Kooiwijkse Idylle.

• Jan Althof

Goedendag,

Het weekend liet zich wat het molenweer betreft niet van zijn beste kant zien. Zaterdag viel er gewoon niets te draaien laat stáán te malen want Aeolus had er helemaal de brui aan gegeven. Althans in de ommelanden van Zwijndrecht. Voorafgaande aan de komende ontmoeting met Sjoerd Veerman op maandag wilde ik nog even een blik werpen op de Hof Souburgh. Inmiddels is het een kale bende daar. Er staat geen boompje meer overeind. Dat lijkt leuk en ook wel aardig lijkt de intentie om “streekeigen” geboomte terug te plaatsen zoals knotwilgen.

Omdat hier weinig tot niets te doen viel, ben ik even doorgereden om de Kooiwijkse Molen op de plaat te zetten. Het weer was hiervoor uitstekend want de Alblas toonde zich een fraaie spiegel. Ook de mooie wolkenhemel en het wat latere tijdstip in de middag maakten dat er een mooi licht was. Bij deze molen ligt er een klein, maar lastig probleem voor de biotoop vanwege een weerspannige buurman. Ik denk of hoop dat dit op de lange duur wel zal verbeteren.

Egbert was buiten bezig en vanzelf komt er dan een praatje over de molen. Ik kreeg van hem een aardige rondleiding in de molen waar hij nu een jaar of zeven met zijn vrouw woont. Van binnen prachtig opgeknapt. Samen met de stilte van de polder en het mooie viswater een idyllisch plekje. Het exterieur van de molen staat er ook strak in de verf bij. Hier zijn echte liefhebbers aan de slag. Vanaf deze plek nog dank voor jullie gastvrijheid.

De zondag begon lekker grijs en dat bleef ook zo. We besloten om een kijkje te nemen in Wijk bij Duurstede. We maakten er een “binnendoortje” van en via o.a. de Waalbandijk ontkom je niet aan De Jager, De Blauwe reiger en in Buren De Prins van Oranje. Bij Varik zie dan Molen den Bol. Jammer dat de molen er zo bij staat. De vraag is of dit nog beter zal worden.

Onze trip liep een beetje dood op het slechter wordende weer. Tijdens een boterhammetje in dorpscafé Het Nut en recht in een kanonsloop kijkend, zag ik dat het steeds meer ging regenen. Gelukkig hadden wij onze stoute schoenen aan, een grote paraplu bij ons en zo maakten we toch even een ommetje door dit mooie plaatsje. De Prins van Oranje staat er fier en trots bij. Ik moest alleen even een modderig talud af om hem mooi in beeld te krijgen. Ook beneden zag het er tussen het platliggende riet wat ongezellig uit. De vrees dat ik tot over mijn enkels weg zou zakken bleek gelukkig “ongegrond”.

Op de terugweg zijn we toch nog even langs De Hof Souburgh en de Kooiwijkse Molen gereden. Betere plaatjes waren nu niet te maken vanwege de gesloten grijze hemel, de regen en de wind. Maar ondanks dat blijft het een unieke plek.

Groetings,

Jan

www.althofweb.nl

http://picasaweb.google.nl/Noordkaper04/Weekend14En15Februari#

• Tom Blaak

Ha Jan,

Wordt molen Den Bol, nog bewoond, of is het inmiddels verworden tot kraakpand???

Wat betreft Kooiwijk, ook ik heb goede herinneringen aan deze molen. Op deze molen deed ik in de vroege zomer van 2007 proefexamen, ik heb daar een aantal zaterdagen doorgebracht, en kan niet anders zeggen dan het daar prettig vertoeven was bij Egbert en zijn echtgenote.

Groetjes,

Tom

• Jan Althof

Dag Tom,

Bij Den Bol ben ik niet het terrein op geweest om navraag te doen. `s Zondags ben ik altijd wat terughoudend. Het ziet er allemaal niet mooi uit in ieder geval. Misschien dat iemand anders hier wat meer van weet?

Groet,

Jan.