Hallo allemaal,
Zoals Bart Hoofs al eerder schreef is molen De Volksvriend aan de Oudestraat in Gemert aangemeld voor de regeling ‘'mijn mooi Brabant’' dat vanuit de provincie in het leven is geroepen.
De letterlijke omschrijving van deze regeling is het opruimen van de meest rommelige plek in brabant. Daarvoor wordt 7 miljoen euro uitgetrokken.
De bedoeling bij De Volksvriend is voornamelijk het opknappen van het terrein en daarbij moet ook de voorliggende loods wijken. Ook wordt de molen, nu nog in bezit van Frenk van Roy, eigendom van de gemeente.
Om deze subsidie van maximaal 1,5 miljoen per project te krijgen moeten de inwoners van brabant De Volksvriend in de top 4 á 5 van de lijst deelnemers stemmen. We denken zelf dat we een redelijke kans maken.
Daarvoor willen we wel een grootschalige campagne voeren om zoveel mogelijk stemmen te krijgen. We hebben al een aantal ideeen, maar alle hulp is welkom, dus vraag ik de creatievelingen onder jullie te hulp. Hebben jullie nog ideeen voor een campagne of om te zorgen dat er veel brabanders op de molen stemmen? Ik hoor ze graag!
Even een blik op de toekomst mocht er subsidie verleent worden: Na de stemming in Juni 2009 wordt de uitslag bekend gemaakt, en hebben de winnende projecten de rest van 2009 om de plannen in orde te maken. Begin 2010 gaat dan de schep in de grond, en in Maart 2011 moet er dan de feestelijke opening zijn van het terrein. Of de molen dan draaivaardig is is nog even de vraag. De restauratie van de molen is namelijk niet inbegrepen bij de regeling omdat deze daar niet voor bedoeld is. Wel is het dan een stuk makkelijker om de molen te restaureren omdat dan de molen in bezit van de gemeente is en de loods die zo gruwelijk in de weg staat gesloopt is. De molen gaat dan zowiezo gerestaureerd worden, óf tijdens het opknappen van de buurt, óf snel na de opening van het terrein.
Maar om terug te komen op mijn vraag: Wie heeft nog leuke ideeen om een goede campagne op te starten? We willen deze kans grijpen, daarom is alle hulp welkom.
Als je je ideeen niet op het prikbord kwijt wil kan je ze ook mailen naar molendevolksvriend@live.nl
Kijk ook eens op www.mijnmooibrabant.nl voor meer informatie over de regeling, of op www.everyoneweb.com/volksvriend voor de site van de molen.
Wordt vervolgd!
Groeten, Jeroen van Boxmeer