Drie molens plus 110 huisjes bij dijk Harlingen

• Redactie Molenprikbord

Harlingen - Houtzaagmolen ‘t Fortuin komt terug aan de Westerzeedijk van Harlingen, ongeveer op de plek waar hij tussen 1800 en 1927 stond. Projectontwikkelaar MNR Groep wil een eindje verderop ook de molens De Standvastigheid en De Arend herbouwen, elk op een eigen schiereilandje, omringd door in totaal 110 recreatiehuisjes. Dat alles moet rond 2014 klaar zijn, op voorwaarde dat alle procedures goed verlopen.

Molens langs de Bolswardervaart bij Harlingen. Van links naar rechts De Vrede, De Arend, De Eendracht, De Zeemunnik en De Standvastigheid.

Dit nieuwe bungalowpark beslaat dan het hele stuk polder tussen de Waddenhal en camping De Zeehoeve. Het oude openluchtzwembad De Koemen - lange tijd in beeld als nieuwe locatie voor zeehondencrèche Lenie ‘t Hart - wordt opgeruimd. De vrijstaande woning in het gebied blijft gewoon staan, er komt een bos omheen voor de privacy van de bewoners. Die zijn het volgens wethouder Zomers van Harlingen helemaal eens met het idee.

De gemeente Harlingen kocht vorig jaar voor 1,7 miljoen euro de gronden tussen het zwembad en de camping, met het oog op een nieuwe, aantrekkelijker invulling van het hele gebied. Uiteindelijk moet in de buurt ook een Waddenbeleefcentrum komen, als een nieuwe toeristische trekpleister voor de havenstad.

De politiek van Harlingen wilde van begin af aan graag een verwijzing naar het rijke molenverleden van de stad, bij de invulling van het dijkgebied. ,,MNR kwam met het idee om niet één, maar meteen drie molens terug te bouwen”, aldus Zomers. Ooit stonden er wel twintig molens in het gebied.

‘t Fortuin, tevens naamgever van het hele park, wordt zo gereconstrueerd dat hij ook echt bomen tot planken kan zagen. De Standvastigheid (1779-1934, onder meer voor cement en krijt) en De Arend (1779-1938, hout) krijgen geen mechaniek aan de binnenkant. ,,Dat scheelt aanzienlijk in de kosten. ‘t Fortuin in authentieke staat terugbouwen kost zo’n twee miljoen euro, de andere molens gaan ongeveer 600.000 euro per stuk kosten.”

Het is de bedoeling om van de bouw van ‘t Fortuin een attractie op zich te maken, zoals dat in de Zaanstreek ook gebeurt. Als alles klaar is moet de molen een ‘slechtweerattractie’ worden. Daar heeft Harlingen nu maar weinig van.

De voorlopige kostenberekeningen voor het hele recreatiepark gaan uit van een investering van in totaal 25 miljoen euro. Alles wat de gemeente erin steekt - naast de grond ook een bedrag voor sanering van wat bodemvervuiling, voor parkeerterreinen en ontsluiting en dergelijke - wil het stadsbestuur terugverdienen via de projectontwikkelaar.

MNR wil op zijn beurt aan het park verdienen door de huisjes aan particuliere investeerders te verkopen en ze voor die mensen te verhuren, tegen een provisie. Zomers geeft toe dat het in tijden van economische crisis lastig is zulke investeerders te vinden. ,,Maar een groot voordeel is dat alle huisjes aan het water staan, met een verbinding naar de Bolswardervaart en de mogelijkheid om naar het wad te gaan. Ik denk dat mensen daar wel hun geld in durven steken.”

Bron: Friesch Dagblad

• Gert Klijnstra

In deze tijd van ecomische recessie begin je te denken dat de bouw op 1 april gaat beginnen. Maar het is nog te veel vroeg voor 1 april grappen.

1 echte en twee grote tuinmolens voor aankleding van een recreatiepark?? Niet voor te stellen. Ik zou eerder aan aankleding met een tropisch zwembad of iets degelijke denken. Daar komen parkbewoners op af.

• Martin E. van Doornik

Ik vind het al erg mooi als De Bazuin (verdwenen molendatabase nr. 2457) en De Swarte Moolen (nr. 2463) in Harlingen terug zijn. De eerste is een zeldzame “zeemolen” (alleen Vlissingen is er nog over) en de andere is een wipmolen op zaagschuur. De rekening van de herbouw van De Bazuin sturen wij wel naar Berlijn, omdat hij op last van de nazi's is afgebroken.

• Jacob Dekker

Beste Martin,

Je opmerking over een rekening naar Berlijn sturen en over het gelijkstellen van de toenmalige nazis met de hedendaagse voortreffelijk functionnerende democratie in Duitsland vind ik ongepast.

Overigens, wat weet jij er nu nog van. Toen “ De Bazuin ” verwoest werd, was jij naar alle waarschijnlijkheid nog niet eens geboren.

Laten we ons alstublieft Europees gedragen!

Groet, jAAp

• Barend Zinkweg

Ja, ik vroeg me ook al af hoe Martin aan een adres komt van een kapitaalkrachtige nazi in Berlijn.

• Martin E. van Doornik

Sorry, bedoel ik niet zo. Enkele jaren geleden is de prachtige Frauenkirche in Dresden, welke tijdens de RAF-bombardement op 13-14 febr. 1945 verwoest is, herbouwd. Engeland heeft die schade voor een groot deel vergoed. Met dit voorbeeld dacht ik aan De Bazuin, dus waarom niet? Dat ik op 24 febr. 1951 ben geboren is inderdaad wat later, maar de verdwijning van De Bazuin uit het stadsbeeld van Harlingen is in onze molenwereld veel te bekend voor en in diverse molenboeken wordt daar melding van gemaakt.

Ik ben nog wel opgegroeid in Nederland met de puinhopen van de oorlog. Ik heb de Laurenskerk van Rotterdam nog in herbouw gezien. De vernielde spoorbrug van Deventer, enzovoorts.

• Andreas de Vos

“ ‘t Fortuin, tevens naamgever van het hele park, wordt zo gereconstrueerd dat hij ook echt bomen tot planken kan zagen. ”

Zo open en ruim als op die oude foto zal t allemaal wel niet worden… Voor de bedrijfsvaardigheid op windkracht mag men dan wel goed nadenken over de inrichting van de omgeving van die nieuwe ‘t Fortuin. Anders doet-ie ’t straks niet (goed).

Groetsel,

Andreas de Vos

• H.Noot

De molen is op last van de nazi's in 1943 zorgvuldig gedemonteerd door molenmaker Westra uit Franeker en opgeslagen bij gemeentereiniging. Van de molen bleek later niets meer bruikbaar zo vermeld het boek ‘Molens in en om Harlingen een rijke historie’.

Hiermee wil ik zeggen dat de Duitsers de molen niet hebben verwoest.

Harmannus Noot.