Not found!
Nog even terugkomend op de grote foto van de molen in Brazilië: als ik voor de aanbouw links van de molen ga staan, zou ik me wanen in Frankrijk….
Ik heb wat gegoogled op windmill Brasil en nu lijkt me dat er hier twee molens met elkaar verward worden. De molen in Holambra is een achtkante stellingmolen met zeer hoge onderbouw, ook met fokwieken uitgerust. Heeft in model wat weg van Heerenveen.
Daarnaast is er een achtkante stellingmolen in Castrolanda gebouwd, wat een soort kruising tussen Roderwolde en Kesteren is. Twee replica's dus in Brazilie.
Misschien wel leuk om een beetje te inventariseren welke replica's nog meer in zulke verre landen gebouwd zijn. Je hoort altijd vrij weinig over zulke molens in de molenmedia. Welke ik heb kunnen vinden zijn de molen in Pella (Iowa), de molen the Lily in Amelup Australie, De Molen in Foxton Nieuw-Zeeland, de Immigrant in Fulton VS, De Liefde in Sakura Japan. Over bijvoorbeeld de wipmolens in Japan en Taiwan gebouwd door Nederlandse molenmakers is heel weinig te vinden op het internet.
Niet als ansichtkaart op papier, maar wel in mijn computerbestand aanwezig onder “Molenfoto's”:
Dit is de standerdmolen van Grave. Een mooie sfeervolle foto om ervoor te gaan zitten. Door de kale bomen een winterse foto of in het vroege voorjaar. De molen staat stil, wat te zien is aan het vangtouw dat niet op de grond lag, evenals het vervagen van de watergolfjes door de vrij lange sluitertijd van het fototoestel. Op de heg achter de molen liggen witte meelzakken te drogen. Charmant zijn de versleten molenzeilen en het iets doorgezakte balkon en dito staart met scheve traphangers. Rechts lopen twee kippen bij het water, wat aanduidt dat de molenaarswoning er vlakbij stond. Een stukje muur onder het parapludak is naast de deur afgebrokkeld. Wat een mooie beschildering op de zijweeg en de fraai bewerkte windveren langs de kap boven het trapgebint. Zo te zien is de molen in het verleden “opgeschoord” geweest, want de nokken voor de ondersteuning van de kast zijn op de foto aanwezig (o.m. naast de openstaande deur van de steenzolder). Houten borstroeden met twee donkere en twee lichte zeilen.
Met de rechter muisknop kan je deze foto opslaan!
Inderdaad een zeldzaam mooie foto. Misschien zat de molenaar thuis aan zijn middagmaaltijd. Let op het vangtouw “hoog”, anders werd er wel gewoon doorgewerkt. Als dit vangtouw languit op de grond lag, is het een teken dat de molen draait.
De foto in de molendatabase van verdwenen molens, nr. 2119 heb ik ook gezien, maar gedeeltelijk weggesneden en van mindere kwaliteit.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?