LOENEN - In de serie ‘Denkend aan Loenen’ vertellen bekende en minder bekende inwoners van de gemeente Loenen hoe zij denken over deze bijzondere gemeente. Wat is de mooiste en wat de lelijkste plek, wat moet er veranderen, kenmerken van de inwoners en wat is er zo aantrekkelijk aan het dorp? Deze zaken bespreekt Charlotte Bon met hen. Aan het woord is deze keer Dick Vierbergen (64).
Sinds kort mag hij zich aspirant-molenaar noemen. ”Ik wilde vrijwilligerswerk gaan doen. Tijdens een open dag van molen De Hoop kwam ik in contact met de Stichting Het Utrechts Landschap. Deze stichting heeft onder andere het beheer en onderhoud van diverse molens in de buurt. Ze wisten mij enthousiast te maken om gids in de molen te worden. Ik wist van toeten noch blazen, maar molenaar Ingrid Friesema heeft mij toen zover gekregen om de opleiding tot molenaar te gaan doen.
Een behoorlijk intensieve opleiding. Vanuit mijn vak, docent wis- en natuurkunde, boeide mij de complexe techniek van het molenrad, ingewikkeld als een horloge. Bovendien het buiten zijn, het contact met de mensen en zeker niet op de laatste plaats de uitdaging met de elementen. Tegenwoordig heeft de mens geen gevoel meer voor het weer. Tja, als er een wolk dreigt weet men dat het gaat regenen. Vroeger leefden de mensen met het weer. Ze moesten weten wanneer er weersveranderingen op komst waren, simpel om te overleven. Een molenaar moet bijna weerkundige zijn om een molen goed te laten draaien.
Bij het minste of geringste veranderingetje in zonnestraal of wind schiet ik vanuit mijn molen De Ruiter in Vreeland naar buiten om te kijken of de wieken gezwicht (oprollen van de zeilen op de wieken, CB) moeten worden. Hier komt ook het spreekwoord ergens voor zwichten vandaan: de molenaar zwicht voor de wind. En de wind mag echt nooit achter de wieken komen, dan gaat de molen andersom draaien en kan de vang (remmechanisme) de molen niet meer tot stilstand brengen.”
En dan nu over Loenen: Wat vind je de mooiste plek? “Als molenaar kán ik niets anders zeggen dan op de stelling van molen De Hoop. Een overweldigend uitzicht. Iedere Loenenaar móet dat gewoon gezien hebben.” De lelijkste plek? “Dat weet ik direct. Als je vanuit het dorp over de ophaalbrug rijdt, dan zie je op Oud Over die detonerende verkeersborden en spiegels. Dat ontsiert het mooiste punt van het dorp.”
Wat zou je willen veranderen? Ik ben hier acht jaar geleden komen wonen, omdat ik in contact kwam met een Loenense altvioliste en omdat het hier zo mooi is, dus ik wil niets veranderen. Kenmerkend voor de Loenenaar is dat hij van rust houdt. Hij weet van zijn omgeving te genieten. Onttrekt zich graag aan het grote stadsgebeuren. Er heerst een redelijk behoudende sfeer in het dorp en Loenen ligt heel centraal en dat is voor veel mensen erg prettig.”
Bron en foto: Vechtstroom