De Eenhoorn heeft vandaag wel gedraaid maar nauwelijks gezaagd. Hooguit een centimeter of 10.
De wind kwam evenwel uit de zzw hoek maar was niet krachtig genoeg om lekker door te zetten.
Vandaag waren er wonderwel geen leerling molenaars te bekennen. Vorige week liepen er 6 tegelijk over de zaagvloer. En niemand nam wind mee. Ze snappen er ook niks van. Het was wel een lekker dagje om met de zeilen te oefenen. Ook moesten enkele wennen dat je niet blindelings naar links kunt lopen als je met de zwichtlijnen om de heklatten wilt lopen. Je zal een smakkert maken als je niet oplet.
Op 7 februari hebben we de voorste zaagslede deels gemonteerd en opzij getakeld om de sleebaan opnieuw uit te lijnen en de voering onder de slee te controleren. Hijsmateriaal voor die klus is al 233 jaar op de molen aanwezig. Toch had de jijntakel flink moeite met die 9 meter lange constructie.
Vorige week heeft Ge samen met een paar leerlingen de sleebaan met een draad uitgelijnd en een steunbeer onder de zaagvloer bijgesteld. Daarna hebben ze een binnenkant van de rail voorzien van een uitvulling. De zaagslede had iets teveel zijwaartse speling. Ik heb daarna ook het zaagraam een centimeter naar voren gehangen. Dit was vrij eenvoudig omdat er zelfs geen stelwig aan de zijkant aanwezig was achter de pokhouten neut. Ruimte zat dus voor het aanbrengen van een wigje dat er gewoon had moeten zitten.
Vandaag is de slee weer inelkaar gezet. De neuten op de zijkanten van de liggers moeten nog opnieuw worden ingemeten zodat de slee straks weer mooi op koers blijft lopen.
Ook constateerde ik dat de zaagraamstijlen van het derde en het ingekorte vierde zaagraam wel heel er dicht bijelkaar kwamen. Een korte inspectie gaf de oorzaak. De klos, waar de scharnieras van het vierde raam op draait, was van zijn plek gekomen en ontregelde de stand van het raam. Na wat stutwerk en een vulplankje
is het raam weer in het gareel gekomen en is de klos met een oude draadnagel weer aan het veldkruis genageld.
Vandaag kregen we ook een heel aardige schenking van een bezoeker. Een van de Delftsblauwe borden die ooit zijn uitgegeven door Nehim met daarop de Eenhoorn.
De foto van mijn eigen bord. (Ooit bij een antiquair gekocht) en precies hetzelfde, staat op mijn website bij de geschiedenis van de Eenhoorn.
Als ik morgen tussen de modelbouwaktiviteiten nog tijd over houd dan zal ik mijn website updaten met de laatste vorderingen van die iets kleinere paltrok.
Alweer vergeten? www.penterbak.nl
Groet en tot ziens,
Jos.