Gemalen vandaag?

• Stefan Teeling

Ongeveer om 9.05 bi de Victor in Wanswerd aangekomen, eerst even moeten wachten omdat Sjerp er nog niet was. Wat foto's gaan maken, tot Sjerp arriveerde. Hierna eerst begonnen aan het theorie deel van de “befoarderingstoets”. Hierna gaan opzeilen, vier vol. De vang gelicht, maar echt veel zin had de molen niet, dus de vang er maar weer op gelegd. De molen ingegaan om alle onderdelen bij langs te gaan ( ook onderdeel van de “befoarderingstoets”). Toen we hier mee klaar waren, de pen en de hals nog even gesmeerd en de vang weer gelicht, zowaar draaide hij met een duwtje. Wat gaan eten en drinken. Hierna de molen onder de wind gekruid om de zeilslag enigszins tegen te gaan. Ook de vijzel in het werk gezet, zo heeft de molen tot een uur of 12.20 staan te malen, tot de molen de vijzel niet meer trok. Maar gaan afzeilen, roekettingen en bliksemafleiderkabel weer vastgelegd. De molen is in de vreugd achtergelaten. Op de terugweg nog even bij de Volharding bij Jislum wezen kijken.

Hier de foto's:

http://picasaweb.google.nl/soepcom.teeling/De2VS?authkey=Gv1sRgCMCik52Iqez_xwE&feat=directlink

Mvg. Stefan Teeling

http://www.everyoneweb.com/molendevictor/

• Rob Simons

Omdat Borkel niet draaide, ben ik vandaag op de kastmolen van Bergeijk geweest.

Eerst nog even gewacht op de molenaar. Even later een stukje gekrooien (gaat wel zwaar) en de molen opgezeild (vier vol). Ondanks het mistige weer, liep dat net aan. Na de middag klaarde het op en scheen regelmatig de zon, maar was er ook iets meer wind, dus gaan malen en dat ging ook net. Verder zagen we de ‘zwarte molen’ (Grenswachter) van Luyksgestel draaien met vier halve.

Molen heeft gedraaid van 10-16u. Was leuk om nog eens op een standaardmolen meegelopen te hebben (het heeft toch iets aparts, dat molentype).

Leuke dag.

Groeten,

Rob

• Gerad Werkman

Vandaag om een uur op de Grote Geert waar zes meiden stonden te wachten, en aan mij vroegen of ik de molenaar was, en of ze in de molen mochten kijken.

Toen ik vertelde dat de molen wieken echt gingen draaien als de molen helemaal storm beveiliging vrij was, wilden ze niet meer weg. En ik heb ze veel uitleg gegeven over de werking van de molen.

Dit was weer een geweldige middag op de koren en pel molen de Grote Geert.

Om drie uur kwamen moeders en dochter langs met de koffie, wat er heerlijk in de inwendige mens verdwijnt. Om ongeveer vier uur kwam de eerste bewolking binnen uit het noordwesten, en werd het een stuk kouder op het groninger hogeland.

De dag begon mooi als een echte voorjaarsdag met een zwak windje.

Met vr. groet Gerad Werkman van de grote Geert Kantens.

• Gerad Werkman

http://www.mijnalbum.nl/Album=M7HEFSA8

Nu moet het goed zijn.

Hier de link van de foto's

Groeten Gerad uit Kantens.

• Meelmuisje

Yup Weesp liep ook wel redelijk goed. Voordat we de molen losgooide even 2 x de stormproef gedaan en het 1 en ander van het wiekenkruis doorgenomen! Daarna de molen met 4 vol opgezeild op het Z-W en gaan malen. Toen de milocorn erdoorheen was Oostkoppel uit zijn werk gezet en maar niet wat anders gaan malen omdat het toch niet erg snel ging.. Voor de rest nog het Oost en Zuid koppel schoongemaakt en het 1 en ander wezen luien. Ook nog even wat rogge gebuild en weer het 1 en ander gemengd in de nauta menger:) Rond 6én de molen ingehaald. Leuk dagje:) Morgen eens kijken hoe De Onrust loopt wilt malen ze voorspellen namelijk een beste wind!

Groetjes, Thomas

• Tom Blaak

Vanmorgen in de mist heb ik de vang van onze Rijsoordse molen ook weer opgetrokken, uiteraard in de volle. Het was vanmorgen erg stil aan de Rijsoordse Waalweg ) alleen in de molen zat beweging) …. vanmiddag werd de rust doorbroken, met bezoekers uit Middelburg, Rijsoord, Barendrecht, Zwijndrecht en Beuningen.

Later in de middag ben ik nog gaan malen, het liep maar niet vlot genoeg naar mijn zin, zo ben ik na een paar zakken te hebben gemalen weer voor de prins verder gegaan. Het was erg leuk om vandaag zeer geinterreseerd publiek op de molen te hebben, een gezin en een aantal meiden die minstens een half uur bleven hangen en onder de indruk waren van de molen en zijn kracht!!

Om kwart over 5 heb ik de vang er weer opgelegd en kon ik ruim 4500 omwentelingen bijtellen.

Prima dagje zo.

Groet,

The Cherry Tree miller

• Ruben 4-Gever

Ook ik!

Donderdag:

De thuismaalderij, 25 KG gebroken mais…

Vrijdag:

De Hoop Zierikzee, een ton duitse harde tarwe gemalen voor Krijger Molenaars, 400 KG tarwe geplet voor Sjaak Brasser, en een ton rogge geplet voor?

Verder heeft de snijwals ook nog een tijd gelopen, maar wat die stond te malen weet ik niet (schepradmolenaar)

Bij aankomst in Zierikzee de molen naar het NoordWesten gekrooien en rondvol met 18 slagen voor de remkleppen (dan staan ze dwars bij 100 enden).

Maar… al snel begon het brood bij de bakker te rijzen en de wind bij de molenaar;), dus ben ik gaan zwichten naar 4 halven.

Terwijl de molen er flink op verder maalde ben ik begonnen aan het uit mekaar halen van het koppel kunststenen, deze moesten gescherpt worden! Een leerzaam klusje! tegen half 6 hing de steen in de steenkraan:):)

Maar tijdens het demonteren van de kuip schoot de molen er nog een keer goed van tussen, kleppen dwars, ronkend gangwerk en een enorme partij meel!

De buitenroede kreeg een setje stormendjes.

Om een lang verhaal kort te houden: Tegen het middageten stond “De Hoop” in de lege met de kleppen volleedig open!

Zaterdag:

Met Jesse de molen naar het ZZW gekrooien en 4 vol voorgelegd, deed ie het nog aardig mee:)

Jan is de hele dag aan het nieuwe trekblok voor de touwsnaar-aandrijving bezig geweest.

Ik heb maar liefts 1 fokkeschenkel gemonteerd op de roede van Houtzagertje.

Daarna heb ik de mengketel in zijn werk gezet omdat er nog wat maismeel bijgemengd moest worden, maar al snel gaan zwichten naar 2 vol 2 hogelijn!

Tegen etenstijd de megketel weer uit zijn werk gezet en er maar gelijk 4 hogelijnen van gemaakt.

Na het eten ben ik de polder ingefietst.

Kees was al druk bezig met van alles en nog wat! Malen, Traptreden in de carboleum zetten, en Voetklosjes op het kruirad omzetten.

Terwijl ik op de kruibank zat te roken kwam er nog een vriend van me langs met zijn vriendin, effies mee door de molen gelopen, wat leuke reacties opleverde!:)

Zo maalden Kees en ik door tot een uur of 3. De molen lekker vlot stilgezet. :)

Toen ik weer terug was op De Hoop in Maasdam, Hebben Jesse en ik ons INgespannen om de molen UIT te spannen.

Daarna zijn we naar Leen Boshuizen gegaan om daar wat onderdelen voor Jesse's molentjes op te halen:) .

Eens thuis in Klaaswaal hebben Jesse en ik de gebroken mais tot maismeel verwerkt…

Zondag:

Straks meld ik me rond de klok van 1 bij Niek van Ekelen op de standerdmolen van Roosendaal!

Maandag:

Op school vertellen hoe mijn “Snuffelstage” vrijdag in Zierikzee is verlopen..

Met de vriendelijke groeten uit de Hoeksche Waard,

Ruben Viergever

• Ruben 4-Gever

Om een heel lang verhaal kort te maken: http://www.youtube.com/watch?v=_gImosYaqlY&feature=channel_page

Groeten uit, Zierikzee, Maasdam, en Roosendaal!

Ruben 10-9-8-7-6-5-4gever

• Meelmuisje

Vandaag weer eens langs Muiderberg gegaan. Ik was dit keer vroeg omdat voetbal afgelast was! Om elf uur op de molen die toen er toen al flink op los stond te malen met 4 volle op het W-NWen. Qua weer zat het wel mee aangezien het tot 10 uur echt slecht was met veel zware windstoten en regen.. Maar dat was om 11 uur gelukkig allemaal weg! Zo hadden we de stoelen maar buitengezet en een bakkie koffie erbij en lekker in de zon gezeten. ( Laat dat warme weer maar weer komen want die winter was ik nu behooorlijk zat:D) Maargoed, Echt zitten kwam er ook niet van omdat er behoorlijk wat volk op de been was! Daardoor was er tot 4 uur eigelijk wel continu aanloop van bezoek. Ook molenaar Jan Hofstra van Aalsmeer kwam nog langs. Ondertussen de molen ookal opgezwicht naar 2 vol 2 lange halven en even later een stuk verkrooien naar ZW en er nog maar 2 lange halven van gemaakt. Tot 5 uur dus met 4 lange halven doorgemalen wat erg best doorliep. Ik denk verder dat ongeveer 35 bezoekers zijn langsgeweest. Van 11 tot 5 uur gemalen en dik 5000 omw. gemaakt. Wat wil een molenaar nou eigelijk nog meer? Mooi weer, een dikke wind en wat aanloop van erg enthousiast bezoek.

Groetjes, Thomas die zondags meestal een waterrat is..:)

• Frans Kroon

Eindelijk was het ook in Etersheim weer eens “van dik hout” voor de molen. Dit jaar heeft me nog niet veel mooie maaldagen opgeleverd (never merry a railroadman !) maar gisteren wel !

Het was gelukkig droog toen ik net na tienen de molen inspande, met volle zeilen, op het zuidwesten. Al snel werd het vrij zonnig en de wind liep iets breder. Na een bakkie in het bezoekerscentrum De Breek buiten bij de molen de Molenwereld zitten lezen. Die bewaar ik altijd voor dit soort dagen.

Later wel gezwicht naar 4 halve zeilen, want het ging toch wat harder waaien.

Pas vér in de middag kwamen de eerste bezoekers in de molen kijken (de andere passanten kwamen voor de koffie met appeltaart in De Breek). Werd nog gezellig druk.

Om half vijf de molen weer uitgespannen en 6715 omwentelingen bij kunnen schrijven in het maalboek.

Volgende keer graag wéér zo´n dag !