide zachtjes met volle zeilen. De rustpost van deze wandeltocht is al geregeld in het restaurant naast “De Hoop” in Serooskerke. Maar wat was dat? Deze molen met jaarlijks meer dan 1 miljoen omwentelingen stond stil vanmiddag!

Marcel Stroo

• Robert Van't Geloof

Donderdag op de walvisch. om 11:00 opgezeild rond vol op nw . Fred vroeg of ik de kammen van het spoorwiel wilde wassen. Best aardig werkje af en toe de molen een ietsje door gelaten en weer verder gaan wassen. Om 12:15 was het etenstijd. Onderwel de molen weer opgetrokken en zo kon ze nog ff draaien.

lekker gangetje. Rond 13:00 de andere kammen gesmeerd. en daarna weer gaan draaien. Maar wind nam toe dus al gauw toch maar 2vol-2half gemaakt. En later 4halve. de palmboom ging ook goed rond in de volle's. om 15:00 walvisch weer afgezeild.

Vrijdag om 10:00 op de walvisch die al draaide langzaam vol op west. ook de palmboom ging rustig rond in de volle.ook de aeolus vlaardingen kwam wat rond in de volle. en de nolet ging tamelijk rustig (5/10enden gemiddeld) soms wat harder soms zachter . later de middag ging de wind om naar Nnw In de middag draaiden alle schiedamse molens. Allen rondvol. rond 15:15 ben ik naar de 3 kooenbloemen gegaan. om ff iets te vragen. ik mocht toen van de molenaar Rens meteen helpen met kruien. Kruit niet echt licht met die houten kruirollen geef mij maar ijzeren rollen :D .

Rond 16:16 ging ik weer van de walvisch weg .

Vandaag was het bij ons op de vriendschap ook niet veel soeps wat betreft wind.

Ik had nathan bij me en samen om 12:00 de molen omgekrooien van wnw naar nnw . en vol gelegd.Na het smeren en duwen liep de molen erg onregelmatig Dan vielt hij stil om na wat zetjes weer rustig te gaan draaien. Ook kregen we bezoek van toon snijder en jan den ouden.Toen die er waren moesten we kruien naar nno. Later de middag ging de wind weer nnw En later nw . Om 15:15 werden we het zat wind viel nu helemaal weg. Dus de boel maar afgezeild en west gezet.

Wat we verder los zagen? Vanochtend werd De Kijck in Dordrecht opgezeild. (4volle) En vanaf de vriendschap zagen we de oude wetering en de achtkanter van streefkerk rondvol Meer staand dan draaiend. Nu en dan gingen ze een beetje rond met 5 enden hooguit. En om 14:00 werd de achtkant afgezeild en later de wetering ook. gr robert

• Bart Hoofs

Meer noordwaarts in De Kempen was “De Doornboom” in Hilvarenbeek vanmorgen al los. Rond vol (gezeild) en voor de prins. Niet al teveel omwentelingen helaas.

Het was heerlijk zonnig.

• leo middelkoop

Nee, niet gedraaid vandaag. Wèl De Put tot twee keer toe stil zien staan in de volle, en later zowaar zien draaien.

Wat ik wel gedaan heb? De tentoonstelling over Jan Wolkers en Leiden, in De Lakenhal, bezocht. Bijzonder boeiend.

In ieder geval weet ik nu ook, dat Wolkers een stadsgezicht op Leiden heeft getekend, met onder meer het Marendijkje in beeld. Ook op een andere tekening stond een molen afgebeeld, maar die kon ik niet direct thuisbrengen.

Leuk in ieder geval dat deze middag toch nog een molentintje kreeg.

Groet,

Leo

• Rob Pols

Nou, in Maassluis was het niet veel. Tim had de Wipper net opgezeild toen ik aankwam, maar toen had hij de molen al van noord naar zuid en weer halverwege terug gekruid. De “wind” dwarrelde alle kanten op! Eventjes voelden we een licht briesje en dus zetten we hem weer op het noordoosten. Later heb ik hem weer op het noord-noordwesten gezet, aangezien de bovenlucht ook uit die richting begon te bewegen. Toen waren er nog minder dan tien omwentelingen gemaakt! Wat we ook deden, het kruis bleef staan waar het stond. Om een uur of vier kwam mijn moeder met mijn neefje (6) en nichtje (2) een bakkie doen om het “kabouterhuisje” (= molenaarshuisje bij de Wipper) te bekijken. Mijn neefje vond de molen zo leuk dat hij nog wel een uurtje wilde blijven en hij heeft ontzettend goed geholpen met het opruimen van de afzetting. Tussendoor maakte hij foto's van wat eenden in de vijver van het Wipperspark en natuurlijk van de molen! Op de vraag van Tim of hij later ook molenaar wilde worden antwoordde hij hoofdschuddend beslist nee.

Nadat ik hem de molen van binnen had laten zien begon de molen het zowaar te doen toen we buitenkwamen. Helaas bleef het stilstaan en kruipen en om tien over vijf besloten we de boel in te pakken. Qua wind een drama, maar wel een gezellige middag!

Rob P.