nog gedraaid vandaag?

• Robert Van't Geloof

Ja wel met de walvisch. Van 11:25 tot 15:25

4 vol aan het eind nog heel heel ff leeg.

Andere molens heb ik niet zien draaien op palmboom na

die had de volles ervoor. En draaide tot ongeveer 13:30/13:45

toen stond hij stil in ed volle op de vang grt robert

• Rob Pols

Vanmiddag (zaterdag 21-02-2009) heeft De Wippersmolen in Maassluis niet gedraaid omdat Tim Dreessen moest opdraven in Delfshaven om te draaien met De Distilleerketel. Dat gaf mij de gelegenheid een andere bestemming uit te kiezen. Een eerste blik naar buiten bij het opstaan bracht me nog niet in een hoerastemming. Grijs, somber, geen zon en ook geen wind. Na het tweede kopje koffie begon de lucht een beetje open te gaan en ik kreeg er meteen zin in. Ik besloot toch maar de fotocamera mee te nemen. Om even over twee uur stapte ik in de auto op weg naar het Westland. Ik besloot naar mijn molenvrienden in Monster te rijden, want dat is altijd erg gezellig en het was alweer een poosje geleden dat ik er was geweest.

De lucht was helemaal opgeklaard, de zon scheen met wat bewolking en er kwam een beetje meer wind. Bij het binnenrijden van Monster verscheen een dikke laag mist en De Vier Winden kwam moeizaam rond met vier volle. De blauwe wimpel hing als een slappe drol langs de vlaggenstok. Gerard en Garrit zaten in het praathuis en hadden mij niet binnen horen komen. Ze waren dan ook blij verrast dat er een koffieklant kwam, want de koffie liep net door. De mist zo vertelden beiden was een gevolg van zeedamp (De Vier Winden staat enkele honderden meters van de kust). Niet veel later verscheen Huub Lelieveld van De Korenaer in Loosduinen ten tonele met een hele stellage van metaal en dunne kabeltjes om één van zijn polsen. Hij was geopereerd aan een pees en grapte dat hij viool kon spelen op het geval. De Korenaer staat hierdoor noodgedwongen wel voor onbepaalde tijd stil. Ook kwam ene Dick van de stichting langs om weer een paar nieuwe boeken over de geschiedenis van de Monsterse molen af te geven. Met een vers bakkie met pindakoek werd het al snel gezellig. Ik wilde nog wat nieuwe foto's schieten en liep eerst binnen door de molen en vervolgens ben ik van buitenaf foto's gaan maken. De mist was inmiddels helemaal weg en de wind trok wat aan, zonder dat het spectaculair werd, overigens.

Bij het afsluiten werd Gerard op zijn mobiel gebeld; de Strandmulder zat opgesloten op de kapzolder en kon niet meer naar beneden komen! Het losse trapje naar de kap was per ongeluk omgevallen. Ik ging naar boven en zag Garrit bij de penbalk zitten. Ik riep dat ik wel wat te eten zou laten brengen omdat hij daar voorlopig toch nog zou zitten. Dat kon ik ook weer niet over mijn hart verkrijgen, dus zette ik het laddertje weer recht zodat de Strandmulder veilig naar beneden kon afdalen.

Kort samengevat: het was een leuke en gezellige middag, met een vrolijk slot!

Rob P.

• Rob Simons

Borkel heeft vandaag wederom niet veel gedraaid. Eerst hebben we de nieuwe teller geïnstalleerd op een kruisarm van het kamrad. Vandaag heeft hij slechts 166 rondjes erbij getikt. De molen stond met vier volle op het westen, later WNW.

Verder wat gepoetst en opgeruimd.

Hopelijk volgende week meer wind.

Groeten,

Rob S.

• Jos van Schooten/ penterbak

De Eenhoorn heeft vandaag wel gedraaid maar nauwelijks gezaagd. Hooguit een centimeter of 10.

De wind kwam evenwel uit de zzw hoek maar was niet krachtig genoeg om lekker door te zetten.

Vandaag waren er wonderwel geen leerling molenaars te bekennen. Vorige week liepen er 6 tegelijk over de zaagvloer. En niemand nam wind mee. Ze snappen er ook niks van. Het was wel een lekker dagje om met de zeilen te oefenen. Ook moesten enkele wennen dat je niet blindelings naar links kunt lopen als je met de zwichtlijnen om de heklatten wilt lopen. Je zal een smakkert maken als je niet oplet.

Op 7 februari hebben we de voorste zaagslede deels gemonteerd en opzij getakeld om de sleebaan opnieuw uit te lijnen en de voering onder de slee te controleren. Hijsmateriaal voor die klus is al 233 jaar op de molen aanwezig. Toch had de jijntakel flink moeite met die 9 meter lange constructie.

Vorige week heeft Ge samen met een paar leerlingen de sleebaan met een draad uitgelijnd en een steunbeer onder de zaagvloer bijgesteld. Daarna hebben ze een binnenkant van de rail voorzien van een uitvulling. De zaagslede had iets teveel zijwaartse speling. Ik heb daarna ook het zaagraam een centimeter naar voren gehangen. Dit was vrij eenvoudig omdat er zelfs geen stelwig aan de zijkant aanwezig was achter de pokhouten neut. Ruimte zat dus voor het aanbrengen van een wigje dat er gewoon had moeten zitten.

Vandaag is de slee weer inelkaar gezet. De neuten op de zijkanten van de liggers moeten nog opnieuw worden ingemeten zodat de slee straks weer mooi op koers blijft lopen.

Ook constateerde ik dat de zaagraamstijlen van het derde en het ingekorte vierde zaagraam wel heel er dicht bijelkaar kwamen. Een korte inspectie gaf de oorzaak. De klos, waar de scharnieras van het vierde raam op draait, was van zijn plek gekomen en ontregelde de stand van het raam. Na wat stutwerk en een vulplankje

is het raam weer in het gareel gekomen en is de klos met een oude draadnagel weer aan het veldkruis genageld.

Vandaag kregen we ook een heel aardige schenking van een bezoeker. Een van de Delftsblauwe borden die ooit zijn uitgegeven door Nehim met daarop de Eenhoorn.

De foto van mijn eigen bord. (Ooit bij een antiquair gekocht) en precies hetzelfde, staat op mijn website bij de geschiedenis van de Eenhoorn.

Als ik morgen tussen de modelbouwaktiviteiten nog tijd over houd dan zal ik mijn website updaten met de laatste vorderingen van die iets kleinere paltrok.

Alweer vergeten? www.penterbak.nl

Groet en tot ziens,

Jos.

• leo middelkoop

De molendriegang van Leidschendam maalden gisteren weer, maar het hield door te weinig wind bepaald niet over. De wind was ongeveer ZZW (zwalkte een beetje) en in het begin ging het aardig: er werd ook behoorlijk water gegeven. Maar soms viel de boel stil.

Na ca. 15.45 uur werd er alleen nog maar geroerd. Nog even met de buurman gepraat over wat te doen; om 16.30 de molen uitgespannen en teruggekruid: de kettingen gaan anders over het looppad en dat is voor de bewoners lastig. Lastig voor mij is dat die ene kruipaal die het ooit begaf, nog steeds niet vervangen is. Dus moet de molen óf naar Z óf naar W. Het werd Z.

Groet,

Leo

• Martijn Scholtens

Wij waren om 9:30 op de Grote Geert omdat er een groep mensen langskwamen voor het pellen….alleen was er bijna geen wind.Dus de naloper uit zijn werk en draaide heel rustig even voor 10 uur kwamen er eerste mensen.Eerst maar koffie gedronken toen konden ze de hele molen bekijken,ook de vloer waar de pelsteen onder ligt even open gehad.Ze vonden de Grote Geert een zeer interessante molen om te bezoeken ze zijn rond 12 uur weggegaan en wij hebben de molen om 12:30 stil gezet omdat wij een molentocht gingen maken met Gerad en Jan (zoon Gerad)

Even voor 2 uur waren we in Slochteren eerst bij de Fraeylemamolen die stil stond wat mij opviel is dat de molen goed in de verf zit,maar volgens mij niet veel draait omdat er geen zeilen geklampt waren.Toen naar de Grote Poldermolen gegaan die werd net opgezeild door 2 leerlingen naar 2 half 2 vol,toen draaide de molen rustig toen hebben ze er naar gelijk 4 vol van gemaakt toen draaide hij stevig door.Wat jammer is is dat de molen niks heeft om te malen,toen naar De Ruiten gegaan die stond ook stil maar bij de molen staat een erg leuk molentje:).Daar ook even snel wat foto's gemaakt.

We zagen de Fram in Woltersum al lekker draaien met 2 half 2 vol dus daar heengegaan helaas waren ze niet aan het zagen,de molen heeft een smalle stelling en staat ook mooi aan het kanaal.Veder veel foto's gemaakt.

Als laatste naar de Widde Meuln in Ten Boer geweest die draaide rustig met 2 halven en ja er zit een lift in de molen!! er was niet veel te doen de molenaar zat in de kap en hebben we maar niet gestoord.

Rond 16:30 was ik weer thuis.

Foto's http://www.mijnalbum.nl/Album=68BWJWLS

Gr Martijn

• Meelmuisje

Gisteren deed De Vriendschap t ook wel best.

'S ochtends eerst even de winkel bijgevuld en toen maar toch de molen van N-O naar Z-W verkrooien ondanks dat het eigelijk min of meer windstil was.. 4 volle ervooor en de vang opgehaald en de molen deed niks! Toen even een zetje gegeven en kwam ie toch wel netjes rond tot me verbazing:) een endje of 20. Rond 1 uur trok de wind toch wel mooi aan waardoor we zijn gaan malen. Tot half 5 gemalen en toen ging de wind er helaas wel uit. Om 6 uur de molen ingehaald.

Groetsels, Thomas

• Willem Bever

Gisteren zijn we er op Aarlanderveen niet aan begonnen omdat het kleine trekkie wind dat hier na de middag opstak uit het w-zw-sten eigenlijk niets voorstelde, en ook gelet op de barometer die nog hoog stond, en nauwelijks terug liep.

Vandaag echter om 9.30 u begonnen met rondvol op het noordwesten, en de molen is het gelijk goed gaan doen,en loopt nu nog steeds best !

De molenaars die het van de zaterdagen moeten hebben zitten vandaag, wellicht net als vorige week, met gekromde tenen naar de zwiepende takken te kijken….

Hopelijk voor hen volgende week maar weer ééns anders, zodat de Aarlanderveense molenaars zich ook weer ééns een vrije zondag kunnen permiteren.

Groet van een ‘malende’ Bever.

• Wesley de Best

Gisterenochtend rond 8.30 uur op de Heidebloem in Erica begonnen. De molen moest weer eens om, ditmaal van N naar WZW. Daarna 4 vollen voorgelegd en de vang gelicht en hij deed niets. Even later de as even gesmeerd en hij begon zowaar te lopen, maar dat was maar voor even. Daarna viel ie weer stil. Intussen het een en ander aan theorie gehad, o.a. over de stenen, de scherpsels en lageringen van steenspil en bolspil, enz.

Er kwam ook nog bezoek langs en de bezoeker bleef tot 12.00 uur. We hebben de molen nog iets moeten verkruien naar het WNW en hij begon weer even te lopen, maar 't was niet veel; even later stond ie weer stil. Rond 11.45 uur hebben we afgezeild.

's Middags nergens gedraaid, want 's middags carnaval gevierd.

• Tom Blaak

Ha Willem,

Mij moet me van het hart dat het gisterochtend met de wind niet best was, maar dat ik van half 1 tot half 6 nog best aardig heb kunnen draaien in Rijsoord weliswaar voor de prins met bijna 3500 omwentelingen, ik was dus gister niet bepaald ontevreden, al had ik liever nog wat meer wind gehad om te malen, want de voorraad slinkt aanzienlijk na 2 zaterdagen te weinig wind, en die zaterdag daarvoor door een kleine operatie te hebben moeten overslaan.

Groet

Tom

die morgen op zijn vrije maandag ook de molen weer lostrekt op de noordwester die bij de molen vanachter het huis vandaan komt ook niet bepaald een lekkere wind om mee te malen, wordt werken geblazen met die wind haha