''maar hem kennende……………………'' waar slaat dat nou op?
Ik ben van mening dat het een hele goede daad is om de werkzaamheden op die molen op te vangen. Natuurlijk hebben sommige molenaars wat fratsen, maar zijn ze daarom minder molenaar?
Het gaat er uiteindelijk om dat de molens behouden blijven voor het nageslacht en door er regelmatig mee te draaien draag je daar een goed steentje voor bij.
Wat mij trouwens opvalt is dat er vooral in brabant (maar ook in andere provincies denk ik wel) nog veel molens zijn waar geen of heel oude molenaars opzitten.
Nou heb ik helemaal niks tegen de oude generatie, maar er is een kans dat deze mensen over een bepaalde tijd fysiek niet meer in staat zijn om (alleen) op een molen te draaien/malen. Dat baart mij wel zorgen, want het aantal jonge molenaars is niet zo denderend (los van het feit dat deze mensen over het algemeen juist wel fanatiek zijn).
Er zijn in het verleden wel diverse wervingsacties gewees, maar dit moet volgens mij veel beter kunnen. We hebben een nationale molendag, een open monumentendag en veel meer dagen dat de molens in het zonnetje worden gezet.
Zouden bij die soort dagen niet een soort landelijke campagnes gehouden kunnen worden? Ik denk dat er veel mensen zijn (van alle leeftijden) die toch wel interesse hebben voor molens, maar er nooit werk van hebben gemaakt omdat ze niet wisten dat er een cursus voor bestond o.i.d.
Kortom: laten we een grote werving bedenken voor jonge, frisse mensen die het oude ambacht over kunnen dragen aan het nageslacht.
Hier is een mooi prikbord waar al veel ideeen zijn onstaan, waarom niet nu?
Gegroet,
J.R.