Van Riet wieksysteem

• Ver Westbrabantse Molens

In het volgende nummer van “De Meule” verschijnt een artikel over Zeeuwse mulders, die in 1938 de molens van Wouw en Nispen bezochten.

De excursie was georganiseerd door molenmaker Van Riet, die de Van Rietwieken aan beide molens liet zien. Hiervan is echter weinig bekend.

Ook aan de molen van Halsteren heeft een Van Riet profiel gezeten. In de desbetreffende literatuur wordt het niet vermeld, maar er zijn nog wel de foto's van.

Kan iemand ons iets vertellen hoe dit profiel er uit zag en hoe het te bedienen was?

Piet Kruisenga

secretaris WBM

• Rob Pols

Ik kan me niet voor de geest halen dat ik een foto van de Sancto Antonio met Van Riet heb gezien (en ik heb er aardig wat gezien!). Van wanneer tot wanneer heeft die molen dit systeem dan gehad? Dat zal niet zo gek lang zijn geweest.

Gr. Rob

• Willem Roose

Toch is dit correct, maar het betrof wel een hele eigenaardige variant. Gedurende een periode (wanneer?) was de binnnroede voorzien van een soort van Rietklep maar dan aan de voorhekzijde (!); een soort hele lange neusremklep dus. Foto 16 in het boekje Molens in West-Brabant in oude ansichten geeft dit weer. Hoewel er in de tekst met geen woord over wordt gerept, is te zien dat deze via en sleepring wordt bediend.

Op de foto is de buitenroede nog oudhollands opgehekt (mogelijk nog een houten roede).

De aanwezigheid van een draaibaar voorhek maakte normale zeilklampen onmogelijk, waardoor er zeilklampen op het hekwerk waren aangebracht. Deze zijn ook zichtbaar op de rechter foto van afb. 14 in voornoemd boekje, wanneer de vreemde klep overigens al door een fok is vervangen (en de buitenroede van Bussel heeft). Foto 15 toont de molen overigens met 4 van Busselneuzen, dus tussen de Van Rietklep ('neus') en de fokken, heeft de binnenroede klaarblijkelijk Busselneuzen gehad….

Is dit een beetje te volgen? ;-)

Groet,

Willem

• johannes kooistra

Hallo Piet,

In het boek korenmolens van van Bussel staat op pagina 192 tot196 eea beschreven, inclusief foto's

groet johannes

• leo middelkoop

Ik heb een keer een foto toegestuurd gekregen van de molen van Halsteren met een draaibare voorzoom. In schril contrast daarmee was de andere roede: een houten borstroede. De tegenstelling tussen de ene en de andere roede kon niet groter zijn.

Groet,

Leo