Met oud hout kun je veel doen!

• Martin E. van Doornik

Bij molenrestauraties worden oude afgedankte houten onderdelen door de molenmaker afgevoerd en die worden vergeten. Wat er mee gaat gebeuren, weet vrijwel niemand behalve de molenmakers.

Nou, ik ben zeer zuinig in het gebruik van hout en ik heb een oude eiken balk afkomstig van een molen in bezit. Ik heb al jarenlang het idee opgevat om een ouderwetse theekastje te maken. Je weet wel, zo'n ding met los dienblad en servies achter de raampjes. Het begon op een rommelmarkt met de vondst van een stuk glas, waarin een ster is geslepen en heeft facetranden. In ons Zweedse huis zie ik graag zo'n ding staan.

Ik ben een week geleden begonnen met het omvangrijke werk. Veel gezaag, geschaaf, precies meten, schuren, lijmen en met antiekwas bruin maken. Nu is alleen het voorfront klaar! De rest komt later nog. Om de herinnering aan zijn molenverleden levend te houden, heb ik in de sierlijst twee vakjes met daarin een heraldisch molenijzer gesneden, naar voorbeeld van het wapen van Montfoort. Het was wel een ravage in de schuur. Inmiddels weer schoongeveegd en opgeruimd. Maar werken met eikenhout geeft me een fantastisch mooi gevoel!

Zie hier de foto's: http://www.mijnalbum.nl/Album=GFROQI84

• Jacob Dekker

Hallo Martin,

MOOI !!!

Nostalgie met een molentintje!

Als het geheel klaar is, plaats je dan weer wat foto's op het PB, het liefst volledig opgetuigd met de theespullen OP het blad en de rest van het theeservies IN het kastje achter de ruiten.

Groet, jAAp

• Martin E. van Doornik

Dan zullen jullie wel eerst wat geduld moeten hebben, want dit theekastje gaat op 5 juni a.s. mee naar ons huis in Zweden (nieuwe auto gekocht: een ruime Dacia Logan MCV, inplaats van onze oude Alto). Daar aangekomen wordt het kastje in elkaar gezet. Het voorfrontje die jullie al op de foto zagen, staat nog los in elkaar!