Goedendag,
Het was laat in de morgen dat de zon even een dreigende schijnbeweging maakte. Een korte tijd waren er wat schaduwen te ontwaren en om nog iets te maken van een zondagse achternamiddag besloten wij richting Aarlanderveen te koersen. Deze keer had ik van tevoren mijn huiswerk niet gemaakt en ik zou wel zien wat er allemaal te zien is naast de viergang.
Hoewel er bij vertrek en volgens de weerkaarten nauwelijks wind zou zijn, bleken 1 t/m 3 vol in de zeilen te staan en met een kalm gangetje hun werk te doen. In de bocht aan het begin van de Ziendeweg had ik eerst even de Nieuwe Ziende Molen op de kiek gezet. Nieuw istie niet maar het is een fraai restant op een punt waar het goed toeven moet zijn. Ook de putmolen liep rond en verderop lonkten er wat endjes in het dorp.
Aangezien het zondag is en ook nergens een blauwe wimpel zichtbaar laat ik het bij het maken van foto`s. Alleen de molen van Piet van de Bos staat te ver weg om er een scherp plaatje van te maken. Die komt dus een volgende keer aan de beurt. Bij de putmolen is ook niemand te zien en na het kieken, rijden we nog even door naar het andere stel wenkende wieken. Het blijkt De Morgenster. Wel een mooie molen maar met een groot helaas.
Hierna rijden we weer terug en bij geluk staat Johan Slingerland met zijn Mio wat meer zeil voor te leggen. Uiteraard leidt dat tot een praatje en hij weet meteen wie er op z`n werf staat.
Johan geeft een mooie uitleg over het gebied, de plaats van de molens en verschillende van hun bijzonderheden. Uitleg waarom hij nog niet met vier volle staat en de drie anderen wél. Ook waarom zijn molen zo eigenaardig hoog staat en waarom er een vijzel in zit. Leerzame zaken die van pas komen als ik verder in de tijd nog eens terugkom. Nog dank voor je gastvrijheid Johan.
Johan moest terug naar drie kalveren die gisteren geboren zijn en wij moesten terug naar Zwijndrecht omdat dochterlief 34 jaar geleden geboren is. Ik zwenk nog even af naar Zwammerdam want daar staat aan de buitenkant nog een molen stil te staan. Dit is De Dikke. Jammer dat hij al zo lang stil staat zo blijkt op de molendatabase. Helaas was er geen tijd meer voor De Steektermolen maar ook die staat in mijn “balboekje”.
Al met al toch weer een paar nuttige uurtjes zij het met wat grijs weer. Maar het waaide wél en we gaan niet kniesoren, toch?
Groetings,
Jan
www.althofweb.nl
http://picasaweb.google.nl/Noordkaper04/Aarlanderveen#