nog gedraaid vandaag/week

• Martin

Donderdag van 13:00-15:00 op de Lonjé of tadema's molen te Bolsward en 15:15-17:30 op de Cornwerdermolen te Cornwerd. Ook draaide de nieuwe spinnekop van Nijhuizum ondr workum en de Nijlandermolen te Workum en de Babuurstermolen te Tjerkwerd.

Vrijdag van 15:15 tot 17:00 op de Cornwerdermolen te Cornwerd.

Je kan wel zien dat het lekkere voorjaarsweer iedereen weer naar buiten lokt, en voor de molenliefhebbers was het smullen in de zuidwesthoek van Friesland. Allemaal molens en molenaars actief. Dit zouden we vaker moeten zien, maarja de plicht roept ook en je kan niet altijd snipperverlof opnemen.

Martin de Jong

• Meelmuisje

Vandaag natuurlijk naar Weesp gegaan!

Eenmaal op de molen even een bestelling afgemaakt en vervolgens meteen de molen losgegooid op het ZWen met 2 volle en het zuid-koppel erin. De molen liep er best mee! De wind was wel onregelmatig.. een echt werkwindje dus! Verder was het buiten behoorlijk warm en vochtig. We beginnen nu toch wel te merken dat het weer warmer word! Er kwamen veel meer touristen die de molen kwamen bezoeken. Tot 1 uur met het zuid-koppel tarwe gemalen ongeveer 500 kg. Daarna maar even wat gaan eten en 250 kg 5-granenmeel gemengd. Vervolgens weer verder gaan malen maar dat schoot niet echt op waardoor we van 2 vol naar 2 vol 2 half zijn gegaan en even later naar 4 vol. Daarmee tot 3 uur gemalen ongeveer maar de wind nam steeds meer af.. Verder was het weer buiten weer lekker omgeslagen en was het weer fris en was het aan het motregenen… Rond 3 uur dus maar gestopt met het zuid-koppel. Later op de dag toch maar weer gaan malen alleen dit keer met het oost-koppel en zijn we griesen gaan malen. Zo nu en dan liep ie er best mee om even later weer eigelijk een net niet tempootje te malen. Om 6 uur de molen ingepakt en komend weggezet. Toch zo'n 800 kg kunnen malen vandaag. Was toch wel weer mooi dat het vandaag eindelijk weer eens een beetje beter waaide dan de afgelopen weken!

Groetjes, Thomas Griffioen

• Wesley de Best

Om ongeveer 8.30 uur kwam ik aan in Erica, bij de Heidebloem. We hebben de molen van het WZW omgekrooien naar het ZZO en daarna 4 vollen voorgelegd. Hij ging eerst niet en even later ging ie een endje of 20. Nadat we de as gesmeerd hadden, ging het draaien beter, hij liep later een endje of 40. Intussen het een en ander aan theorie gedaan, zoals vragen over het weer, de oliemolen, de houtzaagmolen en wat algemene vragen. Het weer was overigens redelijk goed, wat zon met wolken. Om 11.45 uur de molen afgezeild.

Hierna de trein in Veenoord gepakt en richting Dalen gegaan. Toen ik bij de molen aankwam had Ricardo de molen al gekrooien naar het zuiden. Daarna hebben we 4 vollen voorgelegd. Hij ging een endje of 50.

Het weer werd overigens al wat minder. Het werd wat donkerder in het westen.

Rond 14.30 uur kwam ook Vincent langs. We hebben de molen nog moeten kruien naar het zuidwesten, want de wind ging verder om. Rond 15.30 uur werd het best donker in het westen en maar twee zeilen weggehaald.Er viel even later wat regen.

Later ging de wind nog wat verder naar het westen, dus weer kruien. Om 17.15 (kan wat later of eerder zijn geweest) uur ging Vincent weer weg.

We hebben de molen nog tot 18.30 uur laten draaien, toen afgezeild en daarna nog langs de molen van Coevorden gereden, die ook gedraaid heeft vandaag.

De Jan Pol heeft vandaag 2486 omwentelingen gemaakt.

foto's: www.mijnalbum.nl/Album=Z46BASJA

• Ruud van den Aakster

Een molenaar maalt, een draaier draaid.

• Tom Blaak

Vanmorgen om 10 uur de vang opgetrokken van onze molen aan de Rijsoordse Waalweg, het was een druk dagje vandaag, luias smeren, ton tarwe luien, en malen. In de ochtend begonnen met malen rond vol op het Zuidwesten, de molen liep bij vlagen als een spoor, na de middag zakte de wind wat in en ruimde naar het westen later zelfs neer richting Noordwest, na 15 zakken volkorentarwemeel te hebben gemalen vond ik het wel welletjes en de molen uit zn werk getrokken en met de volle voor de prins verder gegaan. Weinig aanloop vanmiddag door het druilerige weer,alleen 2 (oud)molenaar(s) en dorpsgenoten, tw Wim van Bruggen, molenaar in Dordt, en oud-molenaar Jaap Dekker.

Om 18.15 uur de vang er weer opgelegd en ruim 5900 omwentelingen verder.

Groet,

Tom

• Justin vd Heuvel

De laatste tijd draai ik echt overal en nergens, deze keer was de Oudendijksemolen in Hoornaar aan de beurt.

Even voor tienen kwam ik bij de steiger. Molenaar Wim Meerkerk opgebeld die me met z'n bootje kwam halen. Even gewacht op twee andere leerlingen. Eerst kwam Frans Klijn, en even later ook Rianne Verzijl (Oostmolen Gorinchem). Toen zijn we overgevaren en gingen we de molen inspannen. Eerst ietsje naar ZZW gekrooien en toen vier volle er voor. De zeilen op de binnenroe hebben trouwens maar twee zwichtlijnen! Toen mocht ik de vang ophalen. Toch wel grappig dat je aan de andere kant van de staart staat. De molen heeft namelijk zo'n overdwarse binnenvang (corect me if i'm wrong!). Hij ging er gelijk steving van door. Vandaag werd weer bewezen dat oudhollands tuig ook kan fluiten! :D

Tegen de middag kon het scheprad in z'n werk. Nadat we een klein stukje ruimend waren gegaan kon de vang weer los. Eerst ging het wat aarzelend, maar daarna kwam het water flink omhoog! (zie foto's en 3e filmpje). :)

Helaas is de polder niet zo groot meer, dus in de loop van de middag ging het scheprad er weer af.

Het voorspelde koufront (toch?) nam niet zoveel wind me als we dachten.

De hele dag konden de zeilen vol blijven. (ging soms best stevig)

's Middags ging ook de buurman op de Scheiwijkse los. Die stond trouwens zwaar in de vreugd (kleinkind voor molenaar Groenendijk). Vanuit het bovenhuis was te zien dat de Boterslootsemolen in Noordeloos stil stond, maar even verderop draaide de Stijvemolen vrolijk mee.

Om 17.00 weer naar de andere kant van het water en naar huis gegaan.

Ik wil Wim, Frans en Rianne bedanken voor de gezellige leerzame middag ;)

Op de terugweg zag ik dat Ter Leede ook los was met de volle. Nu weer los (2half)

Hier nog de foto's: http://www.mijnalbum.nl/Album-MWPDOF8B-Foto's-in-Leerdam-Foto's-van-Natuur.html

Filmpje 1 (ZZW) http://www.youtube.com/watch?v=s6kJLnNow2I&feature=channel

Fimpje 2 (ZZW) http://www.youtube.com/watch?v=81lArCuzm1w&feature=channel

Filmpje 3 (ZW-malen) http://www.youtube.com/watch?v=jk8PMMHKv5o&feature=channel

Vriendelijke groeten,

Justin vd Heuvel

• Martin

Vandaag na telefonische afspraak met toeristen uit Noorwegen (Ålesund) gedraaid op de Cornwerdermolen van 11:45 tot 16:00 (wel handig als ze je telefoonnummer weten bij de VVV en het villapark alhier) Molen op het noorden gekruid, stevige wind lekker kunnen malen bij 65-80 omw p/min.

Ook kwamen er voorbijgangers op de molen waarvan de vrouw een dochter bleek te zijn van molenmaker Verbeek uit Rijnaterswoude welk zijn molenmakersbedrijf Verh(e)ij?? over heeft gedaan aan molenmakersbedrijf Verbij uit Hoogmade. Leuk gesprek gehad over de tijd die zij daaraan beleefd heeft, en dat zij de molen in het noorden wel heel erg klein zijn vergeleken met de binnenkruiers in het westen. Hoop dat ik allemaal goed begrepen en onthouden heb.

Verder leuke aanloop gehad.

Martin

• Martijn Scholtens

Gister om half 9 met acht leerlingen van Pieterburen op excursie naar oost Groningen,als eerste op de lijst stond de standerdmolen van Ter Haar.

daar iets over half 10 aangekomen mochten wij de molen opzeilen naar 4 vol toen de molen los getrokken en draaide ongeveer 45 enden.het is een erg leuk molentje die de mulder met de trekker kruid…de molen heeft net een nieuwe steenschijf gekregen gister voor het eerst mee gedraaid.Wat ook bijzonder is dat deze standerdmolen een pelsteen heeft maar pellen wordt niet gedaan.

De 2e molen was Wedderveer het spinnenkop op schuur daar werden we zeer gastvrij ontvangen door de molenaar A.Dost geprobeerd te draaien met het molentje maar zat geen gang in door de slechte biotoop.Maar het molentje staat in een prachtig gebied! toen met z'n alleen wat gaan drinken en eten bij het molentje toen weer veder gegaan

De 3e molen was Veldkamps Meuln daar moesten wij de molen op de windzetten en stutten verwijderden uit het bovenwiel het kruien ging met een kruirad.Toen de molen leeg los getrokken! door de grote fokken draaide de molen met windkracht 3 in de leege al 50 enden.Echt een prachtige molen alleen een slechte biotoop.

De 4e molen was molen Dijkstra in Winschoten vrij hoge molen met 4 koppels maalstenen en 2 pelstenen!! jammer dat de molen stil stond er draaide wel een andere molen in Winschoten dat was molen Berg ongeveer 60 enden.Toen naar

de oude molenmakers werkplaats geweest naast de molen mooi om te zien hoe het vroeger allemaal ging.

De laatse molen was poldermolen De Dellen deze draaide/maalde wel met 1 vijzel anders stond uit z'n werk.Mooie forse molen vlucht ruim 23 meter Toen naar de schuur geweest waar de tjasker opgeslagen stond de tjasker gaat in april weer naar buiten.

Het was een zeer leerzaam en mooie dag:) volgende is tocht is 18 april

De FOTO'S komen morgen de site mijnalbum werk niet bij mij.

Gr Martijn

• Bart Hoofs

De wereld is klein Martin! Dat moet Tinka van Beek zijn uit Tilburg. Ze komt ook wel eens bij ons langs en vertelde het verhaal van molenmakerij Piet van Beek.

Nadat pa was overleden heeft Arie Verheij het bedrijf overgenomen. Als ik me niet vergis werkten de Gebroeders Teun en Willem Waltman alias Gebr. Bever al voor Van Beek. Later is het bedrijf weer verkocht aan Verbij en gingen de Gebroeders Bever ook mee.

Groeten uit Hilvarenbeek!

Bart

• Bart Hoofs

Dimaal niet hoeven malen bij ons in Hilvarenbeek. Vorige zondag nog flink wat zakken tarwemeel gemalen. De molen rond vol (gezeild) laten draaien voor de prins. Nadien flinke miezer en een ruimende wind. Later nam de wind toch wel aanzienlijk af.

De molen draaide dus voor het mooi. Maar bij monumentenzorg gaat het niet om mooi of esthetiek lezen we in de visie MoMo van minister Plasterk. Gelukkig maar wat molens moet liefst zoveel als kan malen. Dit keer tijd om met aandacht zijn visie goed door te lezen. Jammer genoeg is er meer aandacht voor de discussie Bazelmans want in deze visie staan nuttige zaken zoals gebiedsgericht monumentenbeleid en behoud. Even wachten op de definitieve visie…

Bart