nog gedraaid vandaag?

• Robert Van't Geloof

Ja ook de vriendschap is vanaf 09:30 tot 15:30 los geweest.

Natuurlijk rondvol begon west Maar al snel z later de dag zzw .

En smiddags zw. Om 15:30 afgezeild. En nog ff langs de achtkanter in streefkerk gegaan. Die liep rondvol toch nog een grappig gangetje.

Smorgens liep de weteringmolen ook in de volle. En ook nog Addy stolk op bezoek gehad op de vriendschap.

Smorgens stond ik meer stil in zeil dan draaiende. Maar rond 13:00 stak er wat wind op dus toen ging ze lopen.

• Bart Aertgeerts

Vandaag (zondag) tegen 13u aangekomen aan De Steenen Molen, die tot mijn verbazing al WNW stond en los draaide. Eén van de andere molenaars had al om 11u een groepsrondleiding gedaan en was op de molen gebleven. Makkelijk!

We waren met 4 en weinig wind dus de molen een grondige lente-schoonmaak gegeven. Steenkoppel bloot gemaakt en intensief gereinigd, alle zolders mooi geveegd e.d. Afgelopen donderdag hadden we reeds alle kammen en spillen opnieuw met warme bijenwas gesmeerd. De molen verder los laten lopen en de was deed zijn werk - muisstil. Nog een paar maal de vang geoefend (ben nog in opleiding).

Rond 15u trok de wind iets aan en dus een steenkoppel ingelegd en 25kg rogge gemalen vooraleer de wind volledig weg viel. Uiteindelijk terug steen moeten loskoppelen en opnieuw gaan malen voor de Prins.

Tegen 17u gevangen en afgezeild.

Wat ons begint op te vallen is dat er de afgelopen 3-4 maanden opnieuw veel minder bruikbare maalwind geweest is. Dat lijkt een blijvertje te gaan worden. Ons klimaat verandert wel degelijk…

• Meelmuisje

Vandaag lekker kunnen malen op De Onrust.,

Toen ik aankwam stond de molen al te malen op het NWen. De molen was om half 9 al losgetrokken en heeft in 1 stuk door gemalen met 4 volle tot 4 uur uur. ‘S ochtends wou ie nog niet zo maar in de loop van de middag begon ie toch wel regematig best te lopen om even later maar weer een endje of 30-40 te gaan. Ook zijn er nog trouwfoto’s gemaakt bij de molen:) Rond 4 uur de vangbalk weer uit de haak gehaald en de molen ingehaald. Toch ruim 5000 omw. erbij kunnen schrijven! Volgens mij hebben we de eerste 100.000 alweer bijna binnen:)

Groetjes, Thomas