Korenmolen "De Drie Lelies" in actie!

• L.v.d.W.W.

Vandaag met Rob en Garrit (Strandmulder) richting het complex van Lely gereden om het andere deel van de extra gerst te scheppen. Gisteren hadden Rob en ik de eerste helft al gedaan, en gelijk gelooien. Vandaag dus de andere heft geschept en aangekomen op De Drie Lelies ook direkt gelooien. Toen alles bovenstond en ‘n bakkie te hebben genomen werd de steen in ’t werk gezet en zijn ve vervolgens gaan malen.

De steen begon gelijk perfect te lopen en daarom hoefde we niet bij te leggen of te zwichten. Ik ging boven gerst storten terwijl er beneden al een goede zak meel uit kwam.

Het was heerlijk malen deze middag. Mooi constand windje die de steen met 2 halven makkelijk rond trok.

Ook had ik nog even wat gefilmd, het resultaat: http://www.youtube.com/watch?v=VpZ2ltxTQbA

Ook ben ik de laatste tijd bezig geweest met een nieuwe web-site over mijn films. Deze site is te vinden op: www.everyoneweb.com/ruijgtvideofilms

Rob had nog wat foto's voor me gemaakt van het luien: http://www.mijnalbum.nl/Album=DR8GG8VX

Het was zeker weer genieten in Maasland!

Groetjes,

Luc

• Meelmuisje

Leuk filmpje Luc:)

De Onrust heeft het vandaag ook zeer best gedaan op het W-NW!

Begonnen met 4 volle en rond 2 uur naar 2 vol 2 half gegaan. De molen liep een leuk gangetje en af en toe even flink nijdig. Blijft toch ookwel een mooi gezicht zo'n stevig doormalende poldermolen! Om 5 uur de molen ingehaald!

Groetjes, Thomas Griffioen die vandaag weer eens waterrat speelde!

• leo middelkoop

Een beetje snel gedraaid, dat filmpje. Goed te zien aan de auto's die de molen passeren. Ook draait deze molen, met die lekker vlugge overbrenging, een verbazend snel aantal enden. Ik denk dat 55 enden voor ‘De Drie Lelies’ meer dan voldoende is. Van zo'n spoorwiel word ik bijna duizelig.

Maar toch: bijzonder leuk. Die muziek van Shakira erbij, in de spaanse versie, maakt het wel extra opwindend.

Groet,

Leo

• Martin E. van Doornik

Van oud-beroepsmolenaar Doede Kruijer (Aeolus, Adorp) kreeg ik een stevige en straffende por in m'n lijf, dat ik niet zo mocht staan bij de luiluiken, zoals op de bovenste foto. Je rug moet recht staan en je voeten niet al te wijdbeens in een lichte V-vorm naast elkaar voor het gat. Nooit over het gat buigen! Sindsdien gedraag ik me steeds zo wanneer ik bij de geopende luiluiken ga staan.

• De Wilde Westlander

Hallo Leo,

het liep ongeveer zo'n 50 a 60 enden,en dan met een overbrenging van ruim 1:8 dan heb je als je alleen ben je handen vol.

dan is het wel makkelijk als er een hulpje rond loopt.

Maar je heb geliojk Leo ,als hij deze snelheid loopt gaat het al goed genoeg.

het is ontzettend leuk om er af en toe wat mee te malen,en het is ook goed vooor het molentje.

Groeten van “De Wilde(Witte) Westlander”.

Rob van Zijll.

• L.v.d.W.W.

Dag Leo,

Ik kan je eerlijk vertellen dat ik niets aan de afspeelsnelheid van de filmbestandjes heb verandert. Het lijkt alsof dat spoorwiel keihard gaat, dat komt doordat een filmende camera heel snel in een seconde zoveel beelden maakt, daardoor lijkt het beeld ook wel schokkend, maar het is ongeveer het zelfde als een velg van een autoband, die dan opeens achteruit lijkt te gaan. Nu valt dat hier wel mee omdat een spoorwiel natuurlijk niet als een autoband draait, maar het begin is dat je de kammen en staven van het spoorwiel niet meer ziet, daardoor lijkt het ook al veel harder te gaan.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker is.

Gr, Luc

• L.v.d.W.W.

Dag Martin,

Nu je dit zegt ben ik die situatie eens gaan bekijken, maar als het luitouw omhoog komt en je begelijd het touw (dus je houdt hem vast) dan wordt je toch een beetje omhoog ‘gehouden’? En als het touw beneden is en de zak vast zit werd er een slinger aan gegeven zodat boven duidelijk was dat de zak omhoog kon.

Zo denk ik er weer over.

Gr, Luc

• Mario Collombon

Luiluiken zijn zo gemaakt dat wanneer een zak naar boven moet deze de luiken mooi zelf open drukt en als de zak gepasseerd is vallen de luiken uit zichzelf weer dicht. Mooi systeempje dus waarom zou je het luik open leggen?

Aan de luiluiken in Nuenen zitten zelfs kettinkjes zodat ze maximaal rechtop open kunnen staan (en eigenlijk al de neiging hebben dicht te vallen) maar ze niet helemaal plat op de vloer kunnen liggen zoals bij jou het geval is.

Als je bij ons dus zakken naar beneden gaat luien sta je naast het rechtopstaande luik, mocht er dan onverhoopt wat fout gaan valt met een tikje tegen het luik het luik dicht en kun je dus nooit door het gat naar beneden vallen.

Ik heb geleerd om als het ff kan nooit zoals bij jullie luiken open leggen. Voor je eigen veiligheid en die van bezoekers. Bij hogere stellingmolens wordt het een ander verhaal.

• J.S. Bakker

Deze kettinkjes waren uit veiligheidsoverwegingen zelfs wel verplicht om zo luiken te dwingen vanzelf dicht te vallen. Wel was het zo dat ze simpel losgemaakt konden worden wanneer om andere doeleinden dan luien het luik open moest blijven.

groeten

jsb

• De Wilde Westlander

Hallo Mario,

De luiluiken moet je wel even open zetten als je een partijtje graan naar boven wil halen,want als je het luitouw weer naar beneden wil laten gaan krijg je het touw niet tussen de luiken door.

daar komt nog bij dat het luik van de lui zolder maar voor de helft open kan staan omdat een luik tegen de romp aan komt.

Die keren dat we aan het luien zijn komt er geen bezoek de molen in,omdat we dat niet verantwoord vinden.

Nou loopt het in de week niet echt storm met bezoekers.

En zakken naar beneden luien doen we al helemaal niet,omdat het gemalen naar beneden komt.

Groeten van “De Wilde(Witte) Westlander”

Die nu weer waterpezer is,al laat de wind het wel een beetje afweten.

Rob van Zijll.