Bezoek aan Onderdendam

• Martin E. van Doornik

Vandaag rond half een ‘s middags bezocht ik Onderdendam. Het was een mooie zonnige dag, dus camera mee! Zo te zien moet er aan molen Hunsingo nog veel gebeuren, zoals het afschilderen en afwerken. Omdat er een logement in de molen is gevestigd, staat er tijdelijk een buitenladder met een gat in het stellingdek. Om geen vieze rommel in het interieur te maken. Heel mooi is de zichtlijn op de ’Schaive Toorn' van Bedum vanuit de molen over het Boterdiep. De ‘Schaive Toorn’ is de scheefste kerktoren van Nederland: hij hangt 4,18 meter uit het lood versus de 3,97 meter van Pisa. In omgekeerde richting een zichtlijn naar de molen van Onderdendam. Wel hinderlijk is een moderne windturbine rechts van de molen.

Het doet me deugd dat op korte afstand van elkaar twee monumentale gebouwen vrijwel tegelijkertijd zijn herrezen. In het naburige dorp Tinallinge was in 1965 de oude pastorie uit 1744 gesloopt en er kwam een moderne bungalow voor in de plaats. Later kreeg men daar spijt van en nu is de pastorie in oude stijl herbouwd! Aan de afwerking moet het nodige gebeuren. Ik ken de mensen die daar wonen al lang. Een aanwinst voor het Groninger landschap! Hier zijn de foto's:

http://www.mijnalbum.nl/Album=ZBWXPWSY

• H.Noot

Dat is wel heel toevallig Martin. Precies een week eerder maakte ik vrijwel identieke foto's. Ik dacht ik moet nodig eens een nieuwe foto maken van de molen. Hij moest toch haast wel draaivaardig zijn zo was mijn vermoeden. Niets was minder waar. Het schijnt dat molenmaker Doornbosch tot aan zijn oren in het werk zit. Toen ik foto's maakte van de molen zag ik Jan Knegt (molen?)plaatjes plakken in een plakboek. Hij heeft mij waarschijnlijk niet opgemerkt. (Jan Knegt woont onder de molen)

Harmannus.