Malende Limburgse molens

• leo middelkoop

Geachte collega's,

deze vraag kreeg ik afgelopen week van een lezer van de Nederlandse Molendatabase:

“Weet u mij te vertellen welke windmolens nog actief zijn in Limburg en ook meelproducten verkopen? Dit in verband met een specifiek streekproductenpakket uit Limburg wat ik aan het samenstellen ben”.

De waarheid is, dat ik het antwoord niet heb. Er zijn uiteraard molens waar gemalen wordt en meel wordt verkocht; er zijn echter ook molens waar ‘wel eens’ iets wordt gemalen dat mogelijk ook wordt verkocht.

Een duidelijk antwoord op zo'n vraag is lastiger dan je denkt. Wie denkt er mee?

Groet,

Leo Middelkoop

• Rob Simons

De Sint Anthonius in Kessel (zie http://www.st-anthoniusmolen.nl/)

De Hoop in Swartbroek (maalt ook voor bakkers, maar ben niet zeker of ze het daar ook verkopen)

Groeten,

Rob

• Bart Hoofs

Meer zullen het er niet zijn vermoed ik ook. Het valt vies tegen hoe weinig molens er in het Limburgse nog consumptie malen. Mogelijk zelfs meer watermolens dan windmolens? Ik denk dat Marc Crins hier zeker een zinnig woord over kan zeggen.

• Camiel Damen

Naast de molens in Kessel en Swartbroek is de Commandeursmolen van Schijns in Mechelen een grote verwerker van Kollenberger spelt. De Kollenberg ligt onder de rook van Sittard en de afkomende speltproducten zijn in het zuiden van het land niet onbekend.

Verder maalt de Bisschopsmolen in Maastricht spelt van de Kollenberg die wordt gebruikt in de Korenwolf van Gulpener.

• Rob Simons

Maar dat zijn geen windmolens he ;)

• Rob Simons

(Was bedoeld als reactie op Camiel)

Groeten van een molenaar die even de kluts kwijt was….

• Bart Hoofs

Zeker de naweeen van zaterdag… Ontwenningsverschijnselen?

• Raoul Schyns

De Commandeursmolen uit Mechelen (Gulpen-Wittem) is een ambachtelijke water (-gedreven) graanmolen die dagelijks voor de productie van (biologisch) meel, bloem en meergranen in gebruik is. De maalderij is de laatste jaren sterk aangepast aan de eisen van de tijd en de vraag uit de markt. Naast de noodzakelijk verworven certificaten van Skal, NOP, GMP+ en Haccp, is streven naar een kwaliteitsproduct, uitgangspunt. Hierbij zijn plc-gestuurde productie processen onderdeel van de besturing van de multifunctionele maalderij: charges van 1 tot 30 ton zijn dagelijkse kost, waarbij de hele Benelux, Duitsland en zelfs Frankrijk en Portugal als afzetgebied gerekend wordt.

Tot onze eigen tekortkoming moeten we rekenen dat we kennelijk vrij onbekend zijn. We zullen dit voor de toekomst tot prioriteit moeten maken.

Met vriendelijke groet,

Raoul Schyns