hetaling

• Fred

Hallo gij allen.

Ik ben doende de transcriptie van het bestek van de Oostmolen in Mijnsheerenland om te zetten naar een meer leesbare tekst. Ik stel vast dat dit vrij lastig is omdat je elke keer, als je het weer leest hier veranderingen in aanbrengt. Echter één artikel krijg ik niet naar behoren omgezet, dus roep ik wéér een hulplijn in. Het gaat om de volgende tekst:

Soo wie ’t selve werck minst ofte leechst

in sett sal hebben tot een vereeringe

vier reaclen van achten mits dat hij

sijn bodt sal moeten vast staen ter

tijt toe deselve bij schout, gerechten

ende gecommitteerde oepenbaerlick

opgeveijlt ende affgeslaegen sal wesen

ofte ijmant anders gegûnt sal hebben

sonder hem ofte ijmants becroen.

Het bestek bestaat uit 78 artikelen en dit is artikel 77.

Alvast mijn dank voor uw welwillende hulp.

Groetjes,

Fred. (molenaar Oostmolen Mijnheerenland)

• Jos van Schooten

Reaal

Spaans-Portugese munt van 6 stuiver. Daarnaast bestonden: a) de reaal-van-achten of standaard-reaal (afgekort als a/r), een zilveren munt ter waarde van 8 realen of 48 stuiver (GM1: sedert 1622 60 stuiver), b) de reaal van vieren ter waarde van 24 stuiver, c) de mark- of Spaanse reaal, die in Indië 60 stuiver gold.

Eén regel opgelost?

Groet Jos.

Ik Google even verder.

• Jos van Schooten

Het gaat waarschijnlijk om een intekening van een opdracht. Er moet 4 reaal van achten (zie eerder reactie) worden betaald aan de gemeente. Daarna zal bij opbod of afslag worden bepaald wie de opdracht gegund wordt.

…Degene die dit werk het goedkoopst of laagst in zal zetten moet als vergoeding

vier realen van acht betalen en zijn bod laten vastleggen bij de schout (burgemeester) en wethouder?

Daarna zal de opdracht openbaar worden opgeveild en afgeslagen (eenmaal andermaal, verkocht) of iemand anders gegund.

Lijkt het ergens op?

Leuk puzzzelwerk,

Groet, Jos.

• Fred

Jos,

Bedankt. het gaat inderdaad om het aannemen van het bouwen van een nieuwe watermolen. Kan er mee verder. Als ik weer vastloop in de teksten plaats ik ze hier wel weer.

Fred