brandalarm

  • Barend Zinkweg

    Gisteravond tegen tien 's avonds gaat de telefoon:

    “Met de alarmcentrale.”

    “Nee hé”

    “Er is brandalarm in de molen en de brandweer is gebeld. Wilt u zich als u in de molen bent nog even melden?”

    “Oké.”

    Een half uur later kom ik bij de molen en er is natuurlijk niks te zien: geen vlammen en geen rook. Wel staat voor het gesloten hek voor het parkeerterrein een brandweerwagen op me te wachten. Dat is nieuw: in de afgelopen 14 jaar ben ik zeker een keer of 20 naar de molen gegaan vanwege een loos brandalarm en als ik daar aankwam was de brandweer al weer vertrokken. Ik begroet de kommandant die me op het gesloten hek wijs en ik zeg: “Daar hebben jullie een sleutel van”. Hij gaat zoeken en vindt 'm niet. Hij vertelt me dat hij de sleutelkluis bij het toegangshek bij de molen ook niet open krijgt. Dat demonstreert hij later ook. Lekker handig allemaal. Hij verzekert me, dat als het nodig is de brandweer zich toch wel toegang weet te verschaffen. Dat hoef hij me niet uit te leggen.

    Als we de molen naderen, is het alarm heel goed te horen. Binnengekomen blijkt de melder in de kap een alarm af te geven. Er is verder niets te merken dus gaan we boven even kijken: inderdaad niks aan de hand dan alleen die melder met een klein rood lampje aan waaraan te zien is, dat daar het alarm vandaan komt.

    Beneden zorg ik er voor dat de herrie ophoudt. De brandweerkommandant vertelt me, dat de alarminstallatie van de molen naar een partikuliere alarmcentrale gaat. Hij zegt, dat die centrale eerst zelf moet vaststellen óf er echt brand is en dan mogen ze pas de brandweer bellen. Volgens de kommandant is het zelfs zo, dat als in dit geval de brandweer met gillende sirenes rijdend een ongeval veroorzaakt, dat dan de alarmcentrale juridies aansprakelijk is. Ik ben bijna sprakeloos , maar zeg: “Als dat waar is dan is die hele alarminstallatie in de molen waardeloos. Als we eerst zelf moeten vaststellen of er brand is, dan kunnen we de brandweer bellen dat er inderdaad brand is, maar dat ze niet meer hoeven te komen, omdat ze te laat zullen zijn. Hij raadt me aan kontakt op te nemen met de afdeling Preventie van de Brandweer in Ridderkerk. Ik zegt hem alles door te zullen geven aan ”bevoegd personeel".

    Ben benieuwd hoe dit verder gaat.

  • Jan Selten

    Een kommandant met veel fantasie, de chauffeur van een hulpverleningsvoertuig is ten aller tijden verantwoordelijk voor het rijgedrag.

  • Martin E. van Doornik

    En het vermaledijde toegangshek zou ik ook maar gelijk platrijden, het verlies van een molen bij brand is veel erger….

  • Barend Zinkweg

    Inmiddels kan ik m'n eerste bericht wat nuanceren, want ik heb een monteur van de alarmcentrale aan de molen gehad vandaag. Die heeft de melder die loos alarmeerde vervangen en wat informatie voor me vergaard.

    Dat een partikuliere alarmcentrale zonder verificatie geen alarm door mag bellen zou moeten kloppen, maar ……… als er een gecertificeerde alarminstallatie aan boord is dan mag het brandalarm wél direkt naar de brandweer doorgebeld worden.

    Ik heb vandaag de vertegenwoordiger van de moleneigenaar e.e.a. doorgemeeld met mijn advies om toch met die afdeling Preventie kontakt op te nemen om zeker te zijn.

  • simon

    Hoi Barend,

    Ga er maar vanuit dat de installatie niet gecertificeerd is. We zijn momenteel zelf bezig met een installatie met alle toeters en bellen en tot mijn stomme verbazing ben ik tijdens de voorbereiding tot ontdekking gekomen dat niet wordt gecertificeerd. Toen ik hier vragen over stelde werd mij te kennen gegeven dat het onmogelijk is gecertificeerde installaties in molens aan te brengen omdat er nog geen goede richtlijnen zijn!

    gr. Simon