welke is het?

• jeroen

Ik was net door het brabants molenboek aan het bladeren en toen zag ik aan het einde van het stukje van de molens in gemert (pagina 175) onderstaand plaatje.

Nu is mijn vraag: is dit de Volksvriend of de molen van Mill (het stukje erna)??

Wie weet dit?

Groeten, jeroen

• Camiel Damen

Dit is de molen van Sint Hubert.

• Bart Hoofs

Hoi Jeroen,

Het is de Heibloem in Sint-Hubert waar vakmolenaar Vereijken nog tot in de late 70-er jaren elke dag maalde. Inmiddels is de biotoop danig verbeterd.

• Bart Hoofs

Sorry de Heimolen.

• jeroen

oke, bedankt.

ik dacht eraan omdat je, als je uit het deurtje naar buiten keek, een boom zag die op dezelfde plek ook bij de volksvriend staat (en waarschijnlijk toen ook al stond).

jammer, hebben we nog geen interieurfoto van de volksvriend;)

groeten, jeroen

• Mario Collombon

Hey Jeroen,

volgens mij stonden er destijds nog niet zo`n hoge bomen zo dicht op de Volksvriend ;)

groeten Mario

• Frans Weemaes

Van De Volksvriend bestaan hele mooie interieuropnamen van de hand van wijlen W.A. Korpershoek, destijds hoofd van de afdeling molens bij monumentenzorg.

De door hem gemaakte dia's worden beheerd door Levende Molens in Roosendaal. Daar zit een fraaie serie bij van de molen nog in vol bedrijf…………

Frans Weemaes

• Bart Hoofs

Tijdens de afgelopen jaarververgadering van het Gilde van Vrijwillig Molenaars Afd. Brabant hield John Verpaalen een zeer boeiende lezing met dia's van o.a. de heer Korpershoek. We maakten vooraf samen een selectie maar het viel niet mee gezien het grote aanbod van prachtige mooie oude dia's. Nadien hebben veel molenvrienden John benaderd om eens te komen kijken op het molencentrum in het klooster van Roosendaal. Daar is veel materiaal beschikbaar en het wordt helaas nog te weinig benut bij onderzoek of restauratie. Een aanrader!

Bart