Lipvang

  • Peter Pouwels

    Kan iemand mij vertellen of een lipvang een rijklamp en rust heeft? Ik kan op internet niets van de constructie en werking van een dergelijke vang vinden.

    Ik kan me voorstellen dat een dergelijke vang zonder rijklamp en rust zou kunnen werken.

    Van Martin E van Doornik heb ikeen keer een hele mooie foto van de lipvang van de standaardmolen in Zschepa gezien, echter hierop staat niet hoe de bevestiging van de lip (arm) aan de andere kant zit en of hier nog stelmogelijkheden op zitten.

    Groet Peter

  • Martin E. van Doornik

    Ik denk van wel dat bij een lipvang een rust en rijklamp aanwezig moeten zijn. Die dienen ervoor dat het vangstuk op een mooie afstand van de linkerzijde van het bovenwiel blijft tijdens het draaien. Denk eens in wanneer de vang gelost wordt, de lip iets omlaag zakt en zonder rust en rijklamp kan de vang door zijn eigen gewicht omlaag zakken en tegen het draaiende bovenwiel aanwrijven.

    Hier nogmaals de foto in de standerdmolen van het Oost-Duitse Zschepa.

  • Peter Pouwels

    Hoi Martin

    Ik kan me voorstellen dat men een soort aanslag in het schanierpunt heeft gemaakt dat hier als rust dienst doet.

    Op de molens waarop ik wel eens draai zit helemaal geen rust en rijklamp, hier wordt de boel op de plaats gehouden met een simpel verstelbare ketting tussen teenstuk en linkervoeghout.

    PS Nog bedankt voor het plaatsten van de foto.

  • Martin E. van Doornik

    Misschien hier? http://nl.wikipedia.org/wiki/Vang_(windmolen)#Lipvang

    De lipvang lijkt alleen van toepassing voor “kastachtige” molens, zoals paltrokken, standerd-, wipmolens of spinnekoppen, omdat de lip aan de andere kant in een stijl scharniert. Kennelijk niet tegen een voeghout bij bovenkruiers. Dan zit daar een stutvang.

    In het Oostfriese Dornum staat een standerdmolen uit 1626 met een lipvang, betrekkelijk dichtbij Nederland.

    Klik op de foto's en je ziet de naam van de molen.

  • Jan Hofstra

    In het bouwbestek van molen De Vlieger te Voorburg is ook sprake van dergelijke kruisarmen in het bovenwiel en een lipvang. De molen is als binnenkruier gebouwd. De rolring was verder nog een massieve plank met gaten er in voor de rollen en ook keerschijven in de kuip werden voorgeschreven. De rolring is later gedeeltelijk vermaakt tot slagstuk op de overring en zo nog te zien. Een enkele rollenwagen is ook nog massief en van binnen zijn de keerschijfgaten ook te zien. (die worden van buiten nu afgedekt door de kuipplank, net als bij de Nieuwe Veenmolen en de Zelden van Passe). In het bestek is ook sprake van ladders, met overhoeks doorgezaagde ribben; deze zijn ook nog aanwezig. Het bovenwiel is blijkbaar al eens vernieuwd wat van de kruisarmen zijn geen sporen meer aanwezig. Van lipvangrestanten is ook niet veel meer te zien, maar verder een molen die het bezoeken meer dan waard is.