Donderdag op de walvisch. om 11:00 opgezeild rond vol op nw . Fred vroeg of ik de kammen van het spoorwiel wilde wassen. Best aardig werkje af en toe de molen een ietsje door gelaten en weer verder gaan wassen. Om 12:15 was het etenstijd. Onderwel de molen weer opgetrokken en zo kon ze nog ff draaien.
lekker gangetje. Rond 13:00 de andere kammen gesmeerd. en daarna weer gaan draaien. Maar wind nam toe dus al gauw toch maar 2vol-2half gemaakt. En later 4halve. de palmboom ging ook goed rond in de volle's. om 15:00 walvisch weer afgezeild.
Vrijdag om 10:00 op de walvisch die al draaide langzaam vol op west. ook de palmboom ging rustig rond in de volle.ook de aeolus vlaardingen kwam wat rond in de volle. en de nolet ging tamelijk rustig (5/10enden gemiddeld) soms wat harder soms zachter . later de middag ging de wind om naar Nnw In de middag draaiden alle schiedamse molens. Allen rondvol. rond 15:15 ben ik naar de 3 kooenbloemen gegaan. om ff iets te vragen. ik mocht toen van de molenaar Rens meteen helpen met kruien. Kruit niet echt licht met die houten kruirollen geef mij maar ijzeren rollen .
Rond 16:16 ging ik weer van de walvisch weg .
Vandaag was het bij ons op de vriendschap ook niet veel soeps wat betreft wind.
Ik had nathan bij me en samen om 12:00 de molen omgekrooien van wnw naar nnw . en vol gelegd.Na het smeren en duwen liep de molen erg onregelmatig Dan vielt hij stil om na wat zetjes weer rustig te gaan draaien. Ook kregen we bezoek van toon snijder en jan den ouden.Toen die er waren moesten we kruien naar nno. Later de middag ging de wind weer nnw En later nw . Om 15:15 werden we het zat wind viel nu helemaal weg. Dus de boel maar afgezeild en west gezet.
Wat we verder los zagen? Vanochtend werd De Kijck in Dordrecht opgezeild. (4volle) En vanaf de vriendschap zagen we de oude wetering en de achtkanter van streefkerk rondvol Meer staand dan draaiend. Nu en dan gingen ze een beetje rond met 5 enden hooguit. En om 14:00 werd de achtkant afgezeild en later de wetering ook. gr robert