wie kent Dirk van der Starren?

• maarten van scheppingen

Beste Medeprikkers,

bij de restauratie van de Westveense Molen te Woerdense Verlaat is achter een van de consoles (koker) de naam Dirk van der Starren te voorschijn gekomen. Nu hoop ik natuurlijk dat een van u deze naam kent en mij kan iets vertellen over deze timmerman/molenmaker. Tevens stond de datum 20/7/1899 erbij.

Groeten Maarten van Scheppingen

• Johan Ottevanger

Maarten, ik zit maandag weer in die hoek bij autochtone bewoners, ik zal er eens naar vragen, het kanook zo zijn dat deze persoon uit Sluipwijk bij Reeuwijk komt, daar zaten en zitten nog timmermannen en andere vaklieden met de zelfde naam.

wordt vervolgt

Johan

• Maarten van Scheppingen

Hallo Johan,

het kan best zijn dat hij niet uit de buurt van Wilnis of Nieuwkoop komt, want behalve de naam en datum stond ook Woerdense verlaat erbij. Dat kan betekenen dat het ergens anders in een werkplaats is gemaakt.

Alvast bedankt voor het navragen.

Groeten Maarten

• Jerry Vondeling

Wellicht heb je het zelf al geprobeerd, maar al Googlend op “Dirk van der Starren” kom ik uit op de stamboomgegevens van de familie van Tol

Waar Frans van der Starren trouwt met Petronella van Tol (26/08/1787 - 25/11/1829) In 1819 wordt te Sluipwijk een vierde kind geboren, Dirk van der Starren. Later, in 1828 krijgt het echtpaar te Reeuwijk nog een kindje.

Wellicht is dit de Dirk van der Starren waarnaar jullie zoeken, Echter in 1899 zou deze Dirk al 80 jaren oud zijn.

Het één en ander is te vinden op: http://www.famvantol.nl/genealogy/ahnentafel.php?personID=I8477&tree=vanTollen&parentset=0&generations=4

Groeten,

Jerry

Hallo Jerry,

inderdaad zijn er wat te vinden op genaloie sites, maar vaak is door de bomen het bos niet te zien of zit er geen zoekfunctie op de site…

Tot nu toe heb ik er een uit Loosdrecht die ook qua tijd zou kunnen passen, maar die was visser van beroep. Ik ben wel zoekende, maar hoop natuurlijk dat zij graffiti ook in andere molens te vinden is, dan is hij wat makkelijker te localiseren.

Groeten Maarten

• Henk

Maarten,

Heb je al navraag gedaan bij het waterschap.

Vaak zijn daar rekeningen aanwezig.

Henk.

Beste Henk,

bij het waterschap wil ik sowieso langs om in de archieven te kijken….maar helaas is het tot nu toe nog niets van gekomen. Ik moet daar maar eens een dag voor offeren.

Groeten Maarten

• Bart Dooren

Hallo Maarten,

Je voorganger, Peter de Moes, is in het verleden ook meermaals in de archieven gedoken. Hij heeft mij daar vaak over verteld als we samen in Westveen aan het malen waren. Wellicht heeft hij ook nog gegevens voor je. Waarom op zoek gaan naar iets, wat een ander wellicht al heeft gevonden?!

Groeten, Bart Dooren

• piet

Een Ary van der Starre kwam begin 18e eeuw uit Waddinxveen naar Utrecht.

Hij begon daar waarschijnlijk als meesterknecht op een paltrok aan de Vaartse Rijn.

In 1721 liet hij samen met Jordaan van der Ven de paltrok st. Job aan de Leidsche Rijn bouwen en in 1739 geheel voor eigen rekening houtzaagmolen de Ster.

Een nazaat van hem gaat later in Waddinxsveen houtzagen. Als ik het me goed voor de geest heb kwam ook de naam Dirk in de stamboom van deze familie van der Starre voor.

• piet groot

Ik ben even aan het snuffelen geslagen, kan het deze Dirk van der Starren zijn:

03-08-1870 geboren in Aarlanderveen

23-04-1908 gehuwd in Nieuw(e)veen met Dorothea Otto, hij was toen timmerman, hij woonde toen in Nieuwveen, hiervoor in Nieuwkoop.

09-03-1914 overleden in Leiden, woonde toen in de gemeente Wilnis.

Zijn broer Jan, ook timmerman, was getrouwd met de dochter van Gijsbert Schuurman, de korenmolenaar van Wilnis.