bomen op de dijk

• Judith Brandon

Beste lezers/molenaars,

'onze' molen staat aan de Angstelkade tussen Baambrugge en Abcoude. Op de binnendijk staan een stuk of 4 iepen die waarschijnlijk niet zijn aangeplant. De eerste staat op 50 meter van de molen. Ik heb de DWR AGV (= het waterschap van deze regio) gemeld dat de bomen er staan en dat wij er gezien het gevaar voor omwaaien en de molenbiotoop niet blij mee zijn. Als de bomen omwaaien zullen ze zeker een flink stuk dijk meenemen.

De DWR meldde ons dat men niet komt kijken. Aan de hand van de gegevens op papier zal worden bepaald of die bomen er al dan niet kunnen blijven staan.

Als ze blijven en dus geen gevaar voor dijkdoorbraak vormen, moeten we het verder uitzoeken met de bewoners van de boerderij verderop. De waterkering hoort bij die boerderij. Het verbaast me dat men niet komt, want men weet niets over de grootte en hoogte van de bomen.

Nu heb ik de volgende vragen: op welke website kan ik de artikelen lezen die op dit waterschap van toepassing zijn? Ik heb het niet kunnen vinden.

Er heeft iemand nog iedeeën of tips? Die zijn hier welkom.

Hartelijke groet van Judith http://www.molenbaambrugge.nl

• Martin E. van Doornik

Valt dit onder het waterschap Amstel, Gooi en Vecht? www.agv.nl

• Judith Brandon

Ja, AGV, dat klopt.

• Andreas de Vos

Je kunt via die website de algemene keur van dat waterschap vinden. Ik heb ff gezocht of ik het vinden kon, en jawel er staat zelfs wat in dat van nut kan zijn voor jullie situatie:

Keur AGV; Integrale Keur van hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht (AGV),

Hoofdstuk 2. Waterkeringen & beschermende gronden, artikel 9.5 (verbodsbepalingen) op blz. 19:

Onverminderd het bepaalde in lid 1, 2, 3 en 4 is het verboden om binnen de kernzone van waterkeringen en binnen een afstand van 5 meter vanuit de teen van waterkerende dijklichamen, opgaande houtbeplatingen te planten, te hebben, of te rooien.

Er zullen nog wel meer bepalingen zijn op grond waarvan de bescherming van die dijk is geregeld (ik heb wat gezien hier en daar), dus goed nakijken. Er staat ook iets over het onderhoud, o.a. dat 2x per jaar gemaaid moet worden of begrazing plaats vinden om de grasmat sterk en dicht te houden. Als je niet maait komen de bomen vanzelf…

Overigens is het wel vreemd dat je in een verbodsbepaling opneemt dat je geen bomen mag planten of hebben op die dijk, maar ze dan ook niet zou mogen rooien om het ongedaan te maken. Maar rooien en vlak boven de grond omzagen is niet hetzelfde.

Overigens is het evengoed verstandig om, nadat je alles goed uitgeplozen hebt, toch even met de grondeigenaar/boer/landbouwer te gaan praten of ze bezwaar hebben om die bomen te laten verdwijnen. Als ze al van die mensen zijn natuurlijk.

Groetsels en succes,

Andreas de Vos

• Kees vd Graaf

Je kan ook de brandweer bellen als het hard stormd.

Meld dan dat er gevaar is dat de bomen zullen omwaaien en dat er grote schade aan de dijk onstaat en dat er gevaar is voor de weggebruiker.

Dat is voor de brandweer een leuke klus.

vriendelijke groet,

Kees

• Judith Brandon

Mijn reactie is wat laat Andreas. Sorry daarvoor. Ik was even een week in het buitenland zonder internet.

Je hebt me heel erg geholpen hiermee. Inmiddels heb ik een berichtje van de DWR ontvangen dat er geen gevaar voor de dijk is en men de bomen zal laten staan. Het advies is om de eigenaar te vragen om een kapvergunning aan te vragen, indien zij de bomen zouden willen laten kappen.

Ik ben buitengewoon verbaasd hierover, omdat men niet eens is komen kijken. Ze weten dus niet hoe hoog de bomen zijn en hoever ze van het water afstaan.

Ik geef het dus nog niet op en ga de keur eens goed nalezen en weer contact opnemen met deze meneer. De uitslag verschijnt t.z.t. op dit prikbord.

Enne ….. rooien is inderdaad iets anders dan omzagen :-)).

Met veel dank en groet van Judith