gewicht

• Jan Selten

Wij hebben terug gekregen een gewicht van 45 kg. Model basculgewicht Het gewicht is vroeger meerdere keren geijkt.Wie weet waar dit voor heeft gediend.

• Martin E. van Doornik

Als het een antiek gewicht betreft, is het misschien vroeger gebruikt op een waag?

• Ruud van den Aakster

Aan de ketting van een zelfzwichting of remklep ?

Wel een beetje veel….

• Wim Degeling

Ik vermoed 100 pond (engels).

Wim

• Martin E. van Doornik

Tiddo Muda gebruikte een gewicht van 25 kg voor de zwichtketting. 45 kilo is wel errug zwaar! Toen ik in 1989 op De Jonge Hendrik werd aangesteld, was het gewicht al verdwenen. Ik vond wel een paar oude ijzeren ringen, die vroeger om een steenspil zaten. Die heb ik met een staaldraad bij elkaar vastgebonden en met een haak aan de zwichtketting opgehangen.

Op de Aeolus in Adorp was er in 1983 ook geen zichtgewicht te vinden. Daar vond ik wel een oude ijzeren kruirol; ik vroeg bij een molenmaker om er een ijzeren staaf met haak eraan te lassen en dit mooi rood geverfd.

• Jan Selten

Het is een oud gewicht van de Hamse Molen in Wanroij.

Er heeft nooit zelfzwichting op gezeten.

Zelf denk ik aan een evenaarweegschaal, maar ik weet niet of die ooit op een molen gebruikt zijn ?

• Peter van Kuik

In het schuurtje bij de molen in Usselo lag een balansweegschaal die nooit is meeverhuist naar het Buurserzand. De balans hangt nu in de boerderij. Op de balansarm staat en jaartal rond 1770. Dit is ouder dan de molen zelf, maar voorheen was er vrijwel zeker een kleine watermolen bij het erve Wissink. Het schuurtje is misschien zelfs wel gebouwd met het verplaatste gebind daarvan.

Voor zover ik weet waren er voor Napoleon alleen maar balansweegschalen. Verder werd veel op volume gedaan, omdat zo'n weegschaal met gewichten te duur was voor eenvoudige bedrijven. Pas na de komst van het metrische decimale stelsel zijn de decimaal bascules gekomen, waarbij je met 10 keer kleinere gewichten kon werken. Dus veel molens van voor 1800 zullen best wel een balansweegschaal hebben gehad en velen zullen nog geruime tijd daarna gebruikt zijn. Het oorspronkelijke 50 pond gewicht is waarschijnlijk omgeijkt naar 45 kg en kon dan samen met een nieuw 5 kg gewicht gebruikt worden om 50 kg af te wegen met een balans weegschaal.