Ook ik!
Donderdag:
De thuismaalderij, 25 KG gebroken mais…
Vrijdag:
De Hoop Zierikzee, een ton duitse harde tarwe gemalen voor Krijger Molenaars, 400 KG tarwe geplet voor Sjaak Brasser, en een ton rogge geplet voor?
Verder heeft de snijwals ook nog een tijd gelopen, maar wat die stond te malen weet ik niet (schepradmolenaar)
Bij aankomst in Zierikzee de molen naar het NoordWesten gekrooien en rondvol met 18 slagen voor de remkleppen (dan staan ze dwars bij 100 enden).
Maar… al snel begon het brood bij de bakker te rijzen en de wind bij de molenaar;), dus ben ik gaan zwichten naar 4 halven.
Terwijl de molen er flink op verder maalde ben ik begonnen aan het uit mekaar halen van het koppel kunststenen, deze moesten gescherpt worden! Een leerzaam klusje! tegen half 6 hing de steen in de steenkraan:)
Maar tijdens het demonteren van de kuip schoot de molen er nog een keer goed van tussen, kleppen dwars, ronkend gangwerk en een enorme partij meel!
De buitenroede kreeg een setje stormendjes.
Om een lang verhaal kort te houden: Tegen het middageten stond “De Hoop” in de lege met de kleppen volleedig open!
Zaterdag:
Met Jesse de molen naar het ZZW gekrooien en 4 vol voorgelegd, deed ie het nog aardig mee:)
Jan is de hele dag aan het nieuwe trekblok voor de touwsnaar-aandrijving bezig geweest.
Ik heb maar liefts 1 fokkeschenkel gemonteerd op de roede van Houtzagertje.
Daarna heb ik de mengketel in zijn werk gezet omdat er nog wat maismeel bijgemengd moest worden, maar al snel gaan zwichten naar 2 vol 2 hogelijn!
Tegen etenstijd de megketel weer uit zijn werk gezet en er maar gelijk 4 hogelijnen van gemaakt.
Na het eten ben ik de polder ingefietst.
Kees was al druk bezig met van alles en nog wat! Malen, Traptreden in de carboleum zetten, en Voetklosjes op het kruirad omzetten.
Terwijl ik op de kruibank zat te roken kwam er nog een vriend van me langs met zijn vriendin, effies mee door de molen gelopen, wat leuke reacties opleverde!
Zo maalden Kees en ik door tot een uur of 3. De molen lekker vlot stilgezet.
Toen ik weer terug was op De Hoop in Maasdam, Hebben Jesse en ik ons INgespannen om de molen UIT te spannen.
Daarna zijn we naar Leen Boshuizen gegaan om daar wat onderdelen voor Jesse's molentjes op te halen:) .
Eens thuis in Klaaswaal hebben Jesse en ik de gebroken mais tot maismeel verwerkt…
Zondag:
Straks meld ik me rond de klok van 1 bij Niek van Ekelen op de standerdmolen van Roosendaal!
Maandag:
Op school vertellen hoe mijn “Snuffelstage” vrijdag in Zierikzee is verlopen..
Met de vriendelijke groeten uit de Hoeksche Waard,
Ruben Viergever