In memoriam Berrie Wijten (De Moer)

• Bart Hoofs

Geheel onverwachts is in de nacht van donderdag op vrijdag Berrie Wijten uit De Moer overleden. Berrie was de gangmaker achter het herstel van molen “De Couwenberg” in Kaatsheuvel. Hij nam de molenromp over van de Gebroeders Robben. Niet gehinderd door enige molenkennis heeft hij de molenromp herbouwd.

Wijten is altijd aannemer geweest. Hij kreeg hierbij hulp van Kees en Piet Straver en Paul Groen. Er is zoals je ook kon lezen in Molenwereld (artikel van Willem Roose) erg mooi en goed werk geleverd. Later heeft Berrie de molen verkocht aan keukenicoon Ben Mandemakers. Berrie bleef nauw verbonden aan de molen en hielp Sjef Robben die er draait. Ook waren er plannen weer een molenromp te kopen en er een te hebouwen. Recentelijk nog hielp hij de eigenaar van de molenromp in Waspik.

Voor ons allen is het overlijden op slechts 61 jarige leeftijd van Wijten als een donderslag bij heldere hemel. Begin dit jaar nog zei Sjef Robben dat hij binnenkort met Berrie weer een molentoer ging maken en dan komen we zeker naar Hilvarenbeek. Helaas het moge niet meer zo zijn.

Maar in ieder geval is de molen in Kaatsheuvel met op de achterbaard zijn naam een herinnering aan een markante man en aannemer.

Berrie dat je moge ruste in vrede.

Bart Hoofs

• Chiel Treffers

Zo is de sterfdag van Berrie tevens zijn geboortedag! Met veel plezier denk ik aan de tijd dat we in De Moer de kap van molen De Couwenbergh aan het opbouwen waren. De kapot geschoten romp (tijdens de tweede wereldoorlog) groeide uit tot een schitterende malende molen, met alles erop en er aan, en degelijk, zeer degelijk.

Samen hebben we heel wat gesleuteld aan de sprangse standerdmolen: het verrotte trapgebint op z'n plek trachtte te houden, een halve steenzolder vervangen, een hardstenen halslager aangebracht en heel veel gelachen en koffie gedronken bij zijn vrouw Jose aan de keukentafel.

Vanaf deze plaats wil ik alvast Jose, kinderen en kleinkinderen heel veel sterkte toewensen met dit onverwachte, grote verlies.

• Bart Hoofs

Via de heer Jerry van der Pluijm die het restaurant onderin de molen beheert vernemen we dat de molen sinds vrijdagochtend in de rouw is gezet als eerbetoon aan Berrie Wijten.

• Camiel Damen

Dat is flink schrikken!!! Ik leerde Berrie kennen bij de restauratie van de Kaatsheuvelse molen die met veel vakmanschap is uitgevoerd. Met name de molenromp was zeer slecht en het resultaat mag nog steeds gezien worden.

Vanaf deze plaats mijn oprechte deelneming aan de nabestaanden.