Watertoren Jachtslot St.Hubertus

• Rolf

Een molenrestant dat ik nog in geen enkel bestand heb aangetroffen, en derhalve waard om hier een keer melding van te maken.

Het restant wordt goed onderhouden, zoals je kunt zien op

http://www.mijnalbum.nl/Album=UBVLBZMF

Op de vierde foto is de geschiedenis en de oorspronkelijke functie van deze molen leesbaar. Veel meer heb ik nog niet kunnen achterhalen, maar wellicht is er in het archief van het Jachtslot of bij het nationaal park de Hoge Veluwe meer informatie te vinden … misschien bestaat er nog wel een foto van de complete molen.

Na enige omzwervingen ontdekte ik voorbij de Deelense Was in de verte tegen de bosrand zowaar nog iets molenachtigs … compleet met wel zes draaiende wiekjes, zie de laatste foto, het leek me een meteorologisch meetstation, een soort windmeter. Een volgende keer zal ik proberen er wat dichter bij te komen …

• Andre Koopal

Hoi Rolf,

Dat is ook stom toeval. Ik werd van de week gewezen op deze watertoren op wikipedia, naast een molenproject is daar ook een watertorenproject opgestart en zodoende kwam iemand deze toren tegen. Artikeltje staat op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Watertoren_%28Otterlo%29 .

Omdat ik hem ook niet vond in de verdwenen molendatabase heb ik maar een mailtje aan Nelly gestuurd, maar nog geen reactie gehad. Ik neem wel aan dat ze hem zal vermelden, de watertoren van Soestdijik staat er ook in.

Het viel me wel op dat er niet veel informatie over te vinden is op internet. Heeft iemand nog meer informatie over deze toren?

Groetjes,

Andre

• Bert van Uffelen

Op de foto is een bord te zien. Hierop staat uitleg over deze vroegere molen. Dat moet dus bij de Park verder preciezer bekend zijn!

• Bert van Uffelen

ik heb een paar boeken en albums over Het Nationale Park De Hoge Veluwe.

Maar, heel merkwaardig: er staat wel wat in over het graven van de vijvers, er staat zelfs een foto in van de bedoelde onderbouw van de watermolen, maar verder geen gegevens over die molen. Wat ik nog weet is dat de locatie van de vijvers moerassig was, en in de jaren 30 van de vorige eeuw ging men de boel afgraven. Er zat een kleilaag onder die ondoordringbaar was. Door openstelling aan de lucht en zon zijn er barsten ingekomen waardoor de vijver leegliep. Er is toen een laag materiaal ondergelegd waarmee men toendertijd ook kleine vijvers maakte. Verder in de div. boeken geen gegevens. Wat ik nog weet (en dat staat volgens mij op het bord op de betreffende onderbouw) dacht men dat er nooit voldoende regenwater in de vijvers zou blijven staan en is er daarom een amerikaanse windmotor gebouwd, en wel op de onderbouw die er nu nog altijd staat.

Het bleek echter dat de natuur het zelf afkon, dus zonder de molen.

Zoals al gezegd moeten er bij het Park zelf meerdere gegevens beschikbaar zijn volgens mij.

• Maarten van Scheppingen

Hallo Rolf,

om maar af te wijken van de wieken; mooie Gazelle X9!

Ook nog met orginele kast….en ook een Gazelle achternaaf?

Groeten Maarten van Scheppingen

• inge

Hallo

Ook ik heb een aantal boeken over de Hoge Veluwe. In één er van (Hoge Veluwe reeks 2; Het jachthuis St. Hubertus) staat beschreven dat er een windmolen is gebouwd om de vijver voor het jachtslot st. Hubertus van water te voorzien. De oorspronkelijke oerlaag zou lek zijn. Men heeft vervolgens de doorbroken oerlaag bedekt met mastiek, met daar overheen een laag grond. Dat was dermate afdoende, dat de molen nooit is gebruikt.

Architect Henry van de Velde heeft in 1920 - 21 het voetstuk uit Maulbronner zandsteen en baksteen ontworpen. Er heeft een stalen opbouw op gestaan, die dus nooit dienst heeft gedaan. Later is deze er weer afgehaald.

Afgelopen zaterdag is tijdens een lezing van de “vrienden van de Hoge Veluwe” verteld dat er plannen zijn om deze molen weer in de oorspronkelijke staat te herstellen. Rondom de molen zijn de rododendrons verwijderd.

Voor de molen staat een infobord met een niet zo uitgebreide tekst.

gr inge