Vrijdagochtend vroeg m'n bed uit want ik moest optijd de trein halen. Ik ging
naar “De Walvisch” in Schiedam. Onderweg zag ik De Oostmolen in Gorinchem al lekker rond gaan met alle zeilen dr voor. Bij de West lagen de zeilen in de lijnen. Verder geen draaiende molens onderweg, behalve 2 bosmannetjes. Na een lange rit en twee keer overstappen stond ik dan in Schiedam. Maargoed, dan ben je het station uit, maar geen molen te zien. Op de gok maar wat gaan lopen tot ik uiteindelijk draaiende wieken zag. Daar moest ik opaf! Na een flink eind lopen bleek dat ik bij de Nolet was. ff gouw een plaatje geschoten en toen langs het water naar De Walvisch. Van achter de huizen zag ik hem al rond gaan met 4 vol. Het ging niet erg vlot, dus die waren aan het malen. Onderin het gezellige winkeltje kennis gemaakt met hoofdmolenaar Fred Prins. Daarna mocht ik gelijk doorlopen naar boven. Goeiemorge wat een trappen zeg! Poe hé! Boven kennis gemaakt met de andere molenaars Jan (waarvan ik z'n achternaam vergeten ben) en Theo de Rooij, die voor Fred maalde omdat die last had van z'n rug. Toen heeft Robert de hele molen laten zien. Dat kapluikje is gaaf joh! Jordy Voogd uit Ouddorp was er ook.
Tussen de middag de steen uit z'n werk en gaan eten. Toen zijn we naar "De Vrijheid gegaan. Onderweg kwamen we Bas Batenburg tegen (molenaar van de Vrijheid) en die ging gelijk mee. Theo en Bas hadden de molen in no time ingespannen en ging lekker staan karren met 4 vol. Ondertussen ook deze molen van top tot teen bekeken. De trappen zijn echt helemaal uitgesleten. Tot enkele jaren geleden maalde deze molen nog beroepsmatig. Dat is goed te zien, want deze molen is van alle gemakken voorzien zoals een elevator. Ook hier weer 3 maalstoelen op de stellingzolder, net als bij De Walvisch. Als je trouwens nog moet behangen, ga dan even in het koffiekot kijken. Dat is namelijk helemaal behangen met molenansichtkaarten. Zelfs het plafond
Nadat we deze helemaal hadden gezien gingen Theo en Jordy weer naar de Walvisch en zijn Robert en ik nog even bij de Palmboom geweest. Museum is leuk ingericht, maar het echte molengevoel krijg je pas op de steenzolder.
Eenmaal terug op de Walvisch hadden ze de steen weer bijgezet en weer gaan malen. Ja, daar zijn flink wat kilotjes doorheen gejaagd. Ondertussen werd ook De Drie Korenbloemen aan de gang geslingerd met de lege. Dat liep nog verbazend leuk Zo draaiden dus 5 van de 6 molens. Alleen De Noord draaide niet, verder alles los. Dat is echt een machtig mooi gezicht Een aanrader!
Om een uur of half 4 was de wind z'n meeste kracht wel kwijt. Om kwart voor 4 kwam er nog nouwelijks meel uit de pijp. Toen mocht ik de molen uit z'n werk zetten en zijn we gaan uitspannen. Theo, Jordy, Robert en ik allemaal één zeil. Op z'n zeeuws gedaan en keurig iets komend weggezet (mooi hoor Theo
Ik heb ontzettend genoten van deze mooie dag. Zeker voor herhaling vatbaar, maar om 16.00 moest ik toch echt weer naar de trein. Theo had me een beetje de weg gewezen, maar ik liep toch verkeerd, want ik kwam bij De Walvisch uit
Toen nog een poging (inmiddels was de trein vertrokken) en toen was ik net op tijd voor de trein van 17.00. Om 18.15 stapte ik weer uit. M'n benen waren ontzettend moe en deden zeer. Ik heb er nu nog last van. Iemand zei daarom eens: 't Zijn prachtige molens, maar ze zouden op hun kant moeten liggen!
Hieronder nog de links naar de foto's en een filmpje. Foto's van de buitenkant van de Walvisch heb ik niet, omdat er zoveel bomen dicht omheen staan werd dat wat lastig. Verder zijn het er niet zo veel, maar dat kwam door het druilerige ***** weer.
http://www.mijnalbum.nl/Album=MDVFRZSJ (Foto's)
http://www.youtube.com/watch?v=7bMhICtOqiA (Filmpje)
Allemaal een heel fijn weekend toegewenst,
Groetjes,
Justin vd Heuvel