Hoogmadesche houtzaagmolen

• Ruud Bax

Vanmorgen is bij de firma Verbij de Dekker molentje op het dak geplaatst. Rond half 9 werd met een kraan de bovenhuis geplaatst, binnenroe gestoken en de staart er aangehangen. In de loop van de dag heeft de Bever de binnenroe verder opgehekt. Ik verwacht dat de molen aan de eind van de week draaivaardig is. Maar ik wel zeggen het is een sierraad voor het dorp.

voor de foto's http://www.mijnalbum.nl/Album=FFLBNN4P

vr. gr. Ruud Bax

• Tom Blaak

Ha Ruud,

Mooie foto´s! Wel wennen zeg het molentje op zo´n reusachtige loods.

Gaat het molentje ook gebruikt worden als zaagmolentje of niet?

Uniek is in Hoogmade ook de aanwezigheid van 2 molens met het dekker systeem naast elkaar, zij het dat dit beeld tijdelijk is.

Is er al enig idee wanneer de Kalkmolen en de Meerburger de werf van Verbij zullen verlaten op weg naar hun definitieve plek?

Groetjes,

Tom

• Willem Bever

Ha die Ruud,

Wederom weer mooie opnamen van ‘de razende reporter’.

met name de foto van het ‘steken’ van de staart vind ik een ‘hilarisch’ plaatje !

Verder kan ik je melden dat het Dekkermolentje inmiddels draaivaardig is, en vanmiddag al c.a 15 omwentelingen heeft gemaakt, maar toen bleek het windje (voorzover er wind was) net te kort.

Groet van een boomknagende Bever.

• Rob Simons

Ja, we kunnen wel zien dat je de raad op dat rode stickertje op die weegband opvolgt. ;)

Maar, zoals Tom al vroeg, gaat het molentje ook iets aandrijven?

Groeten,

Rob

• Willem Bever

Het Dekkermolentje gaat in ieder geval weer de cirkelzaag aandrijven die hij in zowel Hazerswoude als in Rijnsaterwoude ook aandreef, en misschien in de toekomst ook nog wel wat meer.

Groet van de Bever.

• Mario Collombon

Ziet er schitterend uit en de overplaatsing en het opknappen is rap gegaan! Mooi molentje, staat daar op de juiste plek.

• Hans Roest

Ruud bedankt voor de mooie serie foto's van een prachtig molentje !!!!

• Ruud Bax

Er zijn weer enkele foto's toegevoegd van de Hoogmadesche houtzager.

foto's http://www.mijnalbum.nl/Album=FFLBNN4P

vr. gr. Ruud Bax

• Martin E. van Doornik

Waarom heeft de kap (bekleed met losanges) van het Dekkermolentje aan de linkerkant een soort uitkraging en rechts niet?

• Ruud Bax

Martin die uitkraging is omdat die kant een gedeelte van het kap afgenomen kan worden om onderhoud te kunnen plegen. en om de as te smeren.

vr. gr. Ruud Bax