Onbekende molenrestanten

• Jerry Vondeling

Beste prikborders in een stapeltje foto's vond ik een twee tal foto's, eentje met daarop een molenrestant en eentje met een molen met slechts een roede.

Mij is echter onbekend om welke molens het gaat.

Op foto 1 van 26 11 1967 staat op het verkeersbord voor de molen aangegeven:

Rechtsaf: Haven

Linksaf: Weiwerd/Winschoten

Op foto twee staat een molen met een roede. Deze foto is gemaakt op 31 08 1946 tijdens races in 't Zandt:

Wie weet om welke molens het gaat?

Groeten,

Jerry

• Willem Roose

De eerste in volgens mij de nog bestaande Aeolus in Farmsum vlak voordat hij verplaatst werd

• Sicco Fockens

De tweede lijkt me Leermens, zie de onderste foto in de verdwenen molendatabase.

groeten, Sicco

• Andreas de Vos

Molen nr.2 is denk ik verdwenen molen database nr. 1138, de Leermenster molen/Molen Bolhuis/Molen Moedt te Leermens. De onderste foto in de database lijkt aardig op die van 1946, behalve dat er 40 jaar tussen zit of zo.

Molen nr.1 zou best de Aeolus te Farmsum kunnen zijn, voor de verplaatsing. Niet dat ik dat nou zomaar bedacht had, Willem Roose gaf het antwoord al. Het bord was wel een goeie aanduiding voor de regio.

Groetsels,

Andreas de Vos

• Jerry Vondeling

Bedankt voor de reacties tot nu toe!

Ik zelf dacht bij foto twee inderdaad ook aan 1138 van de database van verdwenen molens. Deze reacties bevestigen mijn vermoedens. De eerste foto kan inderdaad de Aeolus te Farmsum zijn.. hiervan had ik geen idee..

Groeten,

Jerry

• Martin E. van Doornik

Farmsum, de Aeolus: wel linksaf en rechtsaf omwisselen hoor! Jammer van het fraaie bovenlicht boven de ingangsdeuren.

Wat een drukte van belang daar op de foto van Leermens. Het huisje net voor de molen bestaat nog, de sarrieshut.

• Jerry Vondeling

Beste Martin,

Inderdaad, dat van links- en rechtsaf had ik ook gezien, maar toen was het bericht al geplaatst en kon ik het niet meer wijzigen.. ik had gehoopt dat het niemand op zou vallen.. Maar in ieder geval een oplettende lezer!..

Groeten,

Jerry

• Rob Pols

Waarom werd de Aeolus destijds eigenlijk verplaatst? Vanwege windbelemmering of zo? Da's op deze opname in ieder geval niet zichtbaar.

Is dat achtkant bij de restauratie kort daarna niet te pletter gevallen? Nou ja, we hebben de foto's nog. :)

Gr. Rob

• Willem Roose

Het is mij niet bekend waarom de Aeolus destijds verplaatst is, maar idd - ik heb er nog een hele krantenfotoreportage van - dat oude achtkant zou op de nieuwe onderbouw worden getild en juist voor het bereiken van die onderbouw knapte de kraan en viel het achtkant als een meccanodoos in elkaar. Voor zover ik weet is er toen een nieuw achtkant gemaakt en geplaatst.

grtz,

Willem

• Martin E. van Doornik

De Aeolus was verplaatst omdat er op die plek een nieuwe zeesluis moest komen in het Eemskanaal.