Nog gedraait/gemalen vandaag?

• Justin vd Heuvel

Vrijdagochtend vroeg m'n bed uit want ik moest optijd de trein halen. Ik ging

naar “De Walvisch” in Schiedam. Onderweg zag ik De Oostmolen in Gorinchem al lekker rond gaan met alle zeilen dr voor. Bij de West lagen de zeilen in de lijnen. Verder geen draaiende molens onderweg, behalve 2 bosmannetjes. Na een lange rit en twee keer overstappen stond ik dan in Schiedam. Maargoed, dan ben je het station uit, maar geen molen te zien. Op de gok maar wat gaan lopen tot ik uiteindelijk draaiende wieken zag. Daar moest ik opaf! Na een flink eind lopen bleek dat ik bij de Nolet was. ff gouw een plaatje geschoten en toen langs het water naar De Walvisch. Van achter de huizen zag ik hem al rond gaan met 4 vol. Het ging niet erg vlot, dus die waren aan het malen. Onderin het gezellige winkeltje kennis gemaakt met hoofdmolenaar Fred Prins. Daarna mocht ik gelijk doorlopen naar boven. Goeiemorge wat een trappen zeg! Poe hé! Boven kennis gemaakt met de andere molenaars Jan (waarvan ik z'n achternaam vergeten ben) en Theo de Rooij, die voor Fred maalde omdat die last had van z'n rug. Toen heeft Robert de hele molen laten zien. Dat kapluikje is gaaf joh! :) Jordy Voogd uit Ouddorp was er ook.

Tussen de middag de steen uit z'n werk en gaan eten. Toen zijn we naar "De Vrijheid gegaan. Onderweg kwamen we Bas Batenburg tegen (molenaar van de Vrijheid) en die ging gelijk mee. Theo en Bas hadden de molen in no time ingespannen en ging lekker staan karren met 4 vol. Ondertussen ook deze molen van top tot teen bekeken. De trappen zijn echt helemaal uitgesleten. Tot enkele jaren geleden maalde deze molen nog beroepsmatig. Dat is goed te zien, want deze molen is van alle gemakken voorzien zoals een elevator. Ook hier weer 3 maalstoelen op de stellingzolder, net als bij De Walvisch. Als je trouwens nog moet behangen, ga dan even in het koffiekot kijken. Dat is namelijk helemaal behangen met molenansichtkaarten. Zelfs het plafond :D

Nadat we deze helemaal hadden gezien gingen Theo en Jordy weer naar de Walvisch en zijn Robert en ik nog even bij de Palmboom geweest. Museum is leuk ingericht, maar het echte molengevoel krijg je pas op de steenzolder.

Eenmaal terug op de Walvisch hadden ze de steen weer bijgezet en weer gaan malen. Ja, daar zijn flink wat kilotjes doorheen gejaagd. Ondertussen werd ook De Drie Korenbloemen aan de gang geslingerd met de lege. Dat liep nog verbazend leuk :) Zo draaiden dus 5 van de 6 molens. Alleen De Noord draaide niet, verder alles los. Dat is echt een machtig mooi gezicht ;) Een aanrader!

Om een uur of half 4 was de wind z'n meeste kracht wel kwijt. Om kwart voor 4 kwam er nog nouwelijks meel uit de pijp. Toen mocht ik de molen uit z'n werk zetten en zijn we gaan uitspannen. Theo, Jordy, Robert en ik allemaal één zeil. Op z'n zeeuws gedaan en keurig iets komend weggezet (mooi hoor Theo ;)

Ik heb ontzettend genoten van deze mooie dag. Zeker voor herhaling vatbaar, maar om 16.00 moest ik toch echt weer naar de trein. Theo had me een beetje de weg gewezen, maar ik liep toch verkeerd, want ik kwam bij De Walvisch uit :?

Toen nog een poging (inmiddels was de trein vertrokken) en toen was ik net op tijd voor de trein van 17.00. Om 18.15 stapte ik weer uit. M'n benen waren ontzettend moe en deden zeer. Ik heb er nu nog last van. Iemand zei daarom eens: 't Zijn prachtige molens, maar ze zouden op hun kant moeten liggen! :D

Hieronder nog de links naar de foto's en een filmpje. Foto's van de buitenkant van de Walvisch heb ik niet, omdat er zoveel bomen dicht omheen staan werd dat wat lastig. Verder zijn het er niet zo veel, maar dat kwam door het druilerige ***** weer.

http://www.mijnalbum.nl/Album=MDVFRZSJ (Foto's)

http://www.youtube.com/watch?v=7bMhICtOqiA (Filmpje)

Allemaal een heel fijn weekend toegewenst,

Groetjes,

Justin vd Heuvel

• Justin van den Heuvel

Nou zeg, ga ik op mezelf reageren. Echt (nog) niemand gedraaid :?

Maargoed, even ter zake: Vanmiddag bij m'n opa en oma op de koffie in Haaften. Onderweg stond Ter Leede rond vol te draaien. Even verderop stonden de Hellouwse wippen als verwacht aan de ketting, de voorste zelfs nog op het oosten!

Verderop ging de Waardenburgse poldermolen lekker rond met alle zeil'n dr veur.

In Haaften eerst wat gedronken bij opa en oma en toen gouw naar De Blauwe Reiger die stond te plakken met 4 halve op ZW. Roel gaf les aan z'n leerling Marien die had geoefend met de zeilen. Later op de middag de boel omgehaald naar NW. Toen kwam ook Marinus-Jan (andere molenaar daar). Hij kwam naar boven en riep: Wat is dit nou, gooi eens gouw vol!!! In een paar minuten was dat gefixt. Marien en Marinus aan de zeilen, ik aan de vang, zo klaar :D En dat had succes want hij begon lekker te lopen :) Om half 5 weer weggegaan, met een draaiende molen achter me, want MJ ging nog een uurtje door.

Terug in Leerdam lag het Terleedse wippertje alweer aan de ketting.

Lekker middagje geweest,

Fijn weekend!

Justin

• Theo de Rooij

He Justin. Ja was een leuke dag gister… wat een molengeklets! Ben dr nog moe van haha! Vandaag hebben de Gorinchemse wippen wel gedraait maar de Oostmolen hield het halverwege de middag voor gezien omdat de wind weg viel. Ik heb de west om 5 uur aan de ketting gelegt. Vanmorgen nog lekker gelopen maar verder was het weinig. Groet, Theo.

• Marcel Stroo

Op Walcheren rustig weer, zwakke westenwind en een streepie zon (om Peter Timofeeff te citeren), wat gelijk een voorjaarsgevoel gaf. “De Hoop” in Middelburg en de molen van Serooskerke stonden met volle zeilen te draaien. Later zag ik de “Seismolen” met twee volle zeilen stilstaan. “De Koning” en “Ons Genoegen” stonden stil.

Marcel Stroo

• Gerad Werkman

Natuurlijk hebben er vandaag wel molens gedraait hoor Justin!

Ik was vanmiddag om 1 uur op de Grote Geert, maar ik had al wel in de gaten dat er maar weinig wind was vandaag.

Martijn kon niet komen helpen want die moest vanmiddag voetballen, dus ik was helmaal alleen. Dus eerst maar de groninger vlag buiten in top, maar ging niet wapperen. En ook hoefde ik niet te kruien, want de molen stond op west.

De pelstenen mee laten draaien ging niet. Waar ik niet op gerekend had, dat er in een keer vrienden van ons uit Amsterdam in de molen stonden te roepen.

Ik was helemaal verrast dat ze er waren, en hadden nog een boekje voor mij meegenomen ``Nederlandse molens in oude ansichten``, van de rommelmarkt.

De molen stond heel rustig te draaien op de zwakke westenwind, en de zon heb ik mischien maar 5 minuten gezien hier op het groningse hogeland.

Verder kwamen er wat mensen bij mij in de molen te praten en genietend van het uitzicht vanaf de stelling. Om kwart over 5 was ik thuis, en om 10 uur vanavond hebben we nog een feestje van een kleintje carnaval hier in Kantens in het hoge noorden.

Groeten Gerad Werkman, Koren en Pelmolen de Grote Geert.

• Wesley de Best

Vanmorgen rond 8.30 uur op Erica begonnen. De molen van WZW naar ZW gehaald en 4 vollen voorgelegd. De molen liep in 't begin een endje of 15, later een endje of 30. Eer was wederom weinig wind (helaas al weken het geval). Toen het een en ander aan theorie gehad, over o.a. het gevlucht. Terwijl we met theorie bezig waren, viel de molen stil. Het gevlucht een duw gegeven en hij ging weer, maar even later was het weer niks. Verder de hele morgen zo doorgesukkeld en rond 11.45 uur afgezeild. Ricardo was ook naar de kmolen gekomen, want hij haalde mij op, om naar de Jan Pol in Dalen te gaan.

Rond 12.30 uur waren Ricardo en ik in Dalen. De molen stond nog goed op de wind, 4 vollen voorgelegd en daar ging ie, een endje of 30. Hij liep nog en tijdje zo, maar rond 14.00 uur of zo, viel de wind weg en het begon te miezeren. De molen viel stil. Even later begon ie toch weer aarzelend, maar daarna viel ie weer stil, het was werkelijk windstil. Rond 15.00 uur kwam ook Vincent op de molen. Ik heb nog even het kruiwerk gesmeerd en Ricardo en Vincent verkruiden de molen een klein stukje. Ook de as nog even gesmeerd. Rond 17.00 uur afgezeild.

De Jan Pol heeft vandaag 503 omwentelingen gemaakt, ondanks de zeer zwakke wind. Het was een leuk dagje.

• L.v.d.W.W.

Vandaag weer naar Schipluiden. Molen werd door Peter opgezeild en begon wel leuk te lopen. Rond de middag nog anderhalf uur gemalen, maar dat was toch ook niet alles. Nog even een stukkie film zitten kijken, en later ook nog takken van de bomen rond de bergvijver opgehaald. Klaar voor het versnipperapparaat:)!

Het was wel genieten van het weer, dat wel weer wat warmer was.

Gr, Luc

• Bart Hoofs

En er komen in Schiedam nog meer molens bij.

Zo zag ik recent dat een burger aannemer bezig is bij de romp van de Babbersmolen in het volkstuinencomplex. Er is een mooie foto te zien met vroeger en nu bij de molen. Een prachtige tekening van de hand van Bas Koster.

Aan de Doeleplein is de fundering zichtbaar van De Kameel. Die molen moet er over 3 jaar staan.

Het molenmakerswerk is gegund aan de stichting restauratiewerkplaats Schiedam (Rob Batenburg).

Even terzijde van de discussie of je molens moet herbouwen of completeren:

het getuigt toch van enorme inzet en daadkracht dat men 2 molens kan herbouwen. Dat verdient mijns inziens waardering.

Zie ook: http://www.schiedamsemolens.nl/schiedamsemolens/nl.html

Bart

• Bart Hoofs

Misschien weet je ook Justin dat de wipmolen van Hellouw langs de snelweg bewoond wordt door Petro van Doorne. Zaterdags is hij nog steeds actief in Deil en zondags op zijn eigen molen. Dat getuigt toch wel van molenliefde. Kom er maar eens om bij sommige vrijwilligers…

• Stefan Teeling

Vanmorgen zo om 9.30 uur aangekomen bij de Victor te Wanswerd, Sjerp die al vroeg was, was al begonnen met opzeilen, twee enden lag al zeil voor. Terwijl ik mijn fiets net door het toegangshek manoeuvreerde, kwam Harit ook net aan fietsen. Het derde end gaan opzeilen, terwijl ik hier mee bezig was kwam ook Jelmer op zijn brommer aan rijden. Nadat Harit het vierde end opgezeild had kon de vang er af gegooid worden. Eerst had de molen er niet veel zin in, maar even later nadat ie op weg geholpen was ging het al een stuk beter. Na een tijdje het één en ander besproken te hebben, was het tijd voor de “koffie”. Hierna weer naar buiten gegaan, het één en ander over het weer besproken (over het passeren van fronten, hoge en lagedrukgebieden en wolkentypen). Vervolgens even gaan oefenen met de stormproef, hierna ook gelijk maar afgezeild. Naar de kap gegaan om de pal er weer in te zetten, het lekenkettinkje weer vast te maken en de Friese driekleur weer binnen te halen. Ook nog van foto's gemaakt. Nog het één en ander aan onderdelen in de kap besproken. En toen was het al weer 12.00 uur geworden. Na afloop, zoals gisteren al aangekondigd over Marrum terug gereden. Hier bij de Phenix en de Grote molen gekeken (de Kleilanners volgt later nog wel eens) en natuurlijk ook foto's genomen. Helaas waren de molens niet open, maar bij deze om het volgende week goed te maken, is de Phenix volgende week geopend?

Hier de foto's:

http://picasaweb.google.nl/soepcom.teeling/DeVictorEnNRondjeMarrum?authkey=Gv1sRgCJSBq4awl6PTMQ&feat=directlink

Mvg. Stefan Teeling