Remkleppen met koppeldraad

• Rolf Peter Weichold

Hallo! Wij zijn momenteel bezig met duitse molenmakers, sorry. Die ervaring moeten wij zeker hebben. Met het twede bedrijf nu valt het mee, zij hebben de remkleppen met koppeldraden en een beugel op elk roe verbonden. Valt ook mee, veel rustiger, soms bijna te laat reagerend. Maar: de draden lopen iets moelijk: OVER de fokschenkels (onderste: een schuur- en slijtplek), tot op de bovenste schenkel, waar een geleid-rolletje is toegepast. Dat werkt ook niet zo fijn, de draad springt er vaak van af. Door het verstellen van de hefbomen nemen de draden helaas vanzelf niet de rechte weg, maar verschuiven iets naar binnen. En na de bovenste fokstoel maakt het draad een behoorlijke bocht naar de beugels. Nu stel ik voor, de draad DOOR de stoelen heen te geleiden. Dan lopen zij beter in lijn met het tegenovergestelde roedeeind. Dat houdt helaas in, dat je bij de entree en de exit uit de stoelen (dus de onderste en de bovenste) een behoorlijk sluif moet inzagen, anders maken de draden daar ook alweer een bocht.

Heeft iemand ervaring met het een en ander oplossing? Soms zijn zij door ogen op de stoelen geleid, maar hoe lang gaat dat mee? En wat zeggen de geklampde zeilen ervan?

Dank!

• johannes kooistra

Hallo Rolf Peter,

Ik ben niet zo'n liefhebber van die waslijnen, en voer alle remkleppen uit met dempers, veel eenvoudiger en zeer goed afstelbaar.

oa molen de Weert heeft dit systeem ook.

groeten johannesRolf Peter Weichold schreef:

>

> Hallo! Wij zijn momenteel bezig met duitse molenmakers,

> sorry. Die ervaring moeten wij zeker hebben. Met het twede

> bedrijf nu valt het mee, zij hebben de remkleppen met

> koppeldraden en een beugel op elk roe verbonden. Valt ook

> mee, veel rustiger, soms bijna te laat reagerend. Maar: de

> draden lopen iets moelijk: OVER de fokschenkels (onderste:

> een schuur- en slijtplek), tot op de bovenste schenkel, waar

> een geleid-rolletje is toegepast. Dat werkt ook niet zo fijn,

> de draad springt er vaak van af. Door het verstellen van de

> hefbomen nemen de draden helaas vanzelf niet de rechte weg,

> maar verschuiven iets naar binnen. En na de bovenste fokstoel

> maakt het draad een behoorlijke bocht naar de beugels. Nu

> stel ik voor, de draad DOOR de stoelen heen te geleiden. Dan

> lopen zij beter in lijn met het tegenovergestelde roedeeind.

> Dat houdt helaas in, dat je bij de entree en de exit uit de

> stoelen (dus de onderste en de bovenste) een behoorlijk sluif

> moet inzagen, anders maken de draden daar ook alweer een bocht.

> Heeft iemand ervaring met het een en ander oplossing? Soms

> zijn zij door ogen op de stoelen geleid, maar hoe lang gaat

> dat mee? En wat zeggen de geklampde zeilen ervan?

> Dank!

• Martin E. van Doornik

Fauël-remklep met kniehefboom en contragewicht. Rechts tegen de roede aan, iets hoger dan het Vaags-plaatje, zit een metalen doos waarin een demper zit.

Molen Hazewind te Gieten, eigen foto Nationale Molendag 2004.

• Bart Hoofs

Mijn eerste vraag is: waarom voor dit soort zaken geen zaken gedaan met een bekend en befaamd molenmaker in jullie streek? Waarom molenmaker Beijk niet gevraagd? Dan had je ongetwijfeld een beter systeem gehad en mogelijk minder kosten.

Het is toch niet voor niets dat Nederlandse molenmakers maar ook molensteenmakers veel werk hebben in dit gebied.

• Rolf Peter Weichold

Nou ja, ik ben niet de eigenaar van de molen, maar de stad. En dan wordt het werk uitbesteed volgens begroting. De duitse molenmakers waren er goedkoper, helaas.

Miesschien moet ik aan eigenaren aanbevelen, de uitbesteding te beperken met de voorwaarde, dat de aannemer ervaring met professioneel werkende molens heeft. Zo´n beperking mag wel.

• Andreas de Vos

Onlangs haalde ik de volgende uitspraak in een andere draad ook weer eens aan, maar ook in dit geval geldt hij wel:

Je moet niet kijken naar de prijs, maar naar wat het kost.

Dat wil niet zeggen dat je geld over de balk moet smijten, maar kijken naar de prijs/kwaliteit verhouding. Een aannemer kiezen die kennis van zaken heeft scheelt een stuk. Misschien volstaat het om te kiezen voor molenmakers, het maakt niet veel uit of ze werken aan professioneel malende molens of molens die draaien/malen op vrijwillige basis.

Succes,

Andreas de Vos