Goedendag,

Vandaag zouden wij een wandeltocht maken vanuit Wilnis. Iets met een oud spoor, Demmerik en nog wat ander ongemak. Op de heenweg was er wat blik opgestroopt op de snelweg zodat wij uit moesten wijken naar de binnenpaden. Een sjanzjeman de la roet. Zo kwamen wij, geluk bij een ongeluk, in Nieuwerkerk a/d IJssel terecht en reden plotseling onder De Windlust door. Toch maar even gekiekt.

Toen wij eenmaal op onze stoute schoenen op het voormalige spoortraject liepen, bleek de route qua natuurschoon en andere te genieten zaken een beetje tegen te vallen. Omdat ook één van de vier knieën problemen begon te geven vanwege een pijnlijke homokineet, besloten wij na plm. 10km op onze prille schreden terug te keren. Vlak voor Wilnis konden wij nog even een blik werpen op De Veenmolen.

Vanuit Wilnis wilde ik eens kijken of de Oukoopse molen te zien zou zijn van deze kant van de A-2. Dat is hij wel maar het is niet echt dichtbij dus toch maar erheen via Nieuwer ter Aa. De molen staat er best strak bij in z`n nieuwe jas, maar het uitzicht is wel een stuk minder vanwege de wegwerkzaamheden. Niemand thuis en daarom maar even aan de koffie in het belendende etablissement van De Kortrijkse molen.

Vanwege het nog vroege uur besloten wij via Portengen en kasteel Haarzuilens naar Montfoort te rijden om De Valk te bekijken. Hij stond er vanwege Karnaval (?)erg gekleurd op en zo te zien werd er keihard gewerkt (?). Te oordelen naar de diverse restanten was dat ook keihard nodig. Niemand aanspreekbaar gevonden en dus op naar Cabauw waar in mijn herinnering een Middelste Molen moest staan.

Dat klopte wonderwel. Alleen was het hek op slot en om nou alleen op mijn fiets daarheen te trappen, mijn wandelgenote in de bus latend, leek mij geen goed idee. Met de camera op een paal lukte een teleshot nog heel aardig. Daarna volgde uiteraard De Bonrepas. Mooie molen met eveneens niemand thuis. Tot slot ben ik, om het inrijverbod maar helemáál te negeren, doorgereden naar De Bachtenaar.

In de loop van de middag was de lucht mooi opgeklaard ten gunste van de foto`s. Tot onze verrassing waren de molenaar/eigenaar Herman Oskam en later zijn vrouw Esther thuis. Na een kort praatje buiten werden wij binnen genood door Herman. Onder het genot van een lekker bakkie hebben wij een aardig tijdje zitten praten over de molen en wat zij er in de loop der jaren aan hebben gedaan. Dat is niet weinig. Binnen afzienbare tijd zullen zij de molen overdragen aan de nieuwe huurder.

We hebben zó lang zitten praten dat de zon intussen aardig aan het dalen was. En in zo`n situatie lijkt je camera wel in een toverlantaarn te veranderen. Wat een prachtig fotogenieke plek is het dan daar. We hebben er nog enige tijd van staan te genieten na ons afscheid van Herman en Esther. Vanaf hier nog dank voor de gastvrijheid en succes met de verhuizing.

Restte ons de thuisvaart en een happie eten in De Krom in de voortuin van De Wingerdse en De Hoop. Wat kan het leven toch mooi zijn. En morgen weer De Pendrechtse.

Groetings,

Jan.

www.althofweb.nl

http://picasaweb.google.nl/Noordkaper04/VanWandeltochtNaarMolenstrooptocht#