Goedendag,
Jongstleden dinsdag was er het gesprek met wethouder Sjoerd Veerman over de Hof Souburgh en met name de molen. Bij mij was een aantal vragen gerezen met betrekking tot de molen en de bedoelingen van Dhr. Broere. Ik veronderstelde o.a. dat Dhr. Broere een woning bij de molen wilde bouwen en ik had ook vragen over de restauratie en wat de rol van de gemeente hierin zou zijn.
Het werd een goed gesprek in een ontspannen sfeer waarbij termen als “authenticiteit” en een naam als “Bazelmans” ook voorbij rolden.
Dhr. Veerman kon mij overtuigen van het feit dat beide parijen zich zullen houden aan de intentieverklaring zoals die er ligt. Dat op zich is een goede zaak.
De volgende stap t.a.v. de molen is dat Dhr. Broere dit jaar móet beginnen met de restauratie. Dat betreft dan als eerste het voorleggen van een plan dat opgesteld moet worden aan de hand van de bevindingen van een of meerdere experts op dit gebied. Bovendien kijken de RACM en de gemeente uiteraard mee. Wanneer de fysieke restauratie begint, is afhankelijk van o.a. deze procedure.
Mijn vermoeden dat er bij de molen zou worden gebouwd, bleek ongegrond. Dit wordt door de gemeente zeker niet goed gevonden.
De bouw van de nieuwe woonwijk tegenover de molen vindt gewoon doorgang. Door de Provincie is een lagere bouw van een aantal woningen voldoende geacht om de biotoop voor een maalvaardige molen te waarborgen.
In hoeverre de molen toegankelijk wordt voor publiek, hoe en wanneer en door wie er (ooit) mee gedraaid/gemalen gaat worden, is niet te zeggen. Zolang Dhr. Broere alles privé financiert, is hij degene die dat bepaalt volgens het adagium “wie betaalt, bepaalt”.
Voorlopig is het een kwestie van geduld maar dat is het meestal in dit soort kwesties.
Dhr. Veerman zegde toe mij op de hoogte te zullen houden van de ontwikkelingen t.a.v. de molen. Ik op mijn beurt zal die ontwikkelingen op deze plek weer doorgeven.
Groetings,
Jan
www.althofweb.nl
http://picasaweb.google.nl/Noordkaper04/HofSouburgh#